اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نیجر، مالی و بورکینافاسو از «اکوواس» خارج شدند

سه کشور بورکینا فاسو، مالی و نیجر در بیانیه‌ای تصمیم خود برای ترک سازمان جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) را اعلام کردند.

نیجر، مالی و بورکینافاسو از «اکوواس» خارج شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رهبران کشورهای بورکینافاسو، مالی و نیجر در بیانیه مشترکی سازمان جامعه اقتصادی کشورهای غربی آفریقا (اکوواس)‌ را یک سازمان سرسپرده به قدرت‌های خارجی دانسته و تصمیم مشترک خود برای خروج از این سازمان را اعلام کردند.

به نوشته «خبرگزاری آناتولی»، در این بیانیه که از سوی شورای ملی دفاع سرزمینی نیجر در رسانه اجتماعی «ایکس» انتشار یافت آمده است: «ابراهیم ترائوره، سرهنگ آسیمی گویتا و ژنرال عبدالرحمان تچیانی، رهبران بورکینافاسو، مالی و نیجر با پذیرش مسئولیت در برابر تاریخ و در راستای برآورده کردن ضرورت دوران و خواسته مردم کشورهایشان تصمیم به خارج شدن از سازمان اکوواس گرفتند.»

سران کشورهای مالی، بورکینا فاسو و نیجر تصریح کردند سازمان اکوواس به جای کمک به کشورهایشان برای مبارزه با تروریسم تنها با تحریم‌هایش باعث بدتر شدن وضعیت در این کشورها شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است دلیل تصمیم سه کشور برای خروج از اکوواس «انحراف این سازمان از آرمانهایی که بر اساس آنها پایه گذاری شد» اعلام شد.

دولت‌های نظامی بورکینا فاسو، مالی و نیجر (کشورهایی که از اعضای پایه گذار اکوواس از زمان تاسیس آن در سال 1975 هستند) از بابت مسیر کنونی که این سازمان در پیش گرفته اظهار نارضایتی عمیق کردند.

در ادامه بیانیه منتشر شده از سوی این سه کشور تصریح شده است: «اکوواس از اهداف اصلی خود یعنی توسعه اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و همگرایی فرهنگی منحرف شده و حالا نیروهای خارجی این سازمان را آلت دست قرار می‌دهند.»

سازمان اکوواس در 28 مه 1975 به عنوان یک سازمان منطقه‌ای و بین دولتی با اعلام این که هدفش تسهیل همکاری در حوزه‌های گوناگون شامل تجارت، اقتصاد،‌ امنیت، ثبات و توسعه در منطقه غرب آفریقا است تاسیس شد.

کشور نیجر، چهارم مردادماه، شاهد کودتای نظامیان بود. «محمد بازوم» رئیس‌جمهور مخلوع نیجر به اتهام فساد به همراه همسر و پسرش در تاریخ ۲۶ ژوئیه توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری از قدرت خلع شد.

پس از سرنگونی بازوم، شورای نظامی نیجر به رهبری «عبدالرحمن تچیانی» در این کشور قدرت گرفت. جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکوواس» تحت فشار فرانسه و آمریکا اعلام کردند چنانچه نیروهای نظامی نیجر، محمد بازوم را به قدرت بازنگردانند، کشورهای عضو این گروه در نیجر مداخله نظامی خواهند کرد. 

بورکینافاسو و مالی پس از تهدید اکوواس در بیانیه‌ای مشترک به جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا درباره تبعات حمله نظامی به نیجر هشدار داده و تاکید کردند هر گونه مداخله نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه آن‌‌ها خواهد بود.

بورکینافاسو و مالی که مانند نیجر توسط یک شورای نظامی اداره می‌شوند، در راستای حمایت از شورای نظامی نیجر در برابر کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا به نیامی -پایتخت نیجر- جنگنده و شماری از سربازانشان را با ماموریت شرکت در تمرینات مبارزه با تروریسم اعزام کردند.

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول