اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

تبدیل خراسان‌جنوبی به قطب فرآوری گوهر سنگ در خاورمیانه تا 1405

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مقرر شده تا سال ۱۴۰۵ خراسان جنوبی به قطب فناوری و فرآوری گوهر سنگ در خاورمیانه و منا با حداقل صادرات یک میلیارد دلار تبدیل شود.

تبدیل خراسان‌جنوبی به قطب فرآوری گوهر سنگ در خاورمیانه تا 1405

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ برق ثروت های خدادادی این خطه ایران زمین نه تنها چشم مردم ایران، بلکه جهان را نیز گرفته به همین واسطه جهانی شدن گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی در دستور کار متولیان امر قرار گرفته تا شاهد درخشش این گوهرسنگ ها نه تنها در جای جای ایران زمین بلکه همه پهنه خاکی جهان باشیم.

همین غنای خراسان جنوبی در گوهرسنگ ها و مقام اولی آن در ایران سبب شد تا  اولین دوره مسابقات آزاد مهارت گوهرشناسی و گوهرتراشی کشور از سوی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای خراسان جنوبی با مشارکت شرکت طرح توسعه صنعت گوهرسنگ (ایمیدرو) از نهم تا یازدهم آبان ماه در فردوس برگزار شود.

آن طور که  حسن کامرانی فرد، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در اختتامیه این رقابت های ملی اعلام کرد: خراسان جنوبی به لحاظ معدنی مقام پنج کشور و درحوزه گوهرسنگ ها رتبه اول کشور را دارد در تلاش هستیم تا در این حوزه از خام فروشی جلوگیری کنیم و کار را به سمت تولید و تکمیل زنجیره ارزش برای تبدیل به جواهرات تا پایه طلا پیش ببریم.

گوهرسنگ های خراسان جنوبی

«فردوس» شهر جهانی گوهرسنگ ها

 دکتر ابومحمد هاشمی، رئیس طرح توسعه گوهرسنگ کشور هم شهرستان فردوس را شهر جهانی گوهرسنگ ها معرفی کرد وگفت: دلایل مختلفی از جمله وجود معادن غنی و استعدادهای درخشان در حوزه گوهرسنگ ها وجود داشت که شهرستان فردوس را برای برگزاری این مسابقات و به عنوان شهرجهانی گوهرسنگ ها انتخاب کنیم و از این انتخاب خوشحال هستیم.

وی افزود: نمونه هایی ازکارکاره های تولید عقیق را در شیراز راه اندازی کردیم که مشابه برند معروف ایتالیا است و اسلب های عقیقی را با ارزش افزوده بسیاربالا با قابلیت صادرات به دنیا تولید می کنند و مصمم هستیم این کارگاه صنعتی تولید اسلب های عقیق را در شهرستان فردوس راه اندازی کنیم.

 تبدیل خراسان جنوبی به قطب فرآوری گوهر سنگ در خاورمیانه

شامگاه گذشته نیز در مراسم تجلیل از ۳۰ نفر صادرکننده، تولیدکننده، خادمین صادرات و افراد برتر این حوزه در خراسان جنوبی،  امیر حسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت هم گفت: مقرر شده تا سال ۱۴۰۵ خراسان جنوبی به قطب فناوری و فرآوری گوهر سنگ در خاورمیانه و منا با حداقل صادرات یک میلیارد دلار تبدیل شود.

وی بیان کرد: ارزش هر تن محصول صادراتی کشور حدود ۳۸۵ دلار و کالای وارداتی حدود ۱۴۰۰ دلار است. 

وی ادامه داد: تولیدکنندگان به فن‌آوری در عرصه صادرات فکر کنند چراکه نسبت به علم روز در حوزه صادرات عقب هستیم.  

 وی  با بیان اینکه مشکلات در حوزه صادرات به خودمان برمی‌گردد، افزود: صادرکنندگان باید در زمینه تبلیغات، بازاریابی و استفاده از ظرفیت‌های روز دنیا ورود کنند.

 اسدی، با اشاره به این که فعالان اقتصادی باید الگوهای نوین تراکنش مالی و فروش کالا را یادبگیرند گفت: خراسان جنوبی می‌تواند به عنوان معرف برترین صادرکنندگان و تولیدکنندگان مطرح شود.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار در وزارت صمت، بیان‌ کرد: مقرر شده تا سال ۱۴۰۵ خراسان جنوبی به قطب فناوری و فرآوری گوهر سنگ در خاورمیانه و منا با حداقل صادرات یک میلیارد دلار تبدیل شود.

علیرضا خامه زر رئیس اتاق بازرگانی بیرجند 

رشد ۳۸ درصدی ارزش صادرات 

علیرضا خامه زر، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این مراسم اظهارداشت: صادرات، ابزاری است که کشورها به عنوان نفوذ به دیگر کشورها استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه عیار و قدرت کشورها با صادرات سنجیده می‌شود، افزود: صادرات به پشتوانه تولید قوی شکل می‌گیرد و برندسازی، تولید باکیفیت و پایداری در بازارهای هدف از مهم‌ترین عوامل صادرات موفق است.

وی با اشاره به این که علاوه بر صادرات کالا، صادرات فکر و ایده منجر به ارزآوری و اشتغال می‌شود گفت: ارزش صادرات استان طی ۱۰ ماهه سال جاری، ۵۳۸ میلیون دلار معادل یک میلیون و ۹۱۰ هزار تن بود.

رئیس اتاق بارزگانی بیرجند ادامه داد: از مجموع صادرات استان، ۳۸۶ میلیون دلار مربوط به ماده ۱۱۶ و ۱۵۱ میلیون دلار صادرات استان است.

همچنین صادرات استان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد به لحاظ ارزشی و ۴۵ درصد به لحاظ وزنی افزایش داشت.

پیمان‌سپاری ارزی مهم‌ترین مشکل پیش روی صادرات 

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در ادامه اضافه کرد: صادرات به معنای انتقال تولید مازاد کشور به بازارهای خارجی و در مقابل ورود ارز به کشور است.

 خامه‌زر، با اشاره به تحریم‌ها، گفت: عدم ارتباط بانکی با دیگر کشورها برای انتقال پول، روند صادرات را مشکل کرد و قدرت رقابت پذیری فعالان اقتصادی را کاهش داد.

 وی، با انتقاد از عدم ثبات قیمت‌های داخل به دلیل عدم ثبات نرخ ارز، افزود: پیمان‌سپاری ارزی یا رفع تعهدات ارزی به روش مدنظر دولت بزرگترین مانع صادرات در کشور و استان است.

وی اظهار کرد: با وجود مشکلات پیش روی صادرات، بخش خصوصی خراسان جنوبی همواره پای کار صادرات بوده و در بازارهای جهانی حضور دارد.

احمد آریا فر مدیرکل صمت خراسان جنوبی

افتتاح ۲ هزار میلیارد تومان پروژه صنعت و معدن 

احمد آریا فر، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت  خراسان جنوبی هم در این مراسم تولید را اساس صادرات دانست و گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۱۹۷ فقره جواز تأسیس جدید با سرمایه ۱۳ هزار میلیارد تومان صادر شده که رشد ۱۷ درصدی داشت.

وی ادامه داد: همچنین ۲ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه صنعت و معدن افتتاح شده که در مجموع ۲ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. 

وی، با بیان اینکه ۱۷۵ جلسه ستاد تسهیل با ۸۶۹ مصوبه برگزار شده که رتبه اول در احیای معادن و رتبه دوم در احیای صنایع خروجی این جلسات بوده است، افزود: «۴۷ واحد صنعتی و معدنی احیا شده است. 

 مدیرکل صمت خراسان جنوبی با بیان اینکه امر صادرات علاوه بر ارزآوری، نقاط ضعف هر نقطه را نشان می‌دهد تأکید کرد: برای اینکه در بازارهای جهانی حرکت کنیم، باید از طریق مطالعه با قوانین، مقررات و استاندارهای دیگر مناطق آشنا شویم.

 آریافر، بیان کرد: صادرات از پاکستان به افغانستان محدود شده و این فرصتی برای خراسان جنوبی است و افغانستان کشوری بکر برای ظرفیت خدمات فنی و مهندسی استان ما است. 

 وی، با اشاره به این که در داخل صنعت مشکلی نداریم و همه تنگناهای ما در توازن ارتباط با سایر وزارتخانه‌ها است گفت: با اجرای طرح انتقال پساب فاضلاب به صنایع، بخشی از مشکل کمبود آب صنایع استان رفع خواهد شد.

مصطفی نخعی نماینده نهبندان و سربیشه

گلایه از  تخصیص نیافتن تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم اظهارداشت: تعامل سازنده با خارج از کشور و رونق تولید داخل باعث افزایش صادرات می‌شود که نیازمند توجه بیشتر است.

وی تاکید کرد: صادرکنندگان و تولیدکنندگان باید مجهز به علم باشند و به ابزار دانش و تجربه و فناوری مجهز شوند.

 وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در راستای رونق تولید، اظهار کرد: حمایت از واحدهای تولیدی راکد و احیای واحدها از مهمترین اقدامات دولت بوده و مجلس هم اقدامات خوبی انجام داده است.   

 نخعی با گلایه از عدم تخصیص تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان، بیان کرد: رفع تعهدات ارزی از مشکلات مهم پیش روی فعالان اقتصادی بوده که باید حل شود. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه باید از قابلیت‌های استان اعم از پتانسیل‌های مرزی، فرهنگی و گردشگری استفاده بهتری شود، اظهار کرد: در دولت سیزدهم، همسایگان کشور مهم بوده که باید از ظرفیت ایجاد شده برای پیشرفت استان استفاده کنیم.

 نخعی اظهار کرد: در مجلس در بخش قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون، تلاش کردیم در قوانین سنواتی بودجه و قوانین دائمی، حمایت از تولید و صادرات را مورد توجه قرار دهیم.

وی خواستار توجه به مشکلاتی اعم از مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی و غیره شد و گفت: تلاش می‌کنیم در مجلس صدای صادرکنندگان برای ایجاد شرایط مناسب‌تر باشیم.

حسین کوهگرد مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی

رشد ۲۹۰ درصد ترانزیت کالا در خراسان جنوبی

حسین کوه‌گرد، مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری میزان صادرات استان، ۱۵۰ میلیون دلار بود.

وی با بیان اینکه صادرات ما به افغانستان رتبه بالاتری نسبت به دیگر استان‌ها دارد، افزود: طبق آمار ۱۰ ماهه امسال، صادرات خراسان جنوبی ۸۲ درصد رشد دارد.

وی یکی از محورهای توسعه هر کشور را ترانزیت دانست و ادامه داد: کالاهای ترانزیتی استان به چهار قلم کالا محدود بوده که با پیگیری‌های انجام شده، می‌توانیم کل کالاها را ترانزیت کنیم. 

کوه‌گرد اظهار کرد: طبق آمار ۱۰ ماهه سال جاری،  ترانزیت از مرز ماهیرود ۲۹۰ درصد افزایش داشته است این در حالی است که مسیر ریلی و دریایی نداریم.

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی

 پیگیری واگذاری مدیریت تعهدات ارزی به استان

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی هم اظهارداشت: چیزی که می‌تواند اقتصاد را پویا کند و رفاه را برای مردم رقم بزند، توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری است که اغلب استان‌های کشور به این سمت رفته‌اند.

وی با اشاره به ضعف خراسان جنوبی در زیرساخت‌ها  افزود: تأمین آب و برق صنایع از جمله دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در استان است که باید زیرساخت‌ها در این رابطه مهیا شود.

وی اظهار کرد: فاصله خراسان جنوبی با استان‌های دیگر زیاد است، اما علی‌رغم مشکلات، شاهد رشد آمارها و ارقام صادرات و ترانزیت کالا هستیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تأمین زیرساخت‌های استان گفت: تنها در حوزه زیرساختی ۱۸ هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته که ۱۲ هزار میلیارد تومان آن مربوط به حوزه زیرساختی خراسان جنوبی است.

 قناعت با اشاره به طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی، اظهار کرد: انتقال آب دریای عمان به استان با ۵۰ همت اعتبار در دستور کار بوده و انشعابات آن در خراسان جنوبی ۲۷۰ کیلومتر طول دارد.

 استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری‌ها در زمینه شبانه‌روزی شدن مرز ماهیرود، افزود: واگذاری مدیریت تعهدات ارزی به استان نیز در دست پیگیری است‌.

 وی اظهار کرد: امسال تا شهریور ماه، ۲۰۵ واحد راکد فعال شدند که تداوم این ریل‌گذاری نیازمند تعامل دولت و‌ بخش خصوصی است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول