اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

دبیرکل یونسکو ایران: ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی حاصل حضور مؤثر در کنفرانس جهانی یونسکو بود

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: نمایندگان ما در بررسی اسناد یونسکو تلاش چند ماهه داشتند که همین امر منتج به دستاوردهای خوبی شد که هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران توانست در یونسکو به ارمغان آورد.

دبیرکل یونسکو ایران: ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی حاصل حضور مؤثر در کنفرانس جهانی یونسکو بود

به گزارش خبرگزاری فارس نشست تخصصی توقف در چهار راه فرهنگ جهانی با موضوع بررسی چهل و دومین کنفرانس عمومی یونسکو (حکمرانی در عمل) با حضور علی‌اکبر متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در اندیشمنده حکمرانی دانشگاه شریف برگزار شد.

در این برنامه علی‌اکبر متکان اظهار داشت: ما در کمیسیون ملی یونسکو از چندین ماه پیش از شروع کنفرانس عمومی جلسات متعددی را با روسای کمیسیون‌های آموزش، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و انسانی، فرهنگ و ارتباطات و اطلاعات تشکیل دادیم که موضوعات مختلف مرتبط با کنفرانس عمومی در آنها تحلیل و بررسی شد و خوشبختانه امسال در چهل‌ودومین کنفرانس عمومی یونسکو دستاوردهای خوبی داشتیم.

وی افزود: نمایندگان ما در بررسی اسناد یونسکو تلاش چند ماهه داشتند که همین امر منتج به دستاوردهای خوبی شد که هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران توانست در یونسکو به ارمغان آورد که البته امیدواریم در دو سال آینده با تلاش‌های مضاعف به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کرده و بتوانیم ایران را بیش از پیش در صحنه بین‌المللی به دنیا معرفی کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران با اشاره به هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران که یکی دیگر از دلائل برگزاری این نشست بود اضافه کرد: سازمان جهانی یونسکو در حال حاضر متشکل از ۱۹۴ کشور عضو است که کمیسیون ملی یونسکو در ایران پس از پذیرش عضویت ایران در یونسکو، با تصویب مجلس شورای ملی وقت، در سال ۱۳۲۷ تشکیل شد که با این سبقه طولانی از اولین کمیسیون‌های ملی در دنیا است که نقش رابط، مشورتی، اطلاع‌رسانی و هماهنگ‌کننده دارد و در واقع انجام هماهنگی‌های لازم برای اجرای برنامه‌‌های یونسکو در کشور و فراهم ‌ساختن زمینه شرکت مقامات و نهادهای دولتی، غیر دولتی و افراد برای حضور در گردهمایی‌‌ها و اجلاس‌های یونسکو را فراهم می‌آورد.

وی با تأکید بر سه رکن اصلی یونسکو؛ شورای عالی، شورای اجرایی و دبیرخانه دائمی ادامه داد: همان طور که گفته شد یونسکو متشکل از ۱۹۴ دولت عضو است که توسط شورای اجرایی و کنفرانس عمومی مدیریت می‌شود و دبیرخانه یونسکو که توسط دبیرکل آن اداره می‌شود، وظیفه اجرای تصمیمات این دو نهاد را بر عهده دارد.

متکان حضور چهار نماینده ایران در صحن یونسکو را در آبان سال جاری بسیار درخشان ارزیابی کرد و اظهار داشت: برنامه‌هایی که در شورای اجرایی بررسی شده در کمیسیون‌های یونسکو به تصویب می‌رسد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظلله العالی) در خصوص حضور مقتدرانه در منطقه گفت: اعضای هیات اعزامی این دور از کنفرانس عمومی یونسکو بر مبنای تفکر علمی و منطقی و منبطق بر فرمایشات رهبری از سیاست‌های کشور دفاع کردند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در پایان خاطر نشان کرد: سازمان‌های بین‌المللی در نظام بین‌الملل کنونی، یکی از مهم‌ترین و موثرترین بازیگران تعیین‌ کننده در روند مدیریت جهانی محسوب می‌‌شوند. این مساله متاثر از اهمیت این سازمان‌ها در قاعده‌‌مند کردن‌ مناسبات بین‌الملل، ارتقا تعاملات جوامع بشری، قانون‌‌گذاری بین‌‌المللی، حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و نظارت این سازمان‌‌ها بر عملکرد دولت‌ها است که کنفرانس عمومی چهل و دوم یونسکو فرصت مناسبی برای حضور پررنگ و فعال جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی و دیپلماسی علمی و فرهنگی بود که امیدورارم با تلاش همه همکاران، سازمان‌ها و نهادهای ذی ربط در آینده بهتر از دیروز و امروزمان باشیم.

قدرت‌های غربی به دنبال تغییر اساسنامه یونسکو هستند

احمد جلالی، سفیر اسبق ایران در یونسکو گفت: قدرت‌های غربی و انگلیس از یونسکو بدشان می‌آید و اگر تأسیس نشده بود دیگر اجازه تأسیس آن را نمی‌داند. به این خاطر که  یونسکو از کشورهای جهان سوم بر اساس اساسنامه خود حمایت می‌کند. 

جلالی عنوان کرد: یونسکو زمانی که تأسیس شد، ایران از اولین کشورها بود که به عضویت آن درآمد و کمیسیون ملی یونسکو- ایران نیز از نخستین کمیسیون‌های ملی بود از این رو سابقه قوی و دیرینه‌ای در یونسکو داریم. اما متأسفانه در فضای کشور ما، آشنایی زیادی نسبت به یونسکو وجود ندارد و بهتر است که ما در مرحله نخست نسبت به کشور خود و سیاست‌های کلی آن آگاهی پیدا کرده و بعد یونسکو را به درستی بشناسیم و بدانیم که این سازمان جهانی بعد از شوک جهانی جنگ جهانی دوم و برای دفاع از صلح تاسیس شد.

کمتر در فضای بین‌الملل از دیپلماسی علمی و فناوری استفاده کرده‌ایم

همچنین پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این نشست تخصصی گفت: آن گونه که شایسته است از ظرفیت علمی کشورمان در عرصه بین المللی استفاده نکرده ایم. وی تاکید کرد: حضور در عرصه بین المللی تنها وظیفه وزارت امور خارجه نیست، در کنار این وزارتخانه باید سایر نهادهای علمی نیز حضور پیدا کنند.

صالحی با بیان اینکه دیپلماسی علمی و فناوری، برنامه ریزی جدی می خواهد گفت: کشورمان تمام اهرم هایی را که نیاز است در عرصه علمی داراست  و بسیاری از سازمان های جهانی علاقه مند به ارتباط با کشورمان هستند اما ما کمتر در فضای بین الملل از دیپلماسی علمی و فناوری استفاده کرده ایم که بایستی این رویه تغییر پیدا کند.

فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز  عنوان کرد: ۲ نوع نگاه تهدید محور و فرصت محور به سازمان های بین المللی وجود دارد که باید نگاه به سازمان های جهانی و یونسکو فرصت محور باشد.

رزانا جاناندره، نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران هم در این نشست حضور داشت و تاکید کرد: فرهنگ، مرکزیت فعالیت‌های یونسکو در ارتقاء انسجام اجتماعی و ارزش‌های انسانی و درک متقابل است.

پس از آن پنل تخصصی بررسی چهل و دومین کنفرانس عمومی یونسکو (حکمرانی در عمل) برگزار شد که درآن علی اکبر متکان، معاون وزیر  و دبیرکال کمیسیون ملی یونسکو- ایران، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، احمد جلالی سفیر اسبق ایران در یونسکو، فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و محمدصادق امامیان عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر به بحث و بررسی درباره جنبه های مختلف یونسکو پرداختند.

در این نشست معاونان و مدیران کمیسیون ملی یونسکو و برخی از روسای مراکز مقوله دوم یونسکو و تنی چند از صاحب نظران حوزه یونسکو و کارشناسان حضور داشتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول