اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

جاماندگان حج ۹۹ برای سال آینده باید هزینه اضافه بپردازند؟

ثبت‌نام از جاماندگان حج ۹۹ هنوز آغاز نشده است، اما آن‌ها از بالا رفتن هزینه این سفر معنوی نگران هستند و می‌گویند که «چرا باید هزینه اضافه بدهیم؟»

جاماندگان حج ۹۹ برای سال آینده باید هزینه اضافه بپردازند؟

گروه‌ حج و زیارت خبرگزاری فارس؛ «۲ هزار و ۲۰۰ نفر از زائران حج تمتع ۹۹ که هزینه سفر را همان سال دادند، هنوز به خانه خدا نرفته‌اند.» این را معاون سازمان حج و زیارت، غلامرضا رضایی می‌گوید.

با وجود انجام ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۳، برخی از زائران حج ۹۹ که هنوز عازم این سفر معنوی نشده‌اند، از بالا رفتن قیمت حج نگرانند و می‌گویند که «نمی‌توانیم هزینه اضافه بدهیم.» با این‌وجود، سیدعباس حسینی می‌گوید که «این افراد فعلا نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند.»

بیش از ۷۵ هزار ایرانی در سال ۹۹ با وجود پرداخت هزینه نهایی سفر، به دلیل کرونا و ممنوعیت پذیرش زائران خارجی از سوی سعودی‌ها به حج نرفتند. در آن سال قرار شد که این افراد در سال‌های آینده مشمول افزایش هزینه نشوند. با این وجود آن‌ها برای حج گذشته ۱۰ تا ۳۰ میلیون‌ تومان اضافه پرداختند.

هنوز ثبت‌نام از زائران باقی‌مانده از حج ۹۹ صورت نگرفته است. البته گفته می‌شود که «این افراد باید برای تشرف به حج ۱۴۰۳ باید هزینه مازاد بدهند.»

هزینه نهایی حج به دلیل مشخص نبودن ارز اختصاص یافته به این سفر اعلام نشده و هنوز هزینه مازادی  زائران حج ۹۹ نیز قطعی نیست. با این وجود، یک منبع مطلع می‌گوید که «هزینه حج آینده برای آن‌ها کمتر از ۷۰ میلیون تومان نخواهد شد.» یعنی ۲ برابر متوسط هزینه حج سال ۹۹!

حج سال ۹۹

مسؤولان در تلاشند دولت پایین‌ترین نرخ ارز را به حج اختصاص دهد. با این وجود، حسینی، یکی از زائران حج سال ۹۹ می‌گوید که «قرار بود برای تشرف به حج سال‌های بعد هزینه اضافه ندهیم، اما حالا زمزمه‌های پرداخت بیش از ۳۰ میلیون تومانی شنیده می‌شود.» این در حالی است که مدیر کاروان حج علی صالحی با اشاره به اینکه هزینه‌های ارزی برای زائران در بانک مرکزی ذخیره شد، می‌گوید که «عربستان حج را پس از کرونا ۱۲۰۰ دلار گران کرد که زائران فقط بخش اندکی از آن را به همراه هزینه‌های ریالی باید بپردازند.»

با کاهش هزینه‌های پرواز که بخش قابل توجهی از هزینه ریالی حج را شامل می‌شود، می‌توان گامی برای حمایت از زائران حج ۹۹ برداشت. علاوه بر این، کارشناسان حوزه زیارتی معتقدند که باید برای جلوگیری از افزایش هزینه حج از وابستگی آن به نرخ دلار کاسته شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول