اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تشکیل «سازمان تئاتر» و نگاه متفاوت معاون هنری؛کدام مشکل را حل می‌کند؟

درحالی که بسیاری از مشکلات تئاتر د رانتظار مدیریت درآمد و افزایش بودجه است، این اداره کل راه طولانی سازمان شدن را برای حل مشکلات انتخاب کرده است.

تشکیل «سازمان تئاتر» و نگاه متفاوت معاون هنری؛کدام مشکل  را حل می‌کند؟

خبرگزاری فارس ـ گروه تئاتر: معیشت 40 هزار هنرمند تئاتر مدت‌ها است درگرو افزایش بودجه و بهبود مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی است.

اداره کل هنرهای نمایشی به‌عنوان مرکز مدیریت کننده تئاتر تنها 27 میلیارد تومان بودجه دارد که اگر در طول سال هیچ جشنواره‌ای برگزار نکند و هیچ نمایشی هم روی صحنه نبرد به هر هنرمند تئاتر در سال 675 هزار تومان خواهد رسید.

این در حالی است که اجرای یک نمایش بزرگ اخیرا در تالار وحدت نزدیک به 30 میلیارد تومان هزینه داشته و ادره کل هنرهای نمایشی هم در سال بیش از 10 جشنواره ملی و بین‌المللی برگزار می‌کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی کاظم نظری ارتقاء سازمانی اداره کل تئاتر به نهادی بزرگ‌تر را راه حلی برای اصلاح بودجه تئاتر می‌داند.

پیش از این ادغام «معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «پژوهشکده هنر و رسانه» و «مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات» و تغییر عنوان آن به «سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری کشور» این سازمان تشکیل شد.

تشکیل سازمان تئاتر اتفاقی است که در سند ملی تئاتر پیش‌بینی شده و قرار است بعد از کارشناسی نهایی تصویب شود، این هدف با ذکر تعداد عضو و ظرفیت‌های هنرهای نمایشی در این سند ذکر شده است.

تبدیل ساختار اداری مجموعه‌های مختلف می‌تواند هم مشکلات آن را حل و هم پیچیدگی‌های اداری آن را افزایش دهد.

مدیرکل هنرهای نمایشی کاظم نظری در رابطه با تشکیل سازمان تئاتر می‌گوید که «یک اداره کل توانایی رسیدگی به امورات تئاتر و 40 هزار هنرمندش را در سراسر کشور ندارد‌، ایجاد سازمان تئاتر می‌تواند مشکلات هنرهای نمایشی را در سراسر کشور حل کند.»

اما معاون امور هنری وزارت ارشاد محمود سالاری می‌گوید که «هنوز انگیزه‌ای برای ایجاد سازمان تئاتر ندارم، باید دید مجموعه‌هایی که به سازمان تبدیل شده‌اند به توفیقاتشان اضافه شده یا تنها اندازه میزشان بزرگ‌تر شده است.»

هنرمند پیشکسوت تاجبخش فنائیان پیش از این به فارس گفته بود که «داشتن پول مهم نیست، اینکه بدانیم این پول را باید چگونه خرج کنیم مهم‌تر است.» به‌نظر ارتقاء رتبه معاونت هنری و تبدیل مجموعه‌های زیر نظر آن به بنیاد می‌تواند هم بودجه آن را افزایش داده و هم ساز و کار مدیریت آن را تنظیم کند. سازمان سینمایی با داشتن زیر مجموعه‌هایی مانند بنیاد سینمایی فارابی این راه را امتحان کرده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول