اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

انقلاب اسلامی سهامداری غیر از امام(ره) و ملت ایران ندارد

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: انقلاب اسلامی برآمده از متن مردم و رهبری آن بود و گروه‌ها و جریانات سیاسی بودند که همراه این کار شدند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که انقلاب اسلامی برای ما است و غیر از امام(ره) و ملت ایران هیچ سهامداری برای انقلاب اسلامی وجود ندارد.

انقلاب اسلامی سهامداری غیر از امام(ره) و ملت ایران ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی صبح امروز در آئین اختتامیه همایش کتاب سال حوزه که در سالن همایش‌های دارالشفاء قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین رویداد در عالم اسلام، ایران و جهان است.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه و مدرسه فیضیه نقش اساسی در انقلاب اسلامی داشتند، مطرح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی حقایق مهمی در موضوع انقلاب اسلامی بیان کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این بیانیه فرمودند انقلاب اسلامی آغازی از صفر بود، عنوان کرد: انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن از نقطه صفر آغاز شد، همه چیز علیه ما بود حتی رژیم فاسد طاغوت که علاوه بر وابستگی بر فساد، نخستین رژیم در ایران بود که به دست بیگانه نه شمشیر خود روی کار آمده بود.

وی اضافه کرد: در مسیر انقلاب، هیچ تجربه پیشین و راه طی شده‌ای برای ما وجود نداشت و طبیعی است قیام‌های مارکسیستی نمی‌توانست برای انقلابی که از متن دین پدید آمده است، الگوی مناسبی باشد.

اعرافی با اشاره به اینکه حوزه، مردم و ایران با دست‌خالی به کار بزرگی دست زدند، خاطرنشان کرد: نهضت‌های گذشته یا مارکسیستی و یا ناسیونالیستی بودند و جنبش‌های نیمه اسلامی و شبه‌اسلامی نیز هرگز جنبش‌های برآمده از نهضت عاشورا نبوده‌اند.

وی ادامه داد: در داخل کشور نیز نهضت‌هایی مانند ملی شدن صنعت نفت و مشروطه داشته‌ایم ولی هیچ‌کدام از این‌ها از جنس انقلاب اسلامی نبودند و انقلاب اسلامی یک تجربه نو و جدید بود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این کار بزرگ از امام و فیضیه برخاست، تصریح کرد: حوزه علمیه قم پرچم‌دار یک اتفاق جدید و نو بود، انقلاب اسلامی برآمده از متن مردم و رهبری آن بود و گروه‌ها و جریانات سیاسی بودند که همراه این کار شدند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که انقلاب اسلامی برای ما است و غیر از امام(ره) و ملت ایران هیچ سهامداری برای انقلاب اسلامی وجود ندارد.

اعرافی با بیان اینکه گروه‌ها و جریان‌ها در دل ملت هضم می‌شدند، ابراز کرد: آن‌هایی که این انقلاب را همراهی کرده منفعت بردند و آن‌هایی که همراهی نکردند ضرر کردند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک پدیده بسیار مهم ازنظر جامعه‌شناسی است، بیان کرد: انقلاب اسلامی یک حرکت نظامی، جنگ پارتیزانی و اقدامات محدود در گوشه‌ای از جامعه نبود بلکه از دل و خروش مردم برخاست.

* انقلاب اسلامی ایران برخاسته از ایمان و معرفت جامعه بود

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه شناخت مردم، انقلاب را پدید آورد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی مانند بعثت مقام معظم رهبری از درون‌مایه ایمان و معرفت جامعه می‌جوشید.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی باهدف مبارزه با یک نظام سیاسی و مسلط بر کشور بود، عنوان کرد: لایه اصلی انقلاب اسلامی معرفت الهی و نظریه برآمده از اسلام با نگاه اجتهادی درست و نگاه عقلانی  صحیح بود.

اعرافی با بیان اینکه ابعاد مختلفی در انقلاب اسلامی وجود دارد، مطرح کرد: روح اصلی انقلاب اسلامی نگاه معرفتی برآمده از اجتهاد اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بر اندیشه برآمده از ولایت‌فقیه بود، خاطرنشان کرد: جامعه در انقلاب اسلامی میان خود و خدا حجت پیداکرده بود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امام(ره) نقل اصلی این انقلاب بودند و حرکت را مشخص کردند، تصریح کرد: انقلاب اسلامی از بنیاد معرفتی آغازشده بود و به دامنه‌های دیگر می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی محدود به ایران نیست، یادآور شد: روح انقلاب پیامی برای تمام بشر معاصر دارد و برای تمام عالم و جهان معاصر است.

اعرافی با بیان اینکه پیام انقلاب اسلامی برای تمام بشر الهام‌بخش است، ابراز کرد: محور مقاومت وابسته به تصرفات شکلی و ظاهری ایران نیست و اصل آن در روح جهادی انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه نفوذ انقلاب اسلامی از جنس نفوذهای استکباری نیست، بیان کرد: این نفوذ از جنس نفوذ بعثت رسول خدا(ص) است که در طول 25 سال در تمام قاره‌های دنیا فراگیر شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: رویکرد عمیق تمدنی ویژگی دیگر و کلیدی انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ندای این انقلاب اسلامی از درون حوزه و مدرسه فیضیه برخاست، ادامه این راه بر دوش نسل جوان حوزه است، مطرح کرد: نیازهای جامعه و انقلاب اسلامی باید به‌خوبی پاسخ داده شود.

* تجلیل از مقام مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی

وی با بیان اینکه در بیست و پنجمین همایش کتاب سال حوزه مانند سنوات گذشته از یک شخصیت برجسته تجلیل به عمل خواهد آمد، عنوان کرد: شخصیت علمی و ابعاد فقهی، اصولی، کلامی، قرآنی و معرفتی آیت‌الله فاضل لنکرانی بر همگان آشکار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه نقش این مرجع تقلید فقید در تمام ادوار انقلاب اسلامی برجسته بود، خاطرنشان کرد: وظیفه می‌دانیم از این شخصیت بزرگوار تجلیل و تکریم بجای آوریم و امیدواریم راه این بزرگوار استمرار پیدا کند.

وی با بیان اینکه آثار و شخصیت ایشان باید شناسانده شود، تصریح کرد: پرورش و تربیت ما در گرو بهره‌مندی از این الگوها و اسوه‌های ناب است.

اعرافی با اشاره به اینکه این شخصیت‌ها سختی‌های بسیاری برای ادامه یافتن راه حوزه‌های علمیه تحمل کردند، یادآور شد: کتاب سال حوزه اتفاق مهمی است که بیست‌وپنج سال قبل توسط بزرگان پایه‌گذاری شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه کتاب سال حوزه آیینه‌ای است که در آن بخشی از دستاوردهای حوزه جلوه‌گر می‌شود، بیان کرد: در این آینه باید داشته‌ها و کاستی‌های حوزه را تماشا و تحلیل کنیم.

وی با بیان اینکه این تحلیل‌ها می‌تواند مبنای حرکت در مراکز پژوهشی باشد، اظهار داشت: کلام و ادیان، تفسیر علوم قرآن، اخلاق و عرفان و فقه و اصول رتبه‌های نخست را به خود اختصاص دادند.

اعرافی با اشاره به اینکه کاستی‌های دیگر عرصه‌ها باید رفع شود، مطرح کرد: بخش حدیث از اهمیت بسیار زیادی قرار دارد ولی متأسفانه در رده نهم این همایش قرار دارد.

* باید محصول حوزه را برای جهانیان صادر کنیم

وی با بیان اینکه در عرصه ترجمه عملکرد قابل قبولی نداشته‌ایم، عنوان کرد: باید محصول حوزه را به جهان صادر کنیم و نباید آثار تولیدشده به زبان فارسی و یا اندکی عربی محدود شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه در عرصه انقلاب اسلامی نیز آثار کمی داریم، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی از این حوزه برخاست و انتظار می‌رود آثار بسیاری با موضوع انقلاب اسلامی تولید شود.

وی با بیان اینکه نیاز امروز جامعه و جهان بیش از تولیدات است، تصریح کرد: پیوست تبلیغ یک اقدام مهم در پژوهش است و انتظار می‌رود بیش‌تر در  دستور کار قرار بگیرد.

پایان پیام/78048

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول