اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

افزایش بودجه چقدر به صدا و سیما کمک می‌کند؟

در حالی بودجه صدا و سیما افزایشی چند برابری را تجربه کرده است که به اعتقاد منتقدان شیوه هزینه کرد بودجه آن محل بحث و تبادل نظر است.

افزایش بودجه چقدر به صدا و سیما کمک می‌کند؟

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر و رسانه: سریال «نرگس» و دورهمی خانوادگی مقابل نمایشگر پارک‌های شهر، انتظار برای جمعه‌ شب‌های یوسف پیامبر و مختارنامه‌، داستان پرابهت سریال امام علی (ع) و شجاعت مالک اشتر تا داستان‌های خانواده محور «پدر سالار» و سایه پدری که مستدام بود، اتفاقاتی است که سال‌ها است دیده نمی‌شود.

در حالی که مطابق آمار مرکز LIFEWEBCO مجموع واکنش مردم در فضای مجازی به تنها دو سریال شبکه نمایش خانگی،‌ دو برابر همه سریال‌های صدا و سیما است؛ اخیرا بودجه سال ۱۴۰۳ این سازمان توسط مجلس مشخص و با افزایشی 58 درصدی به مبلغ ۲۴ هزار میلیارد تومان مصوب شده است، عددی نزدیک به ۴ درصد از کل بودجه کشور که این بودجه در تولید محتوا و سریال به صورت دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگان پرداخت می‌شود.

کارگردان سریال «گیلدخت» مجید اسماعیلی گفته بود که «ما 46 قسمت فیلم‌نامه داشتیم و به دلایلی در پخش آن را به 60 قسمت تبدیل کردیم که به یک عیب تبدیل شد.»

با وجود اینکه اکثر آثار پربیننده تاریخ تلویزیون به دهه‌های قبل باز می‌گردد، بودجه این سازمان در سال ۱۳۹۰، ۶۸۹ میلیارد تومان و معادل تنها ۱۳ صدم درصد از بودجه کل کشور بوده است.

پیش از این سازمان صدا و سیما با وجود بودجه کمتر آثار و طرح سریال‌های ارائه شده به این شبکه را در شورای موسوم به شورای فیلمنامه بررسی کرده و درنهایت عدد ساخت آن سریال را با معیارهای کیفی انتخاب می‌کرد.

بودجه رسانه ملی در لایحه بودجه سال 1403، 18 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که در نهایت در کمیسیون تلفیق به دلیل آنچه وظیفه این سازمان در جنگ نرم تلقی شد، به 24 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

شبکه نمایش خانگی تولیدکننده محتوای تصویری در کشور است، پلتفرم‌های فعال در این عرصه میزان پرداخت به سریال‌های تولیدی‌شان را مبتنی‌بر میزان کیفیت و بازدید کرده و سازنده را در سود فروش شریک می‌کنند.

برخی تهیه‌کنندگان معتقدند که «پرداخت دقیقه‌ای به عوامل یک سریال باعث ترغیب سازندگان به ساخت آثار بلند مدت با تعداد قسمت‌های بالا می‌شود،‌ از طرفی با توجه به پرداخت پیشینی سازمان صدا و سیما امکان ارزیابی کیفی و تاثیر میران استقبال برای پرداخت وجود ندارد از طرفی این شکل پرداخت به صورت کلی در سکوهای تولید محتوا وجود داشته و صدا و سیما ملزم به رقابت با آنها است.»

در مقابل کارشناس رسانه ملی رضا منتظری معققد است که «پرداخت دقیقه‌ای باعث آب بستن به سریال‌ها شده و شاهد این هستیم که عدم نظارت کیفی بر تولیدات هم آن را تشدید می‌کند، از طرفی بجای اینکه طرح مناسب برای ساخت حمایت شود افراد خاصی مشغول به تولید در تلویزیون هستند و همین باعث می‌شود تا آثار صدا و سیما به نسب دیگر آثار با بودجه بالا ساخته شده و با مخاطب کم روبه‌رو شود.»

CBC (Canadian Broadcasting Corporation) شبکه رسانه‌ای ملی کانادا است،‌ این شبکه برای پرداخت هزنیه طرح‌های درحال ساختش به دو شکل عمل می‌کند، در اولین راه برای پروژه‌ها عدد ثابت تعیین و بودجه ساخت تحویل سازنده شده و سود ساخت سازنده به بعد از پخش موکول می‌گردد.

این شبکه همچنین پرداخت دقیقه‌ای را برای برخی پروژه‌ها درنظر می‌گیرد، در این نوع پرداخت سازنده مستقیما خود شبکه بوده و تهیه‌کننده‌ای که از طولانی شدن اثر سود ببرد وجود ندارد،‌ تنها عوامل به صورت دقیقه‌ای حقوق دریافت می‌کنند. این شکل پرداخت برای پروژه‌های رده A کاربرد دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول