اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

گزارش فعالیت‌های مکتب‌خونه در سال 1401 منتشر شد

مکتب‌خونه طی 12 سال فعالیت خود همواره تاکید بر توسعه عدالت آموزشی و گردش آزاد اطلاعات داشته است.

گزارش فعالیت‌های مکتب‌خونه در سال 1401 منتشر شد

بر همین مبنا، به عنوان یکی از بزرگترین رسانه‌های آموزشی کشور برای اولین بار گزارش جامعی را در حوزه‌ی آموزش آنلاین و براساس عملکرد خود در سال 1401 منتشر کرده است.
این گزارش شامل اطلاعاتی درباره روند آموزش آنلاین در ایران، دانشجویان، مدرسان، دانشگاه‌های همکار و آموزش سازمانی می‌شود.

نسخه کامل گزارش سال ۱۴۰۱ مکتب‌خونه

نگاهی به آمار و ارقام فعالیت‌های آموزشی مکتب‌خونه تا سال 1401

 این آمارها به‌روشنی نشان می‌دهد که چه تحول بزرگی در صنعت آموزشی کشورمان رقم خورده است:

تعداد دوره‌های ثبت‌نام‌شده در مکتب‌خونه تا سال 1401 به 1.005.269 می‌رسد. در واقع بیش از یک میلیون نفرکلاس در این پلتفرم آموزشی برگزار شده است.
ساعات مشاهده دوره آموزشی در مکتب‌خونه تا سال 1401 به 4.578.235 می‌رسد. در واقع معادل 97.570 نفر-درس سه‌واحدی دانشگاهی در مکتب‌خونه، دوره آموزشی مشاهده شده است.
تعداد کاربران مکتب‌خونه تا سال 1401،به 2.065.125 نفر می‌رسد.
جالب است بدانید که 67 درصد کاربران مکتب‌خونه، خارج از تهران زندگی می‌کنند و این موضوع، مُهر تأییدی بر تلاش مکتب‌خونه در راستای گسترش عدالت آموزشی در کشورمان است.
دوره‌های آموزشی مکتب‌خونه، محدود و منحصر به فضای داخل ایران نمی‌شود و ایرانیان خارج از کشور نیز این دوره‌ها را به فراخور نیاز و علاقه خود، خریداری و مشاهده می‌کنند. در حال حاضر کاربرانی از کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، کانادا، امارات، ایتالیا و غیره، در دوره‌های آموزشی مکتب‌خونه شرکت می‌کنند و از این دوره‌ها برای رشد و پیشرفت شخصی و شغلی خود بهره می‌گیرند.
تا پایان سال 1401، 1037 نفر از مدرسان شاخص و تراز اول کشورمان در مکتب‌خونه تدریس کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به مهندس محمدرضا شعبانعلی، دکتر شفیعی کدکنی و مهندس جادی میرمیرانی اشاره کرد.
تا سال 1401، مجموعاً 85 دانشگاه و موسسه با پلتفرم آموزشی مکتب‌خونه همکاری کرده‌اند. از جمله دانشگاه‌های همکار مکتب‌خونه می‌توان به دانشگاه تهران، شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی اشاره کرد. همچنین موسسات و مراکز معتبری مثل سپیدار سیستم آسیا، مرکز مالی ایران و پژوهشگاه رویان نیز با مکتب‌خونه همکاری کرده‌اند.

نگاهی به وضعیت کاربران مکتب‌خونه و شیوه تعامل این پلتفرم با آن‌ها

در ادامه این بخش از گزارش سالانه مکتب‌خونه، نگاهی بر وضعیت تعامل مکتب‌خونه با کاربران خواهیم داشت. این بخش از گزارش، مشخص می‌کند که پلتفرم مکتب‌خونه، تا چه اندازه در جلب توجه و رضایت کاربران، کامیاب بوده است:

در سال 1401، یک نظرسنجی برای ارزیابی شاخص توصیه‌کننگان (NPS) مکتب‌خونه برگزار شد. 78 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، در پاسخ به این سوال که «چقدر احتمال دارد استفاده از مکتب‌خونه را به آشنایان و اطرافیان خود پیشنهاد دهید؟»، نمره 7 به بالا را برگزیدند. با این حساب، شاخص توصیه‌کنندگان مکتب‌خونه، 38 برآورد شد.
در تالارهای گفتگوی مکتب‌خونه، 19.962 سوال از کاربران، پاسخ داده شد که معادل بیش از 2000 کلاس حل تمرین است.
در مجموعه مکتب‌خونه و تا سال 1401، مجموعاً 319.476 پروژه و کوئیز از کاربران تصحیح شده است. این عدد نشان می‌دهد که مکتب‌خونه تا چه اندازه به تثبیت مفاهیم و آموزه‌ها در ذهن کاربران و دانشجویان، اهمیت می‌دهد.
جوان‌ترین دانشجوی سال 1401 در موسسه مکتب‌خونه، ‌بانویی 7 ساله از استان یزد به نام «لعیا لعلی‌ثانی» بود.
جوان‌دل‌ترین دانشجوی سال 1401 مکتب‌خونه، جناب آقای رجبعلی واحدی، 77 ساله بود.
مجموع نظرات و دیدگاه‌های کاربران مکتب‌خونه در مورد دوره‌های این مجموعه تا پایان سال 1401، 83.649 نفر اعلام شده است که از تعامل بالای کاربران با دوره‌های این مجموعه حکایت دارد.

نگاهی به محبوب‌ترین دوره‌ها و استادهای مکتب‌خونه از ابتدا تا پایان سال 1401

بیشترین مبلغ فروش ماهانه یک دوره‌‌ها، 361 میلیون تومان است که در بهمن‌ماه 1401 رقم خورد.

«دانشگاه صنعتی شریف با 1.390.980 ساعت آموزش مشاهده‌شده»، «دانشگاه تهران با 4.94.809 ساعت آموزش مشاهده‌شده» و « دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با 2.93.263 ساعت آموزش مشاهده‌شده»، محبوب‌ترین دانشگاه‌های ایران در پلتفرم آموزشی مکتب‌خونه به حساب می‌آیند.
پرجست‌وجوترین عناوین غیردانشگاهی در جستجوی داخلی مکتب‌خونه در سال 1401، پایتون، متلب، یادگیری ماشین، اکسل، فتوشاپ، ICDL، زبان C، HTML، اتوکد و جاوا بودند.
آموزش استاتیک دکتر حسین یوسف‌پور، فنون مذاکره مهندس محمدرضا شعبانعلی و آموزش مدارهای منطقی دکتر مهدی امینیان، دوره‌‌ها رایگانی بودند که بیشترین ساعات مشاهده را به خود اختصاص دادند.
دوره‌های آموزش پایتون مقدماتی و آموزش یادگیری ماشین با پایتون که تدریس هر دو دوره را مهندس جادی میرمیرانی بر عهده داشت، دوره‌‌ها غیررایگانی بودند که بیشترین ساعات مشاهده را از آن خود کردند.
دوره‌‌ها «آموزش پایتون مقدماتی»، «آموزش برنامه‌نویسی با پایتون پیشرفته» و «آموزش جامع ICDL»، بیشترین تعداد فارغ‌التحصیل را تا سال 1401 رقم زده‌اند.
دوره‌‌ها «آموزش رایگان استاتیک از دکتر حسین یوسف‌پور»، «آموزش رایگان پایتون کاربردی از دکتر سروش حیدری پهلویان» و «آموزش رایگان مبانی اقتصاد از دکتر مسعود نیلی»، محبوب‌ترین دوره‌‌ها رایگان مکتب‌خونه بر اساس نظرات کاربران بوده‌اند.
بر اساس نظرات کاربران، دوره‌‌ها «آموزش جامع ICDL از مهندس امیرحسین دلاور»، «آموزش اکسل کاربردی از دکتر سجاد شکوهیار» و «آموزش نرم افزار کتیا مقدماتی از مهندس علیرضا محمدزاده»، محبوب‌ترین دوره‌‌های پلاس مکتب‌خونه نام گرفته‌اند.

آشنایی با مسئولیت اجتماعی مکتب‌خونه و گام‌های مکتب‌خونه در این زمینه

 در ادامه به چند مورد از تلاش‌هایی که در راستای مسئولیت اجتماعی مکتب‌خونه برداشته شده است، اشاره خواهیم کرد:

بیش از 600 نفر در سال 1401، از بورسیه مکتب‌خونه برخوردار شدند و امکان دسترسی رایگان آن‌ها به محتوای دروس فراهم شد.
پس از ممنوعیت ورود دختران افغان به دانشگاه، مکتب‌خونه تصمیم گرفت امکان دسترسی رایگان به محتوای تمامی دروس مکتب‌خونه را برای بیش از 200 دختر افغان فراهم کند.
در سال 1401 کمپینی به نام «111 ستاره» در مکتب‌خونه اجرا شد. بر اساس این کمپین و به مناسبت یازدهمین سالگرد مکتب‌خونه، به 111 نفر از کودکان مناطق محروم، بورسیه کامل تعلق گرفت و دسترسی رایگان به تمامی دوره‌ها برای آن‌ها فراهم شد.
مجموعه مکتب‌خونه در راستای حمایت از سربازان میهن عزیزمان، امکان دسترسی رایگان به دروس این پلتفرم را برای 206 سرباز فراهم کرد.
برای حمایت از افراد توان‌یاب نیز امکان دسترسی رایگان به محتوای دروس این پلتفرم برای 154 فرد توان‌یاب فراهم شد.
در راستای حمایت از نخبگان کشور  به کلیه افرادی که در کنکور سراسری، رتبه‌های زیر 100 را کسب کرده‌اند، اجازه داده است که به صورت رایگان به کل دوره‌های سایت دسترسی داشته باشند.

آشنایی با مکتب‌بیزنس، مارکت پلیس و مکتب‌کلاس؛ سه زیرشاخه اصلی مکتب‌خونه

 

مکتب‌خونه علاوه بر ارائه خدمات آموزشی به مخاطبان هدف و علاقه‌مندان، سه زیرشاخه برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مجموعه خود اضافه کرده است که این زیرشاخه‌ها، «مکتب‌بیزنس»، «مارکت پلیس» و «مکتب‌کلاس» هستند. در ادامه به صورت مختصر و مفید به معرفی این بخش‌ها و خدمات آن‌ها خواهیم پرداخت:

1. مکتب‌بیزنس؛ گامی مهم برای ارتقای دانش و مهارت سرمایه‌های انسانی سازمان

مکتب بیزنس، عضو جدیدی از مکتب‌خونه است که برای مدیریت آموزش و توسعه مهارت‌های نیروهای انسانی سازمان‌ها طراحی و راه‌اندازی شده است.

اشتراک این سامانه جدید، سالانه است، امکان دسترسی نامحدود به تمامی آموزش‌های مکتب‌خونه را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند و امکان ارائه گزارش‌های آماری و تحلیلی جامع هم دارد. در واقع مکتب‌بیزنس، یک سیستم مدیریت یادگیری سازمانی (LMS) است.

گروه مپنا، شهرداری تهران، ایرانسل، دیجی‌کالا، همراه اول، گروه صنعتی گلرنگ، مجتمع فولاد مبارکه، بانک مرکزی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، برخی از مشتریان مکتب‌بیزنس هستند.

2. مارکت پلیس؛ راهی نوین برای کسب درآمد از طریق آموزش در سراسر ایران

یکی دیگر از برنامه‌های مکتب‌خونه، فراهم کردن بستری برای درآمدزایی اساتید است. در همین راستای «مارکت پلیس» را در پاییز 1401 راه‌اندازی شد تا بستری برای ارائه و فروش دوره آموزشی توسط علاقه‌مندان به یاد دادن باشد.

3. مکتب‌کلاس؛ پلتفرمی برای آموزش آنلاین زبان

مکتب کلاس پلتفرمی ویژه برای آموزش آنلاین زبان است. در این پلتفرم، امکان برگزاری کلاس آنلاین وجود دارد و افراد می‌توانند از بین اساتید ارائه‌دهنده، استاد مورد نظر خود را بر اساس نظرات شاگردان قبلی انتخاب کنند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول