اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

محسن رضایی: اگر ارتش عراق در جنگ تحمیلی دانش عملیات داشت، کار ما خیلی سخت می‌شد

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: حداقل هدفِ ارتش عراق، فتح کل خوزستان بود. اما خیلی رویایی و بر اساس ذهن‌گرایی وارد این کار شده بودند، البته اگر ارتش عراق دانش عملیات داشت، کار ما خیلی سخت می‌شد.

محسن رضایی: اگر ارتش عراق در جنگ تحمیلی دانش عملیات داشت، کار ما خیلی سخت می‌شد

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از جلد دوم کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در دفاع مقدس»، امروز در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس رونمایی شد. احمد غلامپور، صادق آهنگران، حجت‌الاسلام داوود محقق مسئول نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس، محسن رضایی  فرمانده سپاه پاسداران در دفاع مقدس و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از حاضران این مراسم بودند.

رضایی در این مراسم ضمن تبریک ایام دهه فجر، گفت: معمولاً در همه جنگ‌ها ۳ نوع تصمیم‌گیری، فرماندهی یا سلسله مراتب وجود دارد. یکی رده رزم و تاکتیک است که معمولاً وظیفه فرمانده تیپ و لشکر است تا پیشروی انجام دهد و اهدافی را بدست آورد. رده دوم، قرارگاه‌های عملیاتی است که می‌روند هدف مستقلی که قابل نگهداری است را می‌گیرند.

چرا بعد از آزادی خرمشهر جنگ تمام نشد؟

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس ادامه داد: رده مرکزی، هدف جنگ است. می‌خواهد جنگ را با پیروزی تمام کند. جنگ بعد از فتح خرمشهر تمام نشد چون احتمال ادامه جنگ وجود داشت؛ اما بعد کربلای ۵ جنگ با پیروزی تمام شد و هدف خود را گرفت.

وی بیان کرد: در جنگ ۳ فرماندهی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها یک نقش، مسئولیت، دانش و حرفه‌ای دارند. برای مثال فرماندهی لشکر یک کار تخصصی است. نکته مهم جنگ این است که ما در جنگ ایران و عراق و چه بسا بعد از صفویه، فاقد دانشی به نام دانش عملیات بودیم. ایران برای اولین‌بار پس از ۳۰۰ سال در نظامی‌گری به سطحی رسید که دانش عملیاتی نامیده می‌شود.

ما دومین کشور در حوزه دانش عملیات هستیم

رضایی سطح دانش عملیات را فرمانده قرارگاه‌ها دانست و گفت: حدود ۹ـ۸ نفر در ایران این دانش را دارند که یکی از آن‌ها احمد غلامپور است، اما ما دومین کشور در سطح دنیا هستیم که دانش عملیات داریم. یعنی فقط ما و آمریکا، حتی روسیه هم این دانش را ندارد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس توضیح داد: بعضی از فرمانده لشکرهای ما فرصت پیدا کردند و خودشان را به این دانش رساندند، برای مثال احمد کاظمی که منطقه کردستان را به او دادیم، خودش تصمیم‌گیری عملیاتی می‌کرد. قاسم سلیمانی هم فرمانده لشکر بود اما دانش عملیاتی کسب کرد. این دانش به آدم می‌گوید کجا در جنگ باید وارد عملیات بشوید کجا نباید بشوید.

وی تأکید کرد: بعضی از فرماندهان ما سطح تخصصشان عملیات است. اگر این نبود خرمشهر آزاد نمی‌شد و فاو هم پس گرفته نمی‌شد. تاکتیک هم خیلی مهم است. خط شکنی‌های حسین خرازی، مهدی باکری و احمد متوسلیان بی‌سابقه‌ است. آن‌ها از تاکتیسین‌های اصلی سپاه بودند.

رضایی غلامپور را خطاب قرار داد و گفت: حتماً باید دانش عملیات در جنگ را هم توضیح دهید.

نقش سوسنگرد در تاریخ جنگ تحمیلی دست کم گرفته شده است

فرمانده سپاه پاسداران اظهار داشت: دوران انقلاب در اکثر استان‌ها و شهرها، هسته‌ای از جوان‌ها دور هم جمع می‌شدند. غلامپور هم جزو همان بچه‌های انقلابی بود. او جزو اولین رزمنده‌هایی بود که سمت سوسنگرد رفت.

وی با بیان اینکه نقش سوسنگرد کم در تاریخ جنگ گفته شده، اظهار داشت: ۲ شهر اگر سقوط می‌کردند، کل خوزستان سقوط می‌کرد؛ یکی از آن‌ها خرمشهر و دیگری سوسنگرد بود. سوسنگرد جلوی ورود ارتش عراق به اهواز را گرفته بود و لذا چون اهواز و آبادان سقوط نکردند، لشکر ۱ و لشکر ۱۰ ارتش عراق که باید از کرخه عبور می‌کرد و می‌آمد اندیمشک و دزفول را می‌گرفت، نتوانست این کار را انجام دهد.

رضایی ادامه داد: ۲ مقاومت در خوزستان صورت گرفت که چون ارتش عراق نتوانست این ۲ گره را باز کند، خوزستان سقوط نکرد. نباید در تحلیل‌های نظامی نبرد در خرمشهر و سوسنگرد را دست کم گرفت. مقاومت سوسنگرد واقعاً عجیب است و غلامپور هم نقش مؤثری بر آن داشت. اگر سوسنگرد و اهواز سقوط می‌کرد، بدون شک اندیمشک و دزفول هم از دست رفته بود.

اگر ارتش عراق دانش عملیات داشت، کار ما خیلی سخت می‌شد

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: حداقل هدفِ ارتش عراق، فتح کل خوزستان بود. اما خیلی رویایی و بر اساس ذهن‌گرایی وارد این کار شده بودند. اگر ارتش عراق دانش عملیات داشت، کار ما خیلی سخت می‌شد.

وی توضیح داد: سریع‌ترین عملیات بزرگی که صورت گرفت، بیت‌المقدس بود که ۴۰ روز بعد از فتح المبین که آن هم یک عملیات بزرگ است، آزادی خرمشهر رخ داد. شاید ۲۰ و خرده‌ای روز بین پایان فتح المبین و آغاز بیت المقدس فاصله افتاد. خود غلامپور کارهای عملیات را می‌کرد. در عملیات بیت‌المقدس ایشان فرمانده قرارگاه قدس شد.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول