اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس رتبه اول تولید خرما در کشور

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هفت مناسبت مربوط به فرهنگ خوراک و کشاورزی در تقویم رسمی جای گرفته که از جمله آنها خرما است که ۲۵ شهریورماه به نام روز خرما نام گذاری شده است.

فارس رتبه اول تولید خرما در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، خرما از دوران باستان در‌ رژیم غذایی انسان وجود داشته و یکی از قدیمی ترین میوه های کشت شده توسط انسان بوده است. واژه خرما ریشه و بنیاد فارسی داشته و از زبان فارسی به زبان های  هندی، اردو، ترکی، اندونزیایی و..... وارد شده است. درخت خرما گیاهی گرمسیری است که میوه آن به شکل خوشه ای بزرگ از شاخه آویزان می گردند.برگهای آن بزرگ است وارتفاع آن به ۱۰ تا۲۰ متر گاهی هم بیشتر می رسد. تاکنون ۳۰۰۰رقم خرما در دنیا شناخته شده است که حدود۴۰۰رقم آن متعلق به ایران است.

رطب مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست که رطوبت بیشتر و قند کمتری نسبت به خرمای کاملا رسیده دارد.

خرما دارای ویتامین های  مختلف A,B,C,E و مقداری املاح معدنی می باشد.

از جمله فواید خرما مناسب بودن آن برای افراد باردار، مناسب برای لاغری به دلیل فیبر بالا،و حتی می تواند بخشی از رژیم غذایی مبتلایان به دیابت باشد.

در هر صد گرم خرما ۳تا۵ میلی گرم آهن وجود داردکه با خوردن چند عدد خرما در روز آهن مورد نیاز بدن تامین می شود. خوردن خرما درمان کم خونی است.

استان فارس رتبه اول تولید خرما در کشور

قائم مقام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، بیان کرد: استان فارس با تولیدی بالغ بر ۳۳۱ هزار تن خرما رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است‌.

علیرضا واحدی پور گفت: بیش از ۸۰ رقم خرما در نخلستان‌های ۱۱ شهرستان استان فارس در سطحی بالغ بر ۳۶ هزار هکتار تولید می شود و از نظر سطح زیر کشت دارای مقام دوم کشور هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، با اشاره به اینکه ارقام غالب خرما در این استان؛ زاهدی، کبکاب و شاهانی هستند، اظهار کرد: استان فارس با ظرفیت‌های موجود، باغداران فهیم، کارشناسان زبده و راهبری‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، توانمندی‌های بسیار زیادی در زمینه تولید و فرآوری خرما دارد.

وی تصریح کرد: در این راستا شاهد توسعه سطح زیرکشت محصول خرما به روش کشت بافت به ویژه در ارقام تجاری پیارم و مجول هستیم و سرمایه‌گذاران صنایع تبدیلی می‌توانند از این ظرفیت بهره مند شوند.

این مقام مسوول درخصوص صادرات خرمای استان فارس، گفت: در سال گذشته حدود ۱۵ هزار تن خرما به ارزش ۱۳.۵ میلیون دلار از استان فارس به کشورهای همسایه به ویژه امارات، روسیه، افغانستان و ترکیه صادر شده است.

قائم مقام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به برگزاری همزمان اولین جشنواره فروش انجیر با ششمین نمایشگاه خرما در این استان، گفت: بزرگترین انجیرستان دیم جهان در شهرستان استهبان وجود دارد و در مرداد ماه سال جاری این انجیرستان به عنوان چهارمین نظام میراثی کشاورزی ایران با اهمیت جهانی و هفتاد و پنجمین نظام جهانی در سازمان فائو ثبت شد.

واحدی پور افزود: در استان فارس ۴۴ هزار هکتار باغ انجیر وجود دارد و از نظر سطح زیر کشت و تولید بیش از ۳۸ هزار و  ۳۰۰ تن محصول، مقام اول کشور را به خود اختصاص داده است که در این زمینه نیز فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران صنایع تبدیلی بخش کشاورزی فراهم شده است.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول