اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای بسته اسناد همکاری رهاورد سفر رئیس جمهور ازبکستان به چین

در پایان گفت‌وگوهای مقامات ارشد ازبکستان و چین در شهر «پکن»، مراسم امضای اسناد همکاری بین دو کشور برگزار شد.

امضای بسته اسناد همکاری رهاورد سفر رئیس جمهور ازبکستان به چین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، در پایان گفت‌وگوهای «شوکت میرضیایف» رئیس ‌جمهور ازبکستان و «شی جین‌ پینگ» رئیس‌ جمهور چین در شهر «پکن» مراسم امضای اسناد همکاری بین دو کشور برگزار شد.

در این مراسم رؤسای جمهور ازبکستان و چین بیانیه مشترک را امضا کردند.

رؤسای جمهور عزم خودرا برای تحکیم همه جانبه همکاری های سودمند در زمینه های مختلف و تداوم غنی سازی شراکت راهبردی همه جانبه ازبکستان و چین با محتوای جدید تایید کردند.

همچنین با حضور روسای جمهور اسناد زیر به امضا رسید.

از جمله قرارداد بین دولت ازبکستان و دولت چین در مورد همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست، قرارداد بین دولت ازبکستان و دولت چین در مورد همکاری فنی و اقتصادی، قرارداد بین دولت ازبکستان و دولت چین در مورد همکاری در توسعه منابع انسانی، قرارداد بین دولت ازبکستان و دولت چین در مورد همکاری مؤسسات دولتی علمی – پژوهشی، قرارداد همکاری بین وزارت آموزش عالی، علوم و نوآوری ازبکستان و وزارت آموزش چین در زمینه آموزش زبان چینی، پروتکل بین وزارت کشاورزی ازبکستان و اداره کل گمرک چین در مورد الزامات بهداشت گیاهی و کنترل صادرات نخود فرنگی از ازبکستان به چین امضا شد.

همچنین پروتکل وزارت حمل و نقل ازبکستان و کمیته دولتی اصلاحات و توسعه چین در مورد تعمیق همکاری در قطارهای سریع السیر «چین-آسیای مرکزی-اروپا»، پروتکل وزارت اقتصاد و دارایی ازبکستان و وزارت بازرگانی چین در مورد توسعه همکاری در زمینه خودروهای الکتریکی جدید، یادداشت تفاهم بین وزارت کاهش فقر و اشتغال ازبکستان و وزارت کشاورزی و امور روستایی چین در مورد همکاری در زمینه کاهش فقر، پروتکل همکاری بین وزارت آموزش عالی، علوم و نوآوری ازبکستان و وزارت علوم و فناوری چین در مورد تحکیم بیش از پیش همکاری های علمی و فنی نیز به امضا رسید.

علاوه بر این، پروتکل آژانس مقررات فنی ازبکستان و اداره استاندارد چین در مورد همکاری در زمینه استانداردسازی، موافقتنامه بین وزارت حمل و نقل ازبکستان و اداره هواپیمایی کشوری چین در مورد ساخت مشترک «جاده ابریشم هوایی»، برنامه همکاری در زمینه گردشگری بین کمیته گردشگری وابسته به وزارت اکولوژی، حفاظت از محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان و وزارت فرهنگ و گردشگری چین برای سال های 2024 و 2026 میلادی، قرارداد برقراری روابط مشارکتی بین استان «تاشکند» و استان «شانشی»، قرارداد برقراری روابط مشارکتی بین شهرهای «سمرقند» و «چینگدائو» و دیگر امضا شد.

چین بزرگ ترین همکار اقتصادی و بازرگانی ازبکستان می باشد.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و چین در سال 2023 میلادی با 50 درصد افزایش به 14 میلیارد دلار رسیده است. هم اکنون در ازبکستان بیش از 2140 شرکت با سرمایه سرمایه‌گذاران چینی در زمینه‌های مختلف اقتصاد این کشور فعالیت می‌کنند.

جمهوری خلق چین استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 ژانویه سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول