اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

۱۰ طرح شرکت آب منطقه ای در هرمزگان افتتاح شد

۱۰ طرح شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان در شهرهای مختلف این استان با حضور رئیس جمهور به صورت همزمان به بهره برداری رسید.

۱۰ طرح شرکت آب منطقه ای در هرمزگان افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، همزمان با فرا رسیدن ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و در دومین دور سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان هرمزگان 10 پروژه مهم در حوزه های احداث سدها، تامین و انتقال آب ،ایمن سازی رودخانه ها و تغذیه مصنوعی دشت ها در نقاط مختلف هرمزگان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

این 10 پروژه شامل علاج بخشی راه دسترسی به تاج سد جگین در شهرستان جاسک، تغذیه مصنوعی دشت گزیر در بندرلنگه، ساماندهی رودخانه چاه اسماعیل در شهرستان میناب، ساماندهی رودخانه رویدر در شهرستان خمیر، نوسازی خط اول آبرسانی میناب به بندرعباس، ایمن سازی 54 کیلومتر از رودخانه های استان هرمزگان، تکمیل شبکه آبیاری دشت شمیل و میناب و بهره برداری از سدهای سیرمند شهرستان حاجی آباد ، سد درکاه بشاگرد و سد خاکی بنو حمیران پارسیان هستند .  علاج بخشی راه دسترسی به تاج سد جگین سد جگین در منطقه بشاگرد و در فاصله 107 کیلومتری شمال شرق شهرستان جاسک و بر روی رودخانه جگین واقع شده است که علاوه بر تامین نیاز اراضی پایین دست، تامین آب شهر جاسک و شهرستان بشاگرد را بر عهده دارد.

محدوده مجاور به راه دسترسی و همچنین بدنه این سد در اثر تشکیلات زمین شناسی دچار برخی تخریب‌ها شده بود که با توجه به نیاز مستمر، به منظور دسترسی به تاج سد و همچنین حفاظت از سازه‌های هیدرولیکی آن نسبت به علاج بخشی و بهسازی اقدامات لازم صورت گرفت.

عملیات علاج بخشی جاده دسترسی به سد جگین که شامل، پروژه احداث و بهسازی راه دسترسی به تاج سد جگین و حفاظت سازه های هیدرولیکی پایین دست این سد است. 

تغذیه مصنوعی دشت گزیر در بندرلنگه عملیات اجرایی طرح تغذیه مصنوعی دشت گزیر که با هدف حفاظت از چاه های منطقه دشت گزیر، جمع آوری و مهار آب های سطحی و تغذیه نمودن این آب ها به سفره های زیرزمینی در دستورکار شرکت آب منطقه ای هرمزگان قرار گرفت.

در این طرح دولت اقدام به حفاظت از چاه های دو منظوره و توسعه حوضچه های ذخیره آب کرده ، تا آب  از طریق لوله ها و تغذیه مصنوعی به لایه های زیرین زمین منتقل شوند. با توجه به اینکه در این روش مردم نقش مستقیم و مشارکتی در نگهداری از تاسیسات دارند، اجرای این تغذیه مصنوعی می تواند تداوم و پایداری بیشتری داشته باشد. با بررسی هیدروگراف دشت که نشانگر تغییر در ذخیره سفره آب زیرزمینی است می توان حجم تغذیه ناشی از طرح تغذیه مصنوعی را بدست آورد.

اجرای طرح تغذیه مصنوعی به روش چاه تزریقی سبب افزایش سطح آب زیرزمینی آبخوان شده است و این نشان دهنده ی تاثیر مثبت تغذیه مصنوعی بر سطح آب زیرزمینی است به نحوی که در حال حاضر طبق مطالعات انجام شده میزان تغذیه مصنوعی در آبخوان حدود 0.7 میلیون مترمکعب در سال می باشد. 

ساماندهی رودخانه چاه اسماعیل

 طرح ساماندهی بازه اضطراری رودخانه چاه اسماعیل در محدوده روستایی با همین نام در شهرستان میناب است که به عنوان یکی از طرح های اولویت دار شرکت در دستور کار قرار گرفت.

این روخانه از حاشیه روستای چاه اسماعیل و نزدیک به مراکز جمعیتی عبور می کند و با اجرای این  پروژه 700 متر از این رودخانه ساماندهی و لایروبی شده تا مراکز جمعیتی حاشیه آن ایمنی لازم در هنگام بروز سیلاب را داشته باشند. میزان عملیات خاکبرداری که برای اجرای این طرح صورت گرفته در مجموع 38 هزار و صد مترمکعب ، کانال کنی و اجرای پاشنه با شفته سیمانی که در طول این عملیات انجام شده است 2 هزار و دویست مترمکعب، میزان خاکریزی که برای ساخت دایک صورت گرفته 18 هزار و800 مترمکعب، و ایجاد دیواره سنگ و ملاتی 827 متر مکعب است.

  ساماندهی رودخانه رویدر رودخانه

رویدر یک رودخانه  فصلی است که که جغرافیای شهر رویدر را تحت تاثیر قرار داده . لذا این پروژه با هدف جلوگیری از فرآیند فرسایش خاک و تخریب سواحل رودخانه پیشگیری از بروز خسارات وارده بر تاسیسات حاشیه رودخانه ، منازل مردم و هدایت روان آب ها و سیلاب های فصلی و به باغات و نخلستان های شهر رویدر را اجرا شده است.

  نوسازی خط اول آبرسانی میناب به بندرعباس

خط لوله اول آبرسانی به بندرعباس از سد استقلال میناب به طول تقریبی 85 کیلومتر می باشد که از سال 1352 شروع و در سال 1364 به بهره‌برداری رسیده است.

 

از آنجایی که ادامه استفاده از خط لوله بتنی فعلی چندان مقرون به صرفه نیست و می بایست با لوله های فولادی که بسیار مطمئن بوده و تعمیر و نگهداری آن آسان و کم هزینه می باشد، جایگزین گردد ، تا کنون بیش از 20 کیلومتر از این خط نوسازی شده است.

ایمن سازی 54 کیلومتر از رودخانه های هرمزگان در استان هرمزگان رودخانه ها و مسیل های متعددی وجود دارند که برخی از آنها از نزدیکی مراکز جمعیتی شهری و روستایی عبور می کنند که نیازمند ساماندهی ، لایروبی و بازگشایی هستند تا خطرات ناشی از بروز سیلاب در این مناطق به کمترین حد خود برسد.

پس از اولین سفر رئیس جمهور به هرمزگان با تامین اعتبارات لازم ، سرعت انجام طرح های مربوط به ساماندهی و لایروبی رودخانه های مختلف هرمزگان با اولویت رودخانه های حاشیه شهرها و روستاها به طول مجموعاً 54 کیلومتر، در رودخانه های نواحی مرکزی، شمالی، شرقی و غرب استان هرمزگان در قالب طرح های گوناگون در دست ساماندهی و لایروبی قرار گرفت.

تکمیل شبکه آبیاری دشت شمیل ومیناب با اجرا و تکمیل این طرح ها وضعیت شاخص های شبکه آبیاری و زهکشی شبکه مرکزی میناب و دشت شمیل هرمزگان به میزان 3 هزار 500 هکتار ارتقاء یافته و عملکرد آبیاری و انتقال آب در این منطقه در حد قابل قبولی بهبود یافته است.

از اهداف مورد نظر و مزایای اجرای این طرح ها می توان به جلوگیری از افت سطح آبخوان و کاهش کیفیت آب زیرزمینی و فرونشت زمین در دشت میناب، کاهش، حذف و جلوگیری تلفات نشت و تبخیر از شبکه کانال های آبیاری با تبدیل کانال های بتنی به شبکه تحت فشار (لوله)، تحقق برنامه ریزی مناسب با تحویل حجمی آب به کشاورزان ، کاهش تعارضات اجتماعی ناشی از عدم کفایت آب، افزایش راندمان آبیاری از حدود 30 درصد به بیش از 80 درصد با به کارگیری روش های نوین آبیاری و همچنین کمک به احیاء دشت اشاره کرد.

  سد سیرمند حاجی آباد دشت سیرمند یکی از دشت های شمالی استان هرمزگان است که در محدوده حاجی آباد و در 70 کیلومتری جنوب این شهرستان قرار گرفته است و ساختگاه سد تغذیه مصنوعی سیرمند در این دشت است.

روستاهای واقع در این دشت شامل سیرمند، سردر، مزرعه، بناب، تل مرا و پرعابدین هستند که مجموعا یک هزار 352 نفر سکنه را در خود جای داده اند. تامین نیاز آبی اراضی کشاورزی در حال توسعه پایین دست به مساحت 100هکتار به منظور توسعه کشاورزی و باغات، توسعه گردشگری، بهبود شرایط اجتماعی ، ایجاد انگیزه مثبت در مردم و اهالی منطقه برای سکنوت و عدم مهاجرت ، جلوگیری از افت سطح آبخوان دشت ، حفظ کیفیت منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از فرو نشست زمین را می توان از نتایج اجرای این طرح برشمرد. 

سد درکاه بشاگرد سد

درکاه در نزدیکی شهر گوهران و روستای درکاه احداث شده‌، نوع سازه این سد بتنی ـ وزنی با هسته سنگی است و حجم سد نیز یک میلیون متر مکعب بوده و ارتفاع آن از بستر 28 متر و ارتفاع طول و عرض تاج سد نیز به ترتیب 85 و 3 متر است.‌

با ساخت این سد ضمن جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن سد جگین و افزایش عمر مفید این سد می توان با جمع آوری سیلابهای مسیل درکاه و توزیع آن، منبع آب شرب مناسب و پایدار برای روستاهای پایین دست را تامین کرد.

محرومیت زدایی از روستاهای کم برخوردار شهرستان بشاگرد از طریق تأمین آب شرب و کشاورزی روستاهای درکاه، تج، حجت‌آباد و دیگر روستاهای پایین دست سد، امکان ایجاد اشتغال از طریق ترویج کشاورزی در منطقه به ویژه کشت سیر و توسعه نخلستان، ایمن سازی روستاها و مراکز جمعیتی حاشیه رودخانه های فصلی بالادست روستای درکاه، تبدیل تهدید سیلاب های مخرب و پراکنده به فرصت تامین آب پایدار از مزایایی است که مردم و بومیان منطقه از آن بهره مند خواهند شد.

سد خاکی حمیران

عملیات اجرایی این طرح با حجم یک و نیم میلیون متر مکعب از سال 1387 آغاز شده است و با انجام اقداماتی نظیر؛ اجرای عملیات سد خاکی، احداث کانال انتقال آب و بند انحرافی اکنون با صرف هزینه ای معادل هزار و 80 میلیارد ریال آماده افتتاح و بهره برداری است.

از مهمترین اهداف اجرای این طرح می توان کمک به تغذیه آبخوان دشت، مدیریت سیلاب  و کاهش خطرات احتمالی، کمک به تامین آب کشاورزی دشت و ایجاد اشتغال برای بومیان منطقه اشاره کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول