اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ثبات قیمت کالای اساسی وارداتی با استفاده از مدل تخصیص ارز ترکیبی

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به چالش قیمت‌گذاری کالاهای اساسی وارداتی با توجه به افزایش قیمت جهانی، گفت: با همکاری بانک مرکزی و با استفاده از اجرای مدل تخصیص ارز ترکیبی تلاش می‌کنیم از نوسان قیمت این کالا در داخل کشور جلوگیری کنیم.

ثبات قیمت کالای اساسی  وارداتی با استفاده از مدل تخصیص ارز ترکیبی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، احمد خانی‌نوذری امروز در همایش ملی بازرسی نظارت و کنترل بازار که در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد با اشاره به بحث بازرسی و نظارت بر بازار، اظهار داشت: در سال گذشته در حوزه‌هایی که در تامین کالا دچار مشکل بودیم با چالش‌هایی مواجه بودیم اما در مواردی شاهد بوده‌ایم که در حوزه‌هایی که مشکلی در تامین کالا وجود نداشته است، اما باز هم‌ چالش در بازار و نوسانات قیمت داشته‌ایم بنابراین با توجه به این‌ شرایط، بازرسی و نظارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ابلاغ دستور رئیس‌جمهور در خصوص یکپارچه‌سازی حوزه نظارت بر بازار، گفت: این موضوع مقدمه و دلایلی داشته است‌، در یک دهه قبل وقتی وزارت بازرگانی داشتیم متولی بازار مشخص بود اما به دنبال انحلال وزارت بازرگانی و واگذاری مسئولیت این بخش به وزارت جهاد و وزارت صمت، زیرساخت‌های لازم فراهم نشد. در گذر یک دهه گذشته بسیاری از ابزارهایی که برای کنترل و نظارت در بازار لازم بود در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد نشد، دلیل اینکه دولت‌ها در مقاطعی که به فکر تشکیل وزارت بازرگانی افتادند همین مساله بود. اما باید زیرساخت های لازم برای کنترل و نظارت بازار در درون وزارت خانه های تخصصی ایجاد شود. 

خانی‌نوذری بیان داشت: لذا وقتی مجلس در دی ماه تصمیم گرفت که بررسی تشکیل وزارت بازرگانی به 6 ماه آینده موکول شود، رئیس‌جمهور دستور ضربتی داد مبنی بر اینکه سازمان اداری-‌استخدامی اگر لازم است ساختارها را در وزارت‌های مرتبط تغییر دهند و عملا یک تصمیم اجرایی گرفته شد که مساله نظارت بر بازار یک متولی واحد داشته باشد لذا بعد از جلسات متعدد مقرر شد که مسئولیت نظارت بر بازار در حوزه خرده‌فروشی در کف بازار بر عهده وزارت صمت باشد و وزارت جهاد کشاورزی تا مقطع تامین مسئولیت نظارت بر بازار را برعهده بگیرد که منظور از حوزه تامین هم تدارک و تامین کالاهای خارجی و هم تامین تولید داخلی کالای کشاورزی است. 

وی بیان داشت: در ابلاغیه که توسط اسماعیلی رئیس دفتر‌ رئیس‌جمهور به وزارت جهاد و وزارت صمت ابلاغ شد، تصریح شده است که مسئولیت وزارت واگذار می‌شود ولی چون مطابق قانون انتزاع مسئول و متصدی تنظیم بازار در حوزه کالای کشاورزی وزارت جهاد است تصریح شد که مسئولیت عالیه بر عهده وزارت جهاد است و لذا باید ساختار نظارتی خود را داشته باشد و در این حوزه انجام وظیفه کند. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح عید تا عید، افزود: مشکلی به لحاظ موجود و تدارک کالا برای نوروز وجود ندارد اما در حوزه نظام توزیع دچار چالش‌هایی هستیم. 

وی با بیان اینکه عمده اقلام کالاهای اساسی کالاهای کشاورزی با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شود، گفت: لذا باید این کالا قیمت‌گذاری شود و متناسب آن قیمت‌گذاری باید روی قیمت نظارت صورت گیرد، طی یکی دو سال اخیر اتفاقات عجیبی در دنیا افتاده است و بسیاری از کالاهای وارداتی در خارج از  نوسانات شدید داشته که سابقه نداشته به عنوان مثال قیمت جهانی شکر 300 درصد افزایش داشته و یا قیمت روغن طی دو سال گذشته 100 درصد افزایش و بعد 100 درصد کاهش قیمت داشته است و یا در مورد کنجاله سویا شاهد نوسانات قیمت بوده‌ایم و لذا این موضوع از چالش های وزارت جهاد است و مشکلاتی در قیمت‌گذاری این کالاها در داخل ایجاد می‌شود. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: البته برای سال 1403 تدابیری اندیشیده شده است تا با همکاری بانک مرکزی و با استفاده از مدل تخصیص ارز ترکیبی، بتوانیم بخشی از نوسانات قیمت در حوزه کالاهای اساسی در حوزه بین الملل را مهار کنیم و اجازه ندهیم که به قیمت داخلی تسری یابد و به نوعی بتوانیم قیمت با ثباتی را در بازار داخلی داشته باشیم. 

وی افزود: در حوزه تامین و تدارک در اغلب کالاها با توجه به نیاز بازار مشکلی وجود ندارد اما در برخی از کالا مانند تامین گوشت قرمز چالش هایی وجود دارد البته نه اینکه به اندازه کافی تدارک از محل واردات نداشته باشیم اما در دو سال گذشته با حذف ارز ترجیحی برای نهادهای دامی در سال 1401 و همچنین خشکسالی، بخشی از زنجیره بالا دست ما آسیب دید‌ و خروجی این  آسیب‌ها را در خصوص مرغ در ابتدای امسال دیدیم و در خصوص گوشت نیز در 6 ماهه دوم سال دچار مشکل هستیم.

خانی‌نوذری اظهار داشت: در مورد کالایی که سهم تامین داخل آن، سهم قالب است، به نسبت واردات، ‌چالش‌ها در کف بازار بیشتر مشهود است. 

پایان پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول