اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

ایران سریع‌ترین رشد انرژی خورشیدی را تجربه می‌‌کند

رئیس انجمن توسعه انرژی سبز گفت: با توجه به اینکه ایران 6913 مگاوات نیروگاه خورشیدی تا 2 سال آینده را در دست احداث دارد، از این حیث در صدر جدول جهانی سرعت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر قرار خواهد گرفت.

ایران سریع‌ترین رشد انرژی خورشیدی را تجربه می‌‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست انجمن توسعه انرژی‌های سبز، ‌امروز با حضور جمعی از کارشناسان انرژی تجدیدپذیر برگزاری شد. 
در ابتدای این نشست، محسن عرب، رئیس انجمن توسعه انرژی سبز با اشاره به اهمیت توسعه واحدهای تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر ظرفیت منصوبه نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر در کشور به ۱۰۸۰ مگاوات افزایش یافته است.  
رئیس انجمن توسعه انرژی سبز  گفت: به‌‌‌صورت منظم و روزانه، ظرفیت منصوبه نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر در حال افزایش است. و  بهره‌‌‌برداری از نیروگاه‌‌‌های جدیدی که در دست احداث است، این ظرفیت را بیشتر هم خواهد کرد.  
وی افزود: بر اساس گزارش تازه سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری برق ایران (ساتبا) سهم انرژی‌‌‌های خورشیدی از مجموع انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر با ۵۲/۴۵۰ مگاوات ۵/۵۳ درصد تا آخر خردادماه شده است. 
عرب تاکید کرد: نیروگاه‌‌‌های بادی هم تا آخر خردادماه با ۸۹/۳۵۴ مگاوات، ظرفیتی ۶/۳۶ درصدی دارند. سهم نیروگاه‌‌‌های برق‌‌‌آبی کوچک با ۷۸/۱۰۰ مگاوات نیز ۴/۱۰ درصد تا آخر خردادماه امسال شده است. 
رئیس انجمن توسعه انرژی سبز بیان کرد: نیروگاه‌‌‌های زیست‌‌‌توده با ۵/۱۲ مگاوات سهمی ۳/۱درصدی از مجموع ظرفیت نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر را از آن خود کرده‌‌‌اند.  
وی با بیان اینکه دولت برنامه‌‌‌ای چهارساله برای افزایش ۱۰‌هزار مگاواتی انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان کرد: بازار توسعه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌‌‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است. 
رئیس انجمن توسعه انرژی سبز گفت: وزیر نیرو اعلام کرد که به زودی دستورالعملی از سوی وزارت نیرو صادر می‌شود و بر اساس آن بخش خصوصی می‌تواند برای صادرات برق در بخش تجدیدپذیر اقدام کند. در این دستور العمل صادراتی پیش‌بینی شده است که نیروگاه‌های برق تجدید پذیر هشت‌ماه در سال امکان صادرات برق بدون هیچ محدودیتی را داشته باشند و چهارماه برق تولیدی خود را از طریق تالار برق سبز بورس انرژی به صورت رقابتی به خریداران داخلی بفروشند. 
عرب گفت: برنامه توسعه تجدیدپذیر در کنار ساخت 20 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با مدیریت وزارت نیرو و صنایع قرار است، ناترازی برق در کشور را تا پایان 1404 ریشه کن کند. 
 
وی افزود: طی دوسال گذشته به گواهی اطلاعات توانیر برنامه مدیریت مصرف برق با هدف تامین حداکثر برق برای تولید سبب شده تا برای اولین بار در تاریخ، میزان برق تامین شده صنایع از بخش خانگی در 5 ماهه فصل گرم پیشی بگیرد. 
عرب بیان کرد: بر اساس آمار شبکه برق، تجدیدپذیرها در ایران 20 سال قدمت دارند و طی این مدت ظرفیت تجدیدپذیر نصب شده به کمتر از 1000 مگاوات می‌رسد. این میزان برق کمتر از یک درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور است. 
این مقام صنفی بیان کرد: ایران ظرفیت قطعی 30 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را دارد و کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به پایه محکم گاز طبیعی برای نیروگاه‌های کشور، توسعه تجدیدپذیر در ابعاد برنامه فعلی می‌تواند بدون تاثیر بر پایداری شبکه زمینه رفع ناترازی برق را فراهم کند. 
وی ادامه داد: انرژی تجدیدپذیر طی سال‌های اخیر به دلیل حضور مستقیم دولت و قیمت‌گذاری دستوری، در کنار سازوکار مجوزفروشی توسعه متناسب با ظرفیت ایران را تجربه نکرده بود. 
این مقام صنفی گفت: این مسئله سبب شده بود تا نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به عنوان نمادی از پیشرفت حضور چشمگیری در ظرفیت نیروگاهی کشور نداشته باشند. با توجه به همین مسئله توسعه زیرساخت تجدیدپذیر از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم به حساب می‌آید. 
وی افزود: بر مبنای بازنگری صورت‌ گرفته شاخص‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها برای بخش خصوصی جذاب شد و بازگشت سرمایه در این بخش به کمتر از چهار سال کاهش یافته است. 
عرب تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران 6913 مگاوات نیروگاه خورشیدی تا 2 سال آینده را در دست احداث دارد از این حین در صدر جدول جهانی سرعت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر قرار خواهد گرفت. 
وی تاکید کرد: بر اساس آمار پژوهشکده سولار پیس، بیشترین نیروگاه تجدیدپذیر در دست احداث دنیا به منطقه خاورمیانه، چین و استرالیا تعلق دارد که به ترتیب، 743، 310 و 100 مگاوات است. 
عرب بیان کرد: بر این اساس ایران با توسعه نزدیک به 7 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر صدرنشین کشورهای جهان در سرعت توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر است. 
رئیس انجمن برق سبز گفت:

توسعه سازوکار فروش برق تجدیدپذیر در بورس و خارج شدن دولت از معادله خرید و فروش این برق نیز از برنامه‌های مهم در بخش تجدیدپذیر کشور به حساب می‌آید، بر این اساس اولین گام به سوی این مسئله تابلوی برق سبز در این حوزه راه‌اندازی شد. 
وی افزود: بر اساس قانون، سمت عرضه این تابلو را نیروگاه‌های تجدیدپذیر و سمت تقاضا را ادارات و صنایع بر اساس قوانین پوشش می‌دهند. این تابلو با رقابتی کردن نرخ فروش برق و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری می‌تواند به انگیزه‌ای برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بدل شده و مسئله ناترازی برق راحل کند و از طرفی چون بازاری برای با ویژگی پرداخت آنی در این تابلو مهیا است، همچنین ناترازی مالی را نیز برای این نیروگاه‌ها حل کرده‌ایم و از طرفی افزایش ظرفیت نیروگاه‌‎های تجدیدپذیر به متنوع سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها و کاهش نیاز به گاز طبیعی ختم می‌شود. 
این مقام صنفی بیان کرد: با راه‌اندازی تابلوی برق سبز همراه با رها کردن یک تیر از چله کمان چندین نشان را هدف گرفته و انتظار می‌رود ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور با این شیوه چندین برابر شود. تقاضای این بازار ابتدای با تکلیف به دولت برای خرید برق ادارات از تابلو و سپس تکلیف صنایع برای تامین انرژی از این محل با مشوق‌هایی صورت می‌پذیرد. 
وی تاکید کرد: با توجه به تغییر ریل سیاست‌گذاری انرژی تجدیدپذیر در دولت سیزدهم تاکنون 41 نیروگاه برق تجدیدپذیر در قالب واحدهای نیروگاهی بادی، خورشیدی، زیست توده و برقابی به مدار بهره‌برداری آمده و برق خود را به شبکه برق کشور تزریق می‌کند.  
عرب گفت: همین مسئله زمینه افزایش تولید برق سبز را فراهم کرد و تولید برق تجدیدپذیر با رسیدن به عدد 9287 مگاوات نصاب جدیدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رساند. این رکورد در تاریخ 2 تیرماه سال جاری ساعت 14:16 به ثبت رسیده و در این بازه زمانی 16 درصد از تولید برق کشور مربوط به تجدیدپذیرها بوده است. 
این مقام صنفی در پایان گفت: فهرست 41 پروژه نیروگاهی تجدیدپذیر با عنوان، ظرفیت و تاریخ سنکرون با شبکه برق در جدول ذیل قابل مشاهده است. 
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول