اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

سخنگوی فضایی وزارت دفاع: ماهواره‌بر سریر در مراحل طراحی و توسعه فناوری است

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در نشست خبری گفت: ماهواره‌بر سریر اکنون در حال مراحل طراحی و توسعه فناوری است. این ماهواره بر وزنی معادل ۱.۵ تن را در مدارات نزدیک زمین قرار خواهد داد که قطعاً می‌تواند بیش از ۶ یا ۷ ماهواره را به صورت همزمان در مدار قرار دهد و یا یک ماهواره کوچک را به مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتر حمل کند.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع: ماهواره‌بر سریر در مراحل طراحی و توسعه فناوری است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سید احمد حسینی مونس سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۰ بهمن‌ماه) در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، آخرین دستاوردهای این حوزه را تشریح کرد.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در ابتدای این نشست خبری با اشاره به توان بومی کشور در حوزه فضایی بیان کرد: حوزه فضایی به عنوان یکی از پیشران‌های صنعت و جزو فناوری‌های مهم برای آینده کشور است که اگر امروز از این فرصت‌ها استفاده نشود، شاید در آینده نتوان جبران کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش کشورهای غربی به پرتاب اخیر ماهواره‌بر سیمرغ ایران، تصریح کرد: فناوری فضایی کشور ما کاملاً علمی و فناورانه است و این پرتاب از پایگاه امام خمینی (ره) انجام شد که یک پایگاه شناسنامه دار است و این فعالیت با کار نظامی بسیار متفاوت است. بنابراین؛ این گونه اظهار نظرها برای جلوگیری از پیشرفت کشور ما در این عرصه است، ما حق خود می‌دانیم که در این عرصه فعالیت داشته باشیم و در این مسیر از هیچ فردی اجازه نمی‌گیریم.

حسینی‌مونس عنوان کرد: پرتاب اخیر در پایگاه امام خمینی(ره) انجام شد که کاملا شناخته شده است. پرتابگر سیمرغ نیز با وزن برخاست 80 تن کاملا شناخته شده و مولفه‌های آن با کار نظامی کاملا متفاوت است و اکثر واکنش‌ها در دنیا ناشی از نگرانی آن‌ها از انحصار شکنی ایران است.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع گفت: برنامه فضایی کشور طبق سندهای بالادستی انجام می‌شود و ما در ادامه با همین ماهواره‌بر سیمرغ و نمونه‌های پیشرفته‌تر آن پرتاب‌هایی را انجام خواهیم داد و این ماهواره‌ها در کلاس‌های مختلف وزنی در شرکت صاایران و با همکاری دانشگاه مالک اشتر تولید می‌شود و این روند ادامه خواهد داشت. فعالیت فضایی جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌های فضایی در مجموعه وزارت دفاع و سازمان صنایع هوافضا جزو فعالیت‌های فناورانه و علمی است.

وی ادامه داد: در مجموعه صنعت فضایی وزارت دفاع که در سازمان‌های مختلف این نهاد دنبال می‌شود جمعی از خبرگان و نخبگان جوان فعالیت می‌کنند. ۱۴ بهمن ۸۷ یعنی ۱۵ سال قبل اولین پرتاب فضایی کشور توسط ماهواره بر سفیر انجام شد و کشورمان به عنوان اولین پرتاب کننده ماهواره در جهان اسلام این رکورد را کسب کرد.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع بیان کرد: ما از نیروهای جوان و دانشگاه به وفور استفاده می‌کنیم چه در جمع خودمان و چه در جمع شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌های دانشگاهی تراز اول کشور. بیش از ده‌ها شرکت در لایه‌های مختلف  در حال فعالیت هستند. ما در کنار نیروهای با تجربه از نیروهای جوان و نخبه به وفور استفاده می‌کنیم و ده‌ها شرکت دانش بنیان در شبکه توسعه فناوری ما مشارکت دارند.

حسینی‌مونس در پاسخ به سوالی درباره نقشه راه آینده صنعت فضایی کشور تصریح کرد: متعاقب نقشه راه آینده، ماهواره‌بر سیمرغ حدود ۲۵۰ کیلوگرم ماهواره را در مدار لئو قرار می‌دهد، در نسخه بعدی ماهواره‌بر سریر را خواهیم داشت که اکنون در حال طی مراحل طراحی و توسعه فناوری است.

وی ادامه داد: این ماهواره بر وزنی معادل ۱.۵ تن را در مدارات نزدیک زمین قرار خواهد داد که قطعاً می‌تواند بیش از ۶ یا ۷ ماهواره را به صورت همزمان در مدار قرار دهد و یا یک ماهواره کوچک را به مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتر حمل کند. در آینده دور‌تر نیز، ماهواره‌برهای خانواده سروش را خواهیم داشت که محموله‌هایی از 6 تا 15 تن را به فضا خواهند برد.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی درباره نحوه و چگونگی دستیابی وزارت به پیشرانه‌های کرایوژنیک یا سرمازا، اظهار کرد: ساخت پیشرانه‌های سرد شونده در دستور کار ما قرار دارد. سال‌های گذشته فن چالشی برای توسعه یک موتور سرمازا کوچک زیر یک تن برگزار کردیم که هم اکنون در مراحل ساخت است.

وی افزود: در مجموعه وزارت دفاع ساخت موتور سرمازا تعریف شده که در آینده نه چندان دور تست موتور متوسط سرمازا را خواهیم داشت. نقشه راه تولید این دست موتورها درحال اجراست که به ماهواره بر سروش ختم خواهد شد.

حسینی‌مونس در پاسخ به سوالی درباره توان کشور در عرصه فضایی و دستاوردهای این صنعت و امکان همکاری با کشورهای همسو مانند روسیه و چین اذعان کرد: پیشرفت‌های کشور در عرصه فضایی کاملاً بومی و بدون هیچ وابستگی به کشورهای دیگر حاصل شده است. در این راه، اولویت ما قطعاً تکیه به توانمندی داخلی است، اما این به معنای عدم همکاری با کشورهای دیگر نیست و سال گذشته شاهد بودید که ماهواره خیام با همکاری روسیه پرتاب شد.

حسینی‌مونس در پاسخ به سوالی دیگر درباره میزان توجه دولت سیزدهم به صنعت فضایی بیان کرد: تاکید بر برنامه فضایی در بالاترین سطح خودش توسط رییس جمهور بر این روند تاثیرگذار بوده و ایشان خیلی صمیمانه این حوزه را دنبال می‌کنند. بخش دیگر به دلیل آن است که ما چند محصول را همزمان دنبال می‌کردیم و در این‌حوزه حمایتی که از لحاظ بودجه‌ای انجام شده با قبل متفاوت است. البته هنوز با دریافت بودجه مطلوب فاصله داریم که امیدواریم در آینده به اندازه نیاز به این حوزه بودجه تزریق شود.

وی افزود: با توجه به اینکه پرتابگرهای ما مراحل آخر تثبیت را طی می‌کنند در حوزه پرتاب‌های زیرمداری هیچ مشکلی نداریم و می‌توانیم‌ برای کشورهای مختلف این کار را انجام دهیم و در حوزه مداری هم در رده وزنی 150 کیلوگرم می‌توانیم پرتاب را برای کشورهای همسو انجام دهیم و مذاکراتی با برخی کشورها هم در این حوزه انجام شده که خبرهای خوبی به زودی از این مذاکرات شنیده خواهد شد.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای طراحی و ساخت ماهواره‌بر سوخت جامد وجود دارد یا خیر، بیان کرد: سفیر، سیمرغ و سریر از سوخت مایع استفاده می‌کنند. در دنیا نیز، بستر اصلی روی ماهواره‌برهای سوخت مایع است که بتوانند ماهواره را تا مدارهای بالاتر حمل کنند. البته روی ماهواره‌های سوخت جامد نیز سرمایه گذاری شده است که ماهواره‌بر ذوالجناح از این دست است که تاکنون دو پرتاب آزمایشی توسط این ماهواره‌بر انجام شده است.

حسینی‌مونس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره همکاری گروه فضایی وزارت دفاع با وزارت ارتباطات در حوزه اینترنت اشیاء در قالب پروژه منظومه شهید سلیمانی، اظهار کرد: استفاده از اینترنت اشیاء با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جزو برنامه‌های پیش رو در حوزه فضای کشور است و ما با قدرت و تلاش، پروژه‌های مختلف را برای پیشرفت کشور در عرصه فضایی دنبال می‌کنیم.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع با اشاره به پرتاب‌های ماهواره‌بر سیمرغ، بیان کرد: این ماهواره‌بر تا کنون مراحل تحقیقات را پشت سر می‌گذاشته است اما امروز می‌توان گفت که سیمرغ عملکرد بسیار عالی در مرحله اول داشته و گلوگاه‌های فناوری زیادی را پشت سرگذاشته است.

وی افزود: در دنیا برای اینکه یک ماهواره‌بر تثبیت شود، پرتاب‌های بسیاری انجام می‌شود تا یک ماهواره‌بر به قابلیت اطمینان برسد و یک ماهواره‌بر باید 40 پرتاب داشته باشد تا به نقطه اطمینان برسد. اما امیدواریم در ماهواره‌بر سیمرغ با تعداد پرتاب کمتر بتوانیم به قابلیت اطمینان برسیم.

حسینی‌مونس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای اینکه بتوانیم به سمت 36 هزار کیلومتری بر‌ویم باید گام به گام پیش برویم، تصریح کرد: این در نقشه راه پرتاب‌ها تعریف شده و مطابق با آن، قدم به قدم به سمت مدار ژئو پیش خواهیم رفت.

وی افزود: سرفصل اکتشافات فضایی جزو سرفصل‌های چالشی فضایی کشور است و ما به عنوان وزارت دفاع و متولی پرتابگر آمادگی داریم که در صورت اعلام نیاز سازمان فضایی وارد این حوزه بشویم.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی درباره نحوه تحقق برنامه اعزام فضانورد توسط ایران به فضا، خاطرنشان کرد: یک ماهواره‌بر برای پرتاب انسان به فضا باید تست‌های بیشتری را برای رسیدن به قابلیت اطمینان انجام دهد. در این حوزه نیز کار آغاز شده است و اخیرا پرتابگر سلمان بخوبی کپسول زیستی را پرتاب کرد. قدم‌های بعدی در این حوزه تعریف شده و به تدریج برداشته خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول