اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

انقلاب به گواه «همدانا»

سرسرای ایران همه یکدست مبارزه بود علیه طاغوت؛ دیار «همدانا» نیز استوار در مبارزه از هر کوی و برزنش شمیم انقلاب به مشام می‌رسید، نه تنها همدان که استان یکدست قیام بود و در تب و تاب انقلاب ‌که این را تاریخ گواه می‌دهد.

انقلاب به گواه «همدانا»

خبرگزاری فارس –همدان: سال ۵۷ و مبارزات جان‌دار مردم به رهبری امام خمینی(ره)، گواه قیام ملی ایرانیان بود، قیامی برگرفته از همت مردمی مبتنی بر ارزش‌های الهی و دینی.

سرسرای ایران همه یکدست مبازره بود علیه طاغوت؛ دیار «همدانا» نیز استوار در مبارزه، از هر کوی و برزنش شمیم انقلاب به مشام می‌رسید، کهنه‌دیاری که زنگ انقلاب از نهضت سال ۴۲ در آن نواخته شده و ستونی برای فعالیت‌های انقلابی بود.

با گذری کوتاه بر آن روزهای پرطمطراق،  تشییع پیکر مطهر عالم گرانقدر حضرت آیت‌الله معصومی همدانی یاد می‌شود و تحولات عظیم «همدانا» چون حماسه ۳۰ مهر و تکاپو برای انقلاب ۵۷.

خروج شاه از کشور به تاریخ ۲۶ دی ماه نیز جرقه امید بود و معنای انتظار برای ورود قدوم رهبر به خاک پاک ایران، هگمتانه هم در تب و تاب این ورود بود و خبر آمدن حضرت امام که به تاریخ نشست، همدان یکپارچه شد انتظار امام.

 

شادی مردم در همدان از بازگشت امام راحل 

 

خبر بازگشت امام خمینی از روز اول بهمن ماه در کنج کنج کشور پیچید و به تأسی از یک ایران، مردم همدان نیز با شنیدن این پیام لحظه‌شماری می‌کردند و مبارزه به مبارزه می‌ایستادند و اعلام انزجار نسبت رژیم شاهنشاهی را روانه دربار می‌کردند.

نه تنها همدان، استان یکدست قیام بود و در تب و تاب انقلاب، این بار گواه شکوه ایستادگی این دیار از میدان مرکزی شهرستان نهاوند به گوش می‌رسد، درست ۹۷ روز پیش از انقلاب همان زمانی که مجسمه شاه به پایین کشیده شد و سقوط کرد.

نه تنها نهاوند، گوشه به گوشه غرب هزاران بار به خاک و خون کشیده شده بود و مجسمه شاه در جای جای این سرزمین به پایین کشیده شد همچون همدان که با مدیریت آیت‌الله مدنی به وقوع پیوست و برگی شد زرین.

 

راهپیمایی علیه رژیم پهلوی در پی خبر عدم ورود امام به کشور

 

روز و ساعت آن روزها این کنج، در غرب کشور راهپیمایی و تظاهرات با حضور اقشار مردم و سخنرانی روحانیون جانانه در جریان بود و این یکی را عکس و فریاد گواه می‌دهد، مردم عکس امام خمینی را به جای مجسمه منهدم‌شده شاه به اهتزاز درآورده و در انتظار بازگشت رهبر بودند.

دولت بختیار هم تمام همت‌اش را به کار بست تا بلکه از ورود ممانعت کند یا تاخیر به کار اندازد اما کارگر نیفتاد، آخر «همدانا» با برپایی یک تظاهرات گسترده با گواه روزنامه ندای میهن به تاریخ ۷ بهمن ۱۳۵۷، اقدام دولت در جلوگیری از ورود امام را قبیح دانست و اعلام انزجار کرد و تیر پایانی شد و صدالبته خواهان رفع موانع.

در ادامه حماسه دیگری جان گرفت، ۸ بهمن جمعیت قابل توجهی از مردم همدان طی یک تظاهرات گسترده خواستار بازگشت امام خمینی شدند و همزمان افسران، همافران و کارکنان پایگاه شاهرخی(نوژه) نیز راهپیمایی به طرفداری از امام کردند و این برگی شد از شاهکارهای همدانی‌ها.

 

مردم به رهبری شهید مدنی در خیابانها مانده و علیه رژیم شعار دادند

 

شهید مدنی و اقدامات گسترده‌ و قیام خونین همدانی‌ها تا جایی بود که شایعه شد رهبر انقلاب از طریق پایگاه شاهرخی وارد کشور شده و همه مردم به سمت پایگاه حرکت کردند.

در این میان ایران و همدان یکی بود، بازار و سرباز نیز یکی بود و فریادها یکصدا در انتظار امام؛ این دیگری را کلیمیان همدان داد برآوردند و شاهد شدند، به این ترتیب که حمایت از انقلاب مردم مسلمان و امام خمینی(ره) را در یک کنیسه طی مراسمی با حضور آیت‌الله مدنی به مسلمانان تقدیم کردند و کنیسه را به نام مسجد امام خمینی(ره) نامگذاری.

برگ برگ آن روزها در این مقال نمی‌گنجد اما کارستانی بود برای خود تا اینکه خبر ورود امام خمینی(ره) در روز ۱۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ گوش به گوش ایران رسید، یک ایران به علاوه مردم همدان آماده حرکت به سوی تهران و استقبال از امام خمینی(ره) شدند.

مردم «همدانا» مقابل مسجد جامع تا امامزاده عبدالله(ع) جمع شدند و به رهبری آیت‌الله مدنی با ۶۶ دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس و تعداد بی‌شماری سواری به سوی تهران حرکت کردند. این را ساعت و دقیقه شهادت می‌دهد، عشاق خمینی(ره) ساعت ۳ بامداد ۱۲ بهمن به میدان آزادی رسیدند و همراه سیل عظیم جمعیت به بهشت زهرا رفتند و پای سخنرانی امام نشستند.

 

مردم همدان در حمایت قاطع از انقلاب

 

شهید مدنی و اقدامات گسترده‌ و قیام خونین همدانی‌ها تا جایی بود که شایعه شد رهبر انقلاب از طریق پایگاه شاهرخی وارد کشور شده و همه مردم به سمت پایگاه حرکت کردند.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و عده‌ای وامانده از دیدار ولو به فاصله دور در میادین و خیابان‌ها جویای واقعیت خبر و تازه‌های آن شدند و ابراز سرور و شادمانی کردند.

اگرچه تک برگ زرین دیگر تماشای ورود آنلاین امام بود به واسطه همدانی‌ها؛ عده‌ای که موفق نشدند با ماشین خود را به تهران برسانند از طریق تلویزیون مراسم ورود امام و استقبال را به تماشا نشستند.

مردم این شهر برخلاف ساکنان نقاط دیگر کشور جریان کامل تشریف‌فرمایی حضرت امام را از تلویزیون تماشا کردند و این برنامه از طریق ماهواره اسدآباد برای تلویزیون ای سی سی آمریکا مخابره می‌شد و از آن سو برای همدانی‌ها، این را امواج و فرکانس‌ها گواه می‌دهند.

 

وحدت مردم و روحانیت در حمایت از انقلاب اسلامی

 

و حالا تاریخ پس از ورود امام خمینی به ایران؛ در همدان ۱۰ هزار نفر از اهالی با سر دادن شعار «فرماندهی کل قوا خمینی» در خیابان‌های شهر تظاهرات کردند؛ از دیگر سو کارکنان ادارات و اصناف مختلف همدان به محض شنیدن خبر ورود امام با انتشار اعلامیه و نصب پلاکارد ضمن خیر مقدم‌گویی با مردم و انقلاب اعلام همبستگی کردند.

پایان پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول