اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

روایتی از مغازه‌دار نابینایی که با روشنایی دِلش کار می‌کند + فیلم

روزهای رنگارنگی که به حکم سرنوشت، سیاه شد جلوی آیینه که می‌ایستاد رنگ لباسش را با حال و هوای همان روز هماهنگ می‌کرد اما دست سرنوشت برایش تقدیر دیگری رقم زد و روزهای رنگی علی جایش را به سیاهی محض داد.

روایتی از مغازه‌دار نابینایی که با روشنایی دِلش کار می‌کند + فیلم

خبرگزاری فارس مازندران ـ مهرآسا جانعلی‌پور|صبح که چشم باز می‌کرد، همه قشنگی‌های دنیا را رنگ به رنگ و جزء به جزء می‌دید. سبزی طبیعت در بهار، میوه‌های خوش رنگ و لعاب تابستان، برگ‌های نارنجی و قرمز پاییز و سفیدی و زلالی برف زمستان برایش خوشایند بود.

جلوی آیینه که می‌ایستاد رنگ لباسش را با حال و هوای همان روز هماهنگ می‌کرد اما دست سرنوشت برایش تقدیر دیگری رقم زد و روزهای رنگی علی جایش را به سیاهی محض داد.

*آغاز ماجرای علی و نابینایی‌اش

فروشگاه کوچک لوازم یدکی موتور داشتم. عارضه فشار چشم باعث شد عصب چشمم تخریب شود و دیگر نبینم و ۱۴ سالی است نابینا شده ام. روزهای نخست، این ناهمگونی برایش سخت بود و ملال‌آور.

آنقدر سخت که زندگی مردن را برایش بی‌معنی و بی‌هدف ساخت. آنقدر بی‌معنی که حاضر بود شب با سیاهی محض بخوابد و صبح تیره و تار فردایش را نبیند. اما این تازه آغاز ماجرای آقای نصرالله پور با چشمهایش بود.

 فروشنده روشندل

 

*گمان می‌کردم برای همیشه‌خانه نشین می‌شوم

وقتی سوی چشمانم را از دست دادم گمان می‌کردم باید برای همیشه خانه‌نشین شوم و دیگر هیچ کاری از دستم بر نمی‌آید. بعضی وقت‌ها که تنها می‌شوم و فکرهایی که به سرم می‌زد را یه یاد می‌آورم، تعجب می‌کنم، چرا که خیلی ناامید بودم. بالاخره بعد از کلی کلنجار رفتن، با خودش کنار آمد. یک «یا علی» گفت و کرکره مغازه‌اش را بالا برد.

این پشتکار آنقدر ستودنی بود که حتی آسفالت خیابان و خشت به خشت مغازه هم به یاری‌اش آمدند تا زودتر با شرایط جدیدش کنار آید.

می‌گوید؛ اوایل برادرزاده‌ام کمک حالم بود و با هم به محل کار می‌رفتیم. بعد از مدتی تصمیم گرفتم تمام قفسه‌ها را خالی کنم و دوباره از نو بچینم تا زودتر بتوانم پاسخگوی نیاز مشتری باشم.

علی آقا در ادامه می‌گوید: اگر قبل از این حادثه یکی از من می‌پرسید« توانایی این که یک مغازه در اختیارت بگذاریم تا با چشمان بسته جنس بفروشی را داری»؟ یقینا پاسخم منفی بود.

*وام کمیته امداد امام خمینی امید را در من زنده کرد

آقای نصرالله‌پور از حمایت کمیته امداد امام خمینی گفت که اگر نبود قطعا به بن‌بست می‌خورد و روزهای سخت نابینایی برایش سخت‌تر می‌شد. وقتی برای نخستین‌بار به امداد مراجعه کردم و تقاضای وام دادم، باورشان نمی‌شد بتوانم کارم را توسعه دهم و وقتی بازرس برای بازدید مغازه مراجعه کرد به این یقین رسیدند که می‌توانم و با ارائه تسهیلات موافقت کردند و باید بگویم وام کمیته امداد امام خمینی امید را در من زنده کرد.

روشندل فروشنده 

 

*خانواده ام حمایتم می‌کنند

او ادامه می‌دهد؛ همه نوع مشتری دارم. یکی وجدان دارد و در قبال جنسی که خرید می‌کند، پولش را تمام و کمال پرداخت می‌کند و یکی دیگر از این مشکلم سو استفاده می‌کند و کمتر از مبلغ جنس، پرداخت می‌کند که البته با نصب دوربین کمتر شده است. خانواده هم حمایتم می‌کنند و اگر مشتری غریبه داشته باشم که مبلغ خریدش زیاد باشد زنگ می‌زنم و یکی از آنها خود را می‌رساند تا مبلغ را دریافت کند.

*دوتا بچه محصل دارم و امیدم این است حمایت‌شان کنم

دو فرزندم محصل هستند و یکی از آنها امسال کلاس یازدهم درس می‌خواند و همه تلاشم این است تا به هدفش که همان قبولی و تحصیل در رشته دندانپزشکی است برسد.

*تعداد نابینایان استان مازندران طبق آمار اداره کل بهزیستی استان مازندران

  ۹ هزار و ۵۰۱ نابینا در استان وجود دارند که از این تعداد ۳ هزار و ۳۸۰ خانم و ۶ هزار و ۱۲۱ آقا هستند و انتظار می‌رود برای راحتی حال این عزیزان، مسؤولان شهرسازی و عمران، مناسب سازی را به بهترین نحو برای نابینایان و سایر معلولان انجام دهند.

روشندل فروشنده

 

*معلولیت، محدودیت نیست

به گزارش فارس، شاید این جمله کلیشه ای باشد اما « معلولیت، محدودیت نیست» و اگر با مشکلت کنار بیایی، می‌توانی از سایر استعدادهایی که خداوند در نهاد هر انسانی قرار داده است بهره ببری و علی آقای قصه ما یکی از همین آدم‌ها است که خواستن، توانستن است را به خوبی معنا کرده است.

 

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول