اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رقابت جت‌های ترکیه و یونان برای برتری هوایی در دریای اژه

دریای اژه عنصر حیاتی در تنش ژئوپلیتیک دو کشور همسایه ترکیه و یونان است و نیروی هوایی کوبنده قدرت بازدارندگی به یکی از طرفین خواهد داد.

رقابت جت‌های ترکیه و یونان برای برتری هوایی در دریای اژه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یونان و ترکیه از  اعضای ناتو، در حال بهبود قابلیت‌های نظامی خود هستند و در این بین نیروی هوایی کوبنده به هر یک از این دو کشور قدرت بیشتر بازدارنده خواهد داد.

وبگاه «دیفنس پست» روز چهارشنبه در تحلیلی نوشت، یک عامل مهم در منازعات ژئوپلیتیکی این دو کشور نیاز به برتری هوایی بر دریای اژه است.

جمهوری یونان با داشتن برخی از بهترین خلبانان در ناتو، امکان خرید هواپیماهای نسل جدید را یافته در حالی که قابلیت‌های هوایی آنکارا راکد مانده است.

یونان با درک اینکه نمی‌تواند با نیروی زمینی ترکیه رقابت کند در عوض بر نیروی دریایی و هوایی تمرکز کرده است. ترکیه دارای نیروی دریایی مستحکم و بزرگی است به همین دلیل دکترین نظامی یونان به برتری کامل هوایی تغییر کرد.

نیروی هوایی یونان با داشتن خلبانان عالی رتبه ناتو ، در حال حاضر با  جنگنده‌های پیشرفته بازسازی شده است. در اوایل سال ۲۰۲۲، آتن ۶ فروند جنگنده «رافال» را از پاریس خریداری کرد.فرانسه با تحکیم یک ائتلاف دفاعی با یونان برابر تهدیدهای ترکیه، به بازسازی ارتش یونان کمک کرده است.

این در حالی است که دولت ترکیه و تحلیلگران نظامی در حال کنار آمدن با توانایی‌های رو به رشد نیروی هوایی یونان هستند.

ژنرال «عابدین اونال»، فرمانده بازنشسته نیروی هوایی ترکیه در اوایل این ماه گفت، اگر ترکیه نتواند هواپیماهای خود به ویژه «اف-۱۶» را تا سال ۲۰۲۵ نوسازی کند، یونان برتری هوایی خواهد داشت.

در تحولی دیگر، «ویکتوریا نولند» از دیپلمات‌های آمریکا گفت:«ایالات متحده آماده است در صورت حل شدن موضوع خرید سامانه دفاع موشکی "اس-۴۰۰" از روسیه،به ترکیه نیز جنگنده "اف-۳۵"بدهد.»

نولاند گفت:«ما در حال مذاکره بر سر فروش سامانه دفاع موشکی "پاتریوت" بودیم و در حالی که این مذاکرات ادامه داشت، ترکیه به سمت دیگری رفت.»

وی ادامه داد:«صادقانه بگویم اگر بتوانیم مشکل اس-۴۰۰ را حل کنیم، ایالات متحده از بازگشت ترکیه به خانواده دارندگان جت اف-۳۵ استقبال کند.»

ترکیه چهار سامانه موشکی زمین به هوای اس-۴۰۰ را به قیمت ۲.۵ میلیارد دلار از روسیه خریداری کرده است. باید دید که تقابل احتمالی سامانه‌های پیشرفته اس-۴۰۰ ترکیه با جنگنده‌های چابک یونان به کجا ختم خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول