اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

صف بهارستان و سبقت داوطلبان در تبلیغات زودهنگام

تحرکات اخیر تعدادی از داوطلبان در گلستان برای تصاحب کرسی بهارستان قبل از موعد قانونی با واکنش جدی نهادهای نظارتی و البته صدور تذکرات جدی به برخی از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است.

صف بهارستان و سبقت داوطلبان در تبلیغات زودهنگام

خبرگزاری فارس- استان گلستان: «داخل حال و پذیرایی جا برای نشستن نیست، عده‌ای داخل اتاق خواب و حتی بخشی از آشپزخانه ایستاده‌اند، فردی که سینی کیک و شربت در دست دارد، به سختی داخل جمعیت حرکت می‌کند؛ عکس بزرگی از آقای مهندس زیر پنل اسپیلت نصب شده است. هر چند دقیقه یک‌بار، فردی از داخل جمعیت به سخنان مهندس واکنش نشان می‌دهد و با صدای بلند می‌گوید: احسنت!» این‌ها توصیف بخشی از جلسات دورهمی شب‌ها و روزهای اخیر تعدادی از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

با وجود آنکه حدود سه هفته تا آغاز تبلیغات برای نامزدهای رسیدن به ساختمان بهارستان زمان باقی مانده است؛اما اتفاقات میدانی بیانگر آن است که گویا تبلیغات زودتر از موعد آغاز شده است.

*مدعیان قانون‌ در مدار قانون‌گریزی!

بی‌تابی برای خدمت یا عطش رسیدن به قدرت سبب شده تا برخی کاندیداها به فکر دورزدن قانون بیفتند. هر چند تعداد زیادی از نامزدها به استناد قواعد و عرف و یا ترس از برخوردهای هیات‌های نظارت بر مدار قانون حرکت می‌کنند اما تعدادی از داوطلبان هم تلاش می‌کنند از هم اکنون و از هر فرصتی برای ارائه برنامه‌های خود و نفوذ بیشتر بین مردم استفاده کنند.

همین چند شب گذشته و در شب میلاد حضرت علی(ع) تعدد حضور داوطلبان در محافل مذهبی تکایا و مساجد غوغایی به پا کرد. از حضور در مراسم جشن عروسی گرفته تا تشییع جنازه و مراسم ترحیم، همه جا آقایان و خانم‌های «دکتر» و «مهندس» به چشم می‌خورند، داوطلبانی که برای جلوس بر کرسی بهارستان از هیچ ابزاری چشم پوشی نمی‌کنند.

در کنار این حضور میدانی داوطلبان، چند جوان موبایل به دست لحظه به لحظه با کاندیداها هستند از هر ثانیه و دقیقه چندین و چند عکس و فیلم ثبت و ضبط می کنند. صفحات مجازی از ایتا و سروش گرفته تا روبیکا و بله از واتساپ و تلگرام تا اینستاگرام مملو صفحات منتسب به داوطلبان حضور در دوازدهمین دوره انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی است.

برنامه‌ها، مدارک تحصیلی، افتخارات ورزشی و هنری، عکس‌های سلفی با شخصیت‌های ورزشی مطرح و سخنرانی نامزدها از جمله مواردی است که در این صفحات بارگزاری شده است.

البته برخی داوطلبان در کنار تبلیغ خود نیم نگاهی به سایر داوطلبان و یا رقبای اصلی خود هم دارند و در برخی موارد تلاش به تخریب رقیب مستقیم خود هم می‌کنند. رفتارهای این چنینی هنگامی جالب‌تر می‌شود که باید بپذیریم این افراد قرار است به زودی به عنوان قانونگذار پا به مجلس شورای اسلامی بگذارند اما به راستی هنگامی که فردی خود را به تبعیت و تمکین در برابر قانون مقید نمی‌داند چطور می‌تواند به عنوان نماینده مردم در عالی‌ترین ارکان قانونگذاری کشور حضور یافته و از حق و حقوق مردم دفاع کند؟!

*67 درصد نامزدها تأیید صلاحیت شدند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان به خبرنگار فارس گفت که 67.5 درصد از داوطلبان حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده اند و تعداد داوطلبان به ۳۴۹ نفر رسیده است.

سیدعلی مهاجر پیش‌تر و در گنبدکاووس گفته بود: با تلاش ستادهای نظارتی و پیشگیری بالاخص مجموعه دادگستری استان، تاکنون هیچ‌گونه تخلف و جرائم انتخاباتی در این استان شمالی مشاهده و گزارش نشده است.

*هشدار جدی ناظران برای تبلیغات زودهنگام

دادستان مرکز استان گلستان هم به خبرنگاران گفت: کارگروه ویژه برای رصد تخلفات و جرایم انتخاباتی در فضای مجازی تشکیل شده و فعالیت داوطلبان و حامیان آنها به صورت مستمر پایش می شود.

محمود اسپانلو از دستگاه‌های ناظر هم خواست: افرادی را که در دستگاه های اجرایی مسئولیت دارند و شائبه حمایت و همکاری با نامزدهای احتمالی دارند را به دادسراها معرفی کنند.

وی بر ممنوعیت استفاده از امکانات دولتی به نفع یا ضرر کاندیداها تاکید کرد و افزود: برای کسانی که این قانون را نقض کنند، اعلام جرم خواهد شد.

اسپانلو ادامه داد: براساس قانون هرگونه فعالیت های انتخاباتی در قالب کمک های خیریه جرم است و دستگاه‌های نظارتی مکلف به رصد و گزارش این اقدامات به دادستان‌های شهرستان‌ها هستند.

*کمک خیرخواهانه ممنوع

دادستان مرکز استان گلستان تاکید کرد: افرادی که کاندیدا شده‌اند نمی توانند کمک‌های خیرخواهانه به مراکز عمومی، مدارس و هیئت‌ها و مساجد داشته باشند و از مصادیق تبلیغات انتخاباتی است.

وی افزود: همچنین براساس قانون انتخابات، تخریب کاندیداها، جرم عمومی است و برای پیگرد آن نیاز به شکایت خود فرد نیست و در صورت گزارش نهادهای نظارتی به دستگاه قضایی، اعلام جرم می کنیم.

*رصد تمام فعالیت‌ها

رییس هیات بازرسی انتخابات گلستان هم به خبرنگاران گفت: تمامی فعالیت‌ و تحرکات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم و طرفداران آن‌ها از سوی هیات بازرسی استان و هیات‌های بازرسی شهرستان‌ها مورد رصد و پایش مستمر قرار می‌گیرد.

هانی محمدی افزود: فرآیند و چگونگی تبلیغات در فصل ششم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی قید شده و ضرورت دارد تا داوطلبان، اشراف و اطلاع کامل از آن داشته باشند.

وی بیان کرد: لازم است که نامزدها، فصل هفتم این قانون را که به بیان جرائم و تخلفات پرداخته، را مدنظر قرار دهند و بر فعالیت و تحرکات انتخاباتی طرفداران خود در فضای حقیقی و مجازی نظارت کامل داشته باشند.

*تذکر به تعدادی از داوطلبان

رئیس ستاد انتخابات شهرستان گرگان هم به خبرنگار فارس گفت: به تعدادی از داوطلبانی که مبادرت به تبلیغات زود هنگام کرده بودند، تذکراتی دادیم که تاکنون رسانه‌ای نکردیم.

اسماعیل نادری افزود: وظیفه اصلی نماینده و کسانی که قرار است به مجلس شورای اسلامی بروند، قانونگذاری و نظارت است.

وی گفت: کسی که نامزد قانون گذاری و نظارت می‌شود، باید خودش، بیشتر از همه در الزام به قانون کوشا باشد و قانون‌مداری را سرلوحه خودش قرار دهد.

نادری عنوان کرد: کسی که از هم اکنون قانون و قانون‌مداری را فرع کارش قرار می‌دهد یعنی اینکه بسیاری از اولویت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک نماینده مجلس را ندارد.

وی گفت: مردم باید همه رفتارها و فعالیت‌های این داوطلبان را در نظر بگیرند و در روز رای گیری، با تکیه بر همین ویژگی‌ها، رفتارها، نماینده خود را انتخاب کنند.

فرماندار شهرستان گرگان افزود: همه افرادی که نامزد هستند باید بدانند که هم هیات‌های نظارت و هم هیات‌های اجرایی همه مباحث را کنترل می‌کنند و فعالیت داوطلبان در آینده انتخاباتی آنها موثر است.

نادری گفت: به سبب برخی فعالیت‌ها و رفتارهای داوطلبان از جمله تبلیغات زودهنگام، تذکراتی به برخی از داوطلبان داده شده است که البته رسانه‌ای نشده است اما این گزارش به صورت مستند به هیات‌های نظارت منعکس شده است.

*امکان بازنگری در تأیید صلاحیت وجود دارد

وی بیان کرد: اینطور نیست که کسی تایید صلاحیت خود را گرفته است، هر اقدامی انجام دهد و متولیان انتخابات نتوانند در تایید صلاحیت آن‌ها بازنگری کنند؛ حتی پس از تحصیل رای نهایی، مسائل نظارتی قابل اِعمال است.

فرماندار گرگان گفت: انتظار است که نمایندگان و داوطلبان مجلس شورای اسلامی به قانون و قانون مداری ملتزم باشند و ما در هیئت‌های اجرایی هم با استناد به مباحث اخلاقی و مباحث قانونی به هیچ وجه در برابر قانون‌گریزی کوتاه نمی‌آییم.

وی ادامه داد: مشارکت در ایجاد شور و نشاط انتخابات امری مورد پذیرش است و داوطلبان می‌توانند در امر چهار راهبرد رهبری کوشا باشند و مردم را به مشارکت بیشتر در انتخابات دعوت کنند و نه اینکه خود را تبلیغ کنند.

نادری گفت: همه داوطلبان و نامزدهای انتخاباتی به نوعی سربازان انقلاب محسوب می‌شوند که باید در راستای تحقق راهبردهای چهارگانه کوشا باشند.

وی افزود: نامزدهای انتخاباتی باید در تبیین این برهه حساس زمانی پیشگام باشند و نقش‌آفرینی کرده و مردم را به مشارکت حداکثری دعوت کنند.

فرماندار گرگان ادامه داد: داوطلبان و نامزدهایی که در فضای عمومی برای نفع خودشان کار کنند و یا در جاهایی برای خود تبلیغ کنند؛ ما این امر را بر نمی‌تابیم و حتماً با آنها برخورد قانونی خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باید آگاه باشند که هرگونه قانون گریزی تخطی و یا دور زدن قانون از سوی آن‌ها توسط مردم و دستگاه‌های نظارتی رصد و پایش می‌شود.

داغ کردن فضای انتخاباتی و تنور رقابت‌ها نباید بهانه‌ای برای قانون شکنی و آغاز فعالیت‌های تبلیغاتی قبل از موعد مقرر باشد زیرا علاوه بر آنکه احتمال بازنگری در صلاحیت آن‌ها را فراهم می کند، جایگاه آنها را نزد طرفداران و سایر افراد دارای رای خدشه دار کرده و در پایان به ضرر خودشان منتهی خواهد شد.

پایان پیام/83026

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول