اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دانش‌بنیان‌های سیستان و بلوچستان، بیشترین تعداد مدیرعامل زن را دارند

حدود 31 درصد از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان لرستان و همینطور سیستان و بلوچستان را زنان تشکیل می‌دهند که بیشترین مقدار در بین استان‌های کشور است.

دانش‌بنیان‌های سیستان و بلوچستان، بیشترین تعداد مدیرعامل زن را دارند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس،  استخدام شدن در شرکت‌های دانش‌بنیان به یکی از اولویت‌های دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، به ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی، تبدیل شده است؛ چراکه این دانشجویان اعتقاد دارند این مجموعه‌ها به دلیل سروکار داشتن با فناوری‌های به‌روز و پیشرفته فرصت بیشتری برای رشد و توسعه فردی پیش روی آن‌ها می‌گذارد. گاهی هم فرصت جذب امریه سربازی، محرکی می‌شود تا افراد به جای شغل‌های کارمندی و دولتی، اشتغال در این مجموعه‌ها را ترجیح دهند.

اشتغال 300 هزار نفر در دانش‌بنیان‌ها

در حاشیه رویداد معرفی دستاوردهای شبکه بانکی در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، گزارش زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور وزیر اقتصاد و رئیس صندوق نوآوری رونمایی شد. در این گزارش 120 صفحه‌ای اطلاعات آماری از تعداد، درآمدها، اشتغال، میزان وام‌ها و ضمانت‌های دریافتی و غیره از زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان را می‌توان یافت.

تخمین‌ها نشان می‌دهد در پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰6 هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت داشتند و این آمار نسبت به ابتدای همین سال رشد ۲۰ درصدی داشته است. البته از کل شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401، که تعدادشان به 8260 می‌رسید، 3905 شرکت، یعنی حدود نیمی از آن‌ها آمار کارکنان خود را در اظهارنامه مالیاتی سال1400خود وارد کرده‌اند. طبق اظهارنامه‌ها حدود 266 هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به اشتغال بودند و با در نظر گرفتن درآمد شرکت‌ها و تخمین خطی به عدد 306 هزار می‌رسیم.

اما با وجود روند افزایشی اشتغال در دانش‌بنیان‌ها، سرانه تـعداد کارکنان این شرکت‌ها از 1398 تا 1401، به ترتیب 49، 44، 42 و 37 نفر بوده است. از این روند و مقایسه آن با روند رو به رشد تعداد دانش‌بنیان‌ها می‌توان چنین استنتاج کرد که سرعت رشد شرکت‌ها از سرعت جذب افراد و اشتغال پیشی گرفته است و این یعنی تأسیس شرکت‌های کوچک‌تر مسئول رشد تعداد شرکت‌ها بوده است.

 

سهم بانوان در مدیریت شرکت‌های دانش‌بنیان

اطلاعات آماری در خصوص افراد شاغل در شرکت‌های دانش‌بنیان حاکی از آن است که 12 درصد از مدیران عامل و 23 درصد از اعضای هیأت مدیره در شرکت‌های دانش‌بنیان را زنان تشکیل می‌دهند. حدود 31 درصد از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان لرستان و همینطور سیستان و بلوچستان را زنان تشکیل می‌دهند که بیشترین مقدار در بین استان‌های کشور است. این نسبت در استان تهران، که بیشترین شرکت‌های دانش‌بنیان در آن فعالیت می‌کنند 16 درصد است.

 

از طرفی، آمارها می‌گویند که شرکت‌های تأسیس‌شده توسط بانوان، بیشتر در دو حوزه «فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی» و «دارو و فرآورده‌های حوزه تشخیص و درمان» بوده است.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول