اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

روز بدون کیف

دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها هم‌ساختارگریزند و هم کتاب‌گریز، اما خلاقیت‌شان آموزش‌و‌پرورش را ناچار کرده‌است طرحی نو دراندازد. یک طرح خوب قرار است اجرایی شود؛ روز بدون کیف و کتاب در مدارس.

روز بدون کیف

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اجرای برنامه روز بدون کیف و کتاب در مدارس مدت‌ها مورد توجه قرار گرفته بود؛ اما فاصله زیادی از حرف تا عمل وجود داشت و تصور چنین روزی تا حدودی غیرممکن به نظر می‌رسید؛ روز بدون کیف باعث می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین را لمس کنند.

 باید دید این کوله‌های سنگین، کتاب‌ها و دفتر‌های پر زرق و برق چه چیز ناجوری دارند که با حذف‌شان هم دانش‌آموز خوشحال است، هم معلم و هم والدین!

دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها هم‌ ساختارگریزند و هم کتاب‌گریز، اما خلاقیت‌شان آموزش‌و‌پرورش را ناچار کرده‌است طرحی نو دراندازد. یک طرح خوب قرار است اجرایی شود؛ روز بدون کیف و کتاب در مدارس.

نتایج مفید این ایده آزموده‌شده، نیازمند مدیریت پیشینی است. طرح و برنامه داشتن برای روزی که قرار است دانش‌آموزان بدون کیف و کتاب به مدرسه بیایند، لازمه موفقیت روز‌های بدون کیف و کتاب است.

یک روز در ماه هیچ دانش‌آموزی کیفش را با خود به مدرسه نمی‌برد و با فراغ بال آموزش می‌بیند. این آموزش به غیر از حفظیات کتب درسی است. از مشق شب هم خبری نیست.

وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد یک روز در ماه را برای همه دانش‌آموزان به عنوان روز بدون کیف و کتاب معرفی کند و این کار استمرار داشته‌ باشد.

هدف از این کار، ایجاد محیطی با نشاط مبتنی بر بازی و تحرک دانش‌آموزی و همچنین توجه به آموزش‌های عمومی دانش‌آموزان است و به‌طور کلی مانوری برای اجرای عملی سند تحول بنیادین خواهد بود. طرحی که در ظاهر خوب به نظر می‌رسد، اما باید بعد از اجرا نسبت به آن قضاوت شود که تا چه میزان اهداف درنظر گرفته‌شده برای آن محقق شده‌است.

دانش‌آموزان حداکثر ۲ بار در ماه بدون کتاب‌های درسی خود به مدرسه می‌روند

به گفته مسعود سعادتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی، بسته به تصمیم مدیران و شورای مدرسه دانش‌آموزان حداکثر ۲ بار در ماه بدون کتاب‌های درسی خود به مدرسه می‌روند و دراین روز باید بر روی مهارت‌های فردی و گروهی بچه‌ها کار شود و مدارس باید برای دقیقه به دقیقه این روز برنامه داشته باشند.

روز بدون کیف، روزی جذاب برای دانش‌آموزان

 

معلم‌ها به دانش‌آموزان بدون کتاب مهارت و درس جدید بیاموزند 

علیرضا اکبری، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی معتقد است که در این روز معلم‌ها تجربه‌ای نو را کسب می‌کنند که بدون وابستگی به کتاب، به دانش‌آموزان مهارت و درس جدید بیاموزند و تنها به کتاب های درسی بسنده نکنند.

به گفته او، معلمان خلاق در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ۶ ساحت زیستی، تربیت بدنی، هنری، زیبایی شناسی، علمی و فناورانه و اجتماعی و اقتصادی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

بر همین اساس، روز بدون کیف در بسیاری از مدارس ابتدایی آذربایجان شرقی در حال اجراست و در ادامه به تشریح بخشی از فعالیت‌های خلاقانه در یکی از مدارس شهرستان جلفا می‌پردازیم:

 

دانش‌آموزان مدرسه ۲۲ بهمن جلفا در روز بدون کیف چه کردند؟

امروز خبری از کوله‌پشتی‌ها و کیف‌های دانش‌آموزی نیست و دانش‌آموزان در تجربه‌ای جدید بدون کیف وارد مدرسه می‌شوند و همگی از اینکه قرار است با لوازم بازی مورد علاقه‌شان آموزش ببینند، ابراز رضایت می‌کنند؛ آنها از اینکه معلمشان هم از پای تخته پایین آمده و کنار دست آن‌ها و بر روی نیمکت نشسته، خوشحال هستند‌‌. 

زنگ اول:

در نمایشی که با ساده‌ترین امکانات و طراحی آماده شده است، بچه‌ها با دقت مشغول تماشای آن هستند، دانش‌آموزی برای خرید ترقه و مواد محترقه به مغازه می‌رود؛ اما فروشنده از فروش ترقه به او خودداری کرده و در مورد خطرات و آسیب‌های احتمالی مواد محترقه توضیحاتی به او می‌دهد. این نمایش در راستای ساحت تعلیم وتربیت اجتماعی سند تحول بنیادین اجرا می‌شود.

زنگ دوم:

دانش‌آموزان مشغول بازی شطرنج و دیگر بازی‌های فکری هستند و به نظر می‌رسد این فعالیت‌های فکری هم راستا با ساحت زیستی و بدنی سند تحول بنیادین چیزی بیشتر از یک فعالیت ساده بوده و حالت رقابتی برای دانش آموزان پیدا کرده است. در بخشی دیگر کلمه‌ای روی کارت نوشته شده و بالای سر دانش‌آموز قرار داده می‌شود و دانش‌آموز دیگر شروع به راهنمایی می‌کند تا دوستش کلمه روی کاغذ را حدس بزند و این بخش مفرح نیز جذابیت زیادی برای دانش‌آموزان دارد.

آموزش با بازی در روز بدون کیف

زنگ سوم:

بچه‌ها در حال بافت لیف، اتوی پارچه و درست کردن کاردستی‌های مورد علاقه‌شان هستند و تا روی نیمکت‌ و صندلی‌ها پر از اسباب بازی و لوازم هنری است و دانش آموزان ضمن پرداختن به کارهایی که دوست دارند، از تعلیم و تربیت زیبا شناختی و هنری نیز بهره‌مند می‌شوند.

زنگ چهارم:

در ساعتی درسی دیگر هم بچه‌ها با شغل‌های تولیدی و خدماتی آشنا شده و در مورد حرفه‌های مختلف به بحث و گفت‌گو با هم می‌پردازند؛ تعدادی در کارگاه خیاطی و بعضی هم در حال کشیدن کارت بانکی به دستگا ه پز به منظور آشنایی با نحوه کار با این دستگاه هستند.

روزی که کتاب و لوازم‌التحریر نقش مهمی در آموزش ندارد

زنگ پایانی

زنگ پنجم هم فرصت خوبی برای ساحت علمی بوده و بچه‌ها در حال آموختن مطالبی درباره بدن و برخی بیماری‌ها هستند؛ بساط خوراکی نیز به پا بوده و دانش‌آموزان با آزادی عمل می‌توانند ضمن یادگیری و فعالیت، خوراکی هم بخورند.

کارشناسان معتقدند طرح روز بدون کیف و کتاب در مدرسه ضمن اینکه می‌تواند زمینه‌ای برای بروز خلاقیت و استعدادهای دانش‌آموزان، تبدیل مدرسه به محیطی قابل انعطاف، رشد و تعالی جسمی و روحی و روانشناختی دانش‌آموزان، تقویت روحیه تیمی و سازگاری، ایجاد انگیزه بیشتر و نشاط‌افزایی باشد، ساحت‌های متعدد سند تحول بنیادین را نیز عملی می‌سازد.

پایان پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول