اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

۳۷ سال قبل در چنین روزی شیروان میزبان ۳۱ شهید بود

۸۰ رزم‌آور شیروانی، همگام با دیگر رزمندگان ایران، در عملیات کربلای ۵ حماسه‌آفرینی کردند و با تقدیم خون پاکشان، نهال انقلاب را آبیاری کردند که در ۲ بهمن ۱۳۶۵ هم‌زمان ۳۱ شهید این عملیات، در این شهرستان تشییع شدند.

۳۷ سال قبل در چنین روزی شیروان میزبان ۳۱ شهید بود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیروان، رزیتا ولی‌زاده، هر ساله دوم بهمن‌ماه تداعی‌کننده عروج رزمندگانی است که در عملیات کربلای ۵ بی‌هیچ محابایی به قلب دشمن زدند و جام شهادت را سر کشیدند.

۳۷ سال پیش در چنین روزهایی طی عملیات بزرگ کربلای ۵ به همت قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیای سپاه با رمز یا زهرا و باهدف آزادسازی شلمچه آغاز شد.

درست زمانی که دشمن بعثی در پی رسیدن به نقشه‌های شوم خود بود و خیال خام تصرف میهن اسلامی را در سر می‌پروراند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دشمن را غافلگیر کرد.

عملیات بزرگ کربلای ۵ در منطقه کانال پرورش ماهی، جایی که دشمن به خیال خود مستحکم‌ترین خطوط دفاعی را در شلمچه برای حفاظت از شهر بصره ایجاد کرده بود رخ داد و تلاش دشمن برای بیرون‌راندن رزمندگان ایرانی بی‌نتیجه ماند.

این عملیات دو ماه بی‌وقفه در شرق بصره ادامه یافت و ضربات جبران‌ناپذیری بر ارتش عراق وارد کرد، طور یکه مجبور شدند برای رفع این صدمات وارد شده، یگان‌هایشان را بازسازی کنند.

بر اساس آمار ۳۵ درصد ارتش عراق در این عملیات منهدم شد و ۴۰ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر، ۸۰۰ دستگاه تانک، ۱۸۰ قبضه توپ صحرایی و ضدهوایی، صدها قبضه انواع ادوات نیمه‌سنگین و هزاران دستگاه خودرو دشمن از بین رفت.

با وجود فضای منطقه که در اثر سنگینی گاز ناشی از سوختن باروت ایجاد شده بود و تنفس رزمندگان را مشکل کرده بود، همچنان رزمندگان ایرانی روحیه بالای خود را حفظ کرده بودند.

سرعت عمل‌های یگان‌های خط‌شکن در شکستن خط و گرفتن دو سر پل راهبُردی در غرب کانال ماهی بی‌نظیر بود.

 در مواقع نیاز رزمندگان دلاور ایرانی به یاری هم می‌شتافتند و ابتکارات ریز یگان‌های سپاه در طرح مانورهای پیچیده، خارج از تصور فرماندهان نظامی بود و آنها را سردرگم و متزلزل کرده بود و صدام دیکتاتور، عصبانی‌ترین رهبر جهان شده بود و اقدام به اخراج، اعدام و تنزیل درجه فرماندهان ارتش بعثی خود می‌نمود.

عملیاتی نظامی - تهاجمی که از سوی نیروهای مسلح ایران علیه نیروی زمینی ارتش عراق صورت گرفت و با فرماندهی سپاه، ایران توانست ۱۵۰ کیلومترمربع از منطقه اشغال شده شلمچه را آزادکرده و قسمت‌هایی از جنوب عراق را نیز به تصرف خود در آورد.

از دیگر آثار این عملیات عظیم می‌توان گفت، قوای جمهوری اسلامی ایران با پیشروی در شرق بصره، در برابر حملات وسیع دشمن به شهرها و مردم بی‌دفاع از موقعیت خوبی برخوردار شد و عراق را از ادامه حملات به شهرهای ایران بازداشت.

فارغ از نتیجه و آثار مثبت این عملیات، دوم بهمن‌ماه ۱۳۶۵ و باگذشت چند روز از عملیات عظیم کربلای پنج، ۳۱ شهید گلگون‌کفن شیروانی که در این عملیات به شهادت رسیده بودند، برای تشییع به شیروان آورده شدند.

۳۱ شهید شیروانی که مانند باران ساده و سبک باریدند و روی دست‌های مردم ولایی شیروان تشییع شدند.

بزرگ‌مردانی که برای دفاع از انقلاب و وطن با کوله باری از اخلاص و ایمان عازم جبهه‌های حق شدند و نام خودشان را برای ابد در تاریخ جهان ثبت نمودند.

پیر و جوان، همه با هم غسل شهادت کردند و بااخلاص تاآخرین‌نفس جنگیدند و به فیض شهادت نائل شدند.

حجت‌الاسلام تکمیلی با تأکید بر گرامی داشت ایام‌الله دوم بهمن در شیروان، شهدا را قهرمانان تاریخ می‌داند و تأکید دارد، شهدا به‌عنوان قهرمانان تاریخ به‌مثابه چراغ راهی برای جامعه هستند و باید فرهنگ و سیره آن‌ها ادامه داشته باشد، ازاین‌رو این روز تاریخی را روز حماسه و ایثار نام نهادند.

شهدای این روز را رحیم‌زاده، آهو خوش، پیر محمدزاده، جهانی، حسن‌زاده، درگاهی، محمودی، قلی‌زاده، قدرتی، میرزایی، سرور، شعبانی، شفیعی، رضایی فاضل، بر فراز، امانی، حسینی، فروتن، سعیدی، محمدیان، قویدل، بابازاده، سلیمی، حمیدی، سلیمی، رعنایی، صبوری و بهرام‌نیا بودند که در ۲ بهمن‌ماه بر روی دستان مردم شیروان تشییع شده و یاد و نامشان تا ابد ماندگار شد.

 پایان پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول