اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بوشهر

نقش و نماد بوشهر بر تار و پود پارچه+فیلم

مریم سرتلیان هنرمند سوخته‌نگاری پارچه یا همان هویه کاری، را با کارهای بسیار زیبایش در جشنواره بسیج هنرمندان که در معاونت صنایع دستی بوشهر برگزار شده بود دیدم، علی‌رغم های و هوی نمایشگاه در گوشه‌ای نشسته و کار خود را انجام می‌دهد.

نقش و نماد بوشهر بر تار و پود پارچه+فیلم

خبرگزاری فارس- بوشهر، سارا طاهری: ۲۷ سال پیش با هنر آشنا می‌شود و کار خود را با خمیر چینی و چرم‌دوزی آغاز می‌کند، برای هیچ هنری به کلاس نرفته و همه چیز را با خلاقیت و علاقه خودش پیش می‌برد. چند سالی از عرصه هنر دور می‌ماند تا اینکه با فکر جدید به کار خود برمی‌گردد.

مریم سرتلیان هنرمند سوخته‌نگاری پارچه یا همان هویه کاری، را با کارهای بسیار زیبایش در جشنواره بسیج هنرمندان که در معاونت صنایع دستی بوشهر برگزار شده بود دیدم، علی‌رغم های و هوی نمایشگاه در گوشه‌ای نشسته و کار خود را انجام می‌دهد.

او می‌گوید: از آنجایی که علاقه زیادی به کار با پارچه داشتم به سمت این رشته آمدم و ایده‌ها در ابتدای این رشته در حد رومیزی و کوسن بود اما با خلاقیتی که به خرج دادیم با این پارچه‌ها توانستیم پوشه‌های دکمه‌‌دار و جانماز جیبی درست کنیم که بازخورد بسیار خوبی داشت.
 

 صنایع دستی سوخته‌نگاری بوشهر 


نقش نماد استان بوشهر بر تار و پود پارچه

سرتلیان می‌گوید: نماد استان بوشهر که برگرفته از کتیبه‌های سردر منازل است بسیار مورد قبول مردم واقع شده و به همین دلیل برخی شرکت‌ها و ادارات با خرید این پوشه‌های پارچه‌ای زیبا به جای پوشه‌های طلقی موجود در بازار، در مراسم خود برای اهدای جوایز به کارمندان و مدعوین از آن استفاده کرده‌اند که مورد توجه قرار گرفت.

این هنرمند ادامه می‌دهد: از آنجایی که این هنر با پارچه درست می‌شود هیچ محدودیتی در ابعاد و رنگ ندارد و می‌توان با آن کارها و ایده‌های مختلفی را انجام داد که استفاده از نماد زیبای استان بوشهر به روی این پارچه‌ها باعث شد تا به عنوان کارآفرین برتر در جشنواره بسیج هنرمندان انتخاب شده و به مرحله کشوری راه پیدا کنیم.

نقطه عطف این هنر در بوشهر و آغاز راه جدید

سرتلیان می‌گوید: در بوشهر هر کس می‌خواست بیرق یا پرچمی را خریداری کند باید حتماً به قم یا مشهد مراجعه می‌کرد و ما برای اولین بار در بوشهر به همراه همسرم کارگاه بیرق‌دوزی را با خریدن چرخ  و تجهیزات مورد نیاز راه اندازی کردیم.
 

بیرق مزین شده به نام حضرت فاطمه زهرا(س)

 

او اضافه می‌کند: اگرچه همسرم کار اصلی‌اش این نبود اما به این کار بسیار علاقه داشت بنابراین با همت و کمک یکدیگر این کارگاه را حدود ۴ سال پیش راه انداختیم و تصمیم گرفتیم این نماد زیبا را روی شال‌های مداحی که همسرم آماده می‌کند اجرا کنیم.

این هنرمند با سلیقه ادامه می‌دهد: این کار آنقدر مورد قبول واقع شد که فروش عمده به تهران، مشهد و قم که تولید کنندگان اصلی این شال‌ها بودند داشتیم، آن‌ها با ما تماس می‌گرفتند و از طرح مورد نظر سوال می‌پرسیدند اما چون می‌خواستیم این کار اختصاصی استان بوشهر باشد به کسی ارائه ندادیم و این طرح در کل ایران تاکنون اجرا نشده است.

سرتلیان همانطور که پارچه‌ها را لمس می‌کرد گفت: این پارچه‌ها از جنس مخمل شانل است که یک نوع پارچه پرده‌ای‌ست و پارچه‌های رنگی که زیر این کار استفاده می‌شود همگی ساتن هستند، این هنر تلفیق زیبایی از رنگ‌هاست و شما وقتی می‌خواهید اثری را خلق کنید برای یک ردیف از آن باید ۴ تا ۵ نوع رنگ زیر پارچه اصلی قرار دهید تا پارچه آن رنگ را بپذیرد یعنی اگر ترکیب رنگ‌بندی‌ها درست انجام نشود محصول قشنگی به ما نخواهد داد.
 

در جهان تا زنده ام گویم ثنای فاطمه...

 

به گزارش فارس؛ در جشنواره بسیج هنرمندان، ۴۵ نفر از هنرمندان شرکت کرده بودند که از این میان ۱۳ نفر به مرحله استانی راه یافتند و ۲ نفر به عنوان کارآفرین برتر در این حوزه شناخته شدند که خانم سرتلیان یکی از آن دو کارآفرین موفق بود که با او به گفتگوی کوتاهی نشستیم؛ بهترین حمایتی که می‌شود از این هنرمندان کرد خرید هدایا به مناسبت‌های مختلف از این صنایع به جای خرید از استان‌های دیگر است.

 

سوخته‌نگاری هنرمند بوشهری روی پارچه

 

پایان پیام/ض

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول