اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ریزش 26527 واحد شاخص بورس تهران به خاطر پالایشی‌ها

شاخص کل بورس تهران امروز تحت تاثیر تصمیم وزارت نفت در مورد نرخ خوراک و سود پالایشی‌ها با کاهش 26 هزار و 527 واحدی همراه شد.

ریزش 26527 واحد شاخص بورس تهران به خاطر پالایشی‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ بورس اوراق بهادار تهران ، امروز هم مانند روز گذشته روند کاهشی به خود گرفت، شاخص کل بورس در پایان معاملات با ریزش 26 هزار و 527 واحدی به رقم 2 میلیون و 120 هزار و 35 واحد رسید.

دلیل ریزش بازار را ازک مسئول سابق بورس پرسیدیم که وی گفت: از دیروز که بخشنامه وزارت نفت در مورد نرخ خوراک و محضول پالایشی‌ها اعلام شده که درآن تفاوت نرخ خوراک و محصول پالایشگاه‌ها موجب کاهش سود پالایشی‌ها شده است و این مساله ریسکی را متوجه بازار کرده که دولت هر وقت پول کم آورد از طریق دست کاری قیمت در بازار تامین می‌کند.

وی گفت: نرخ سود پالایشی‌ها بر مبنای حق العمل پرداخت می‌شود که ناشی از تفاوت نرخ خوراک و محصول است که هر وقت دولت فرمول آن را تغییر دهد در سود پالایشی‌ها اثر دارد.

به گفته کارشناسان قبل از این وزیر اقتصاد و مسئولان دولت بارها اعلام کرده بودند که تلاش می‌کنیم اقتصاد برای فعالان خصوصی قابل پیش بینی باشد و مقررات زود به زود تغییر نکند.

شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن امروز با کاهش 15 هزار و 657 واحدی به رقم 724 هزار و 116 واحد رسید.

ارزش روز بازار ناشی از ارزش روز سهام 611 شرکت بورسی به 7 میلیون و 359 هزار میلیارد تومان معادل 152 میلیارد دلار رسید.

معامله‌گران امروز در بورس 8.2 میلیارد سهام و اوراق مالی به ارزش 5 هزار و 517 میلیارد تومان و در قالب 388 هزار فقره معامله داد و ستد کردند.

شاخص کل و شاخص قیمت در بورس امروز نسبت به روز گذشته 1.24 درصد افت کرد،‌این دو شاخص با معیار هم وزن2.12 درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور 1.27 درصد،‌ شاخص بازار اول بورس 1.38 درصد و شاخص بازار دوم بورس 1.07 درصد نسبت به روز قبل کاهش یافتند.

نمادهای پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین، ملی مس ،مخابرات،‌ایران خودرو و توسعه سرمایه‌گذاری معادن غدیر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را امروز داشته‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با 39 واحد کاهش به رقم 25 هزار و 129 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به یک میلیون و 382 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 372 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امرو در فرابورس ایران 8.4 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 259 هزار معامله و به ارزش 17 هزار و 72 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس امروز 1.54 درصد افت کردند، این دو شاخص با معیار هم وزن2.57 درصد افت کردند،‌ شاخص بازار اول فرابورس 2.38درصد افت کرد و شاخص بازار دوم فرابورس 1.22 درصد افت کرد.

نمادهای آریاساسول،‌ مالی سپهر صادرات،‌ انتخاب الکترونیک، ایران خودرو دیزل، پتروشیمی تندگویان، پالایش نفت لاوان و بهمن دیزل بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل فرابورس ایران را داشته‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول