اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

از تقابل سنت و مدرنیته در «کابوس­نامه اهل هوا» تا نگاهی به جنگ در «گوش‌کن می‌شنوی»

علیرضا داوری، نویسنده و کارگردان نمایش «کابوس­نامه اهل هوا» معتقد است که این نمایش بر اساس آیین‌­ها و باورهای دیرینه مردم جنوب تولید شده ­است و تصویری از تقابل سنت و مدرنیته در جوامع کنونی، به‌ویژه کشورهای جهان سوم به مخاطب ارائه می‌دهد.

از تقابل سنت و مدرنیته در «کابوس­نامه اهل هوا» تا نگاهی به جنگ در «گوش‌کن می‌شنوی»

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، بخش صحنه‌­ای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا 11 بهمن میزبان آثار هنرمندانی از سراسر کشور خواهد بود. در این بخش از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علیرضا داوری از استان هرمزگان با نمایش «کابوس­نامه اهل هوا» برگرفته از مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی حضور دارد. این نمایش که دوم و سوم بهمن در تالار حافظ روی صحنه رفت و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، روایتی از تقابل اندیشه­‌های پسا استعماری را در چالش بین سنت و مدرنیته ارائه می‌دهد.

علیرضا داوری نمایشنامه خود را پرداختی تحلیلی-توصیفی و اقتباسی وفادار، از مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی معرفی می­‌کند که در سال 1345 به چاپ رسیده است.

این هنرمند در این باره، گفت: «در این اقتباس، ریشه­ های استعماری افسانه‌های هرمزگان برای صحنه دراماتیزه شده­اند و مورد نقد قرار گرفته­ اند. ساعدی با استفاده از افسانه­های کهن و باورهای دیرین مردم جنوب ایران و با بهره­گیری از عناصر اسطوره­ای نمادین، بر اساس نظریات شرق­ شناسی «ادوارد سعید»، شرق­ شناس مشهور، به تصویرسازی در بیان تقابل سنت و مدرنیته و دیگر مشکلات جوامع کنونی، به ویژه کشورهای جهان سوم پرداخته ­است. گستره این بیان مقایسه­ای را می­توان تا تقابل سنت و مدرنیته در بسیاری از جوامع امروز دنیا که پیش‌تر تحت استعمار بوده­‌اند، تعمیم داد.»

داوری افزود: «بازیگران نمایش «کابوس­نامه اهل هوا» را سه طیف از بازیگران استان هرمزگان شامل نسل پیش از انقلاب اسلامی، نسل دهه 60 تا 80 و نسل دهه 80 تاکنون، تشکیل می­دهند.»

 

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد

به گزارش خبرنگار فارس، همچنین بخش خیابانی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 2 تا 11 بهمن در چهار بخش مسابقه تئاتر خیابانی ایران، ویژه غزه، هویت ملی و فراگیر بر اساس جدول منتشر شده شاهد اجرای 106 اثر خواهد بود.

امید ‌رجبی، کارگردان نمایش خیابانی «گوش‌کن می‌شنوی»، این نمایش بیست دقیقه‌ای را دارای درون‌مایه‌ای اجتماعی و دفاع مقدسی می‌داند که علاوه بر اینکه نیم نگاهی به جنگ و خاطرات این دوران دارد، به فرهنگ صحیح استفاده از گوشی همراه نیز اشاره می‌کند.

خبرگزاری فارس-گروه تاتر:بخش خیابانی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 2 تا 12 بهمن در چهار بخش مسابقه تئاتر خیابانی ایران، ویژه غزه، هویت ملی و فراگیر بر اساس جدول منتشر شده شاهد اجرای 106 اثر خواهد بود.

«گوش‌کن می‌شنوی» به کارگردانی امید رجبی، یکی از آثار خیابانی راه‌یافته به فجر 42 است که نگاهی دارد به مقوله جنگ و خاطرات آن از زبان بانویی که زندگی‌اش پس از جنگ دستخوش تغییر شده و...

این هنرمند تفرشی با بیان اینکه این نمایش روایت زنی از خطه خوزستان است که در دوران جنگ تمام خانواده‌اش را از دست داده‌ و بعد از اینکه زندگی اش را دوباره می‌سازد، در سیل خوزستان فرزندش را از دست ‌می‌دهد و فیلم لحظه غرق شدن فرزندش در فضای مجازی دست به دست می شود و...»

او ادامه داد: «در این نمایش بر نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی تاکید شده و نگاهی هم به زمان جنگ و خاطرات این دوران خواهد شد.»

این کارگردان که به همراه گروهش دومین تجربه حضور خود را در این رویداد بزرگ تجربه می‌کند، جشنواره تئاتر‌ فجر‌ را غول جشنواره‌های تئاتر می‌داند و می‌گوید: «استفاده از تجربیات یکدیگر، دست‌یابی به ایده‌های تازه‌تر و ایجاد انگیزه در هنرمندان برای ادامه فعالیت، دستاوردی است که از حضور در این جشنواره نصیب هنرمندان می‌شود.»

این نمایش چهارم و پنجم بهمن دو اجرا در ساعت 11 در مترو ایوان انتظار میدان ولیعصر (عج) و ساعت 16 در پهنه رودکی خواهد داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول