اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

آشنایی با نحوه تولید انواع پروفیل

اگر سری به بازار آهن زده باشید، مقاطع توخالی از جنس فولاد را مشاهده می‌کنید که مصارف زیادی در حوزه تولید خودرو، ساختمان‌سازی و... دارند.

آشنایی با نحوه تولید انواع پروفیل

این مقاطع، پروفیل نام دارند و از آن‌ها به عنوان یک محصول ثانویه‌ فولادی برای تولید تجهیزات مختلف استفاده می‌گردد. اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که نحوه تولید پروفیل چگونه است؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت که به منظور دستیابی به پروفیل‌های با کیفیت و مرغوب، نیاز به طی چه مراحلی است. پس همراه ما باشید.

آشنایی با انواع پروفیل

پیش از آنکه در مورد نحوه تولید پروفیل صحبت کنیم، در ابتدا بگذارید نگاهی به انواع پروفیل‌ها بیندازیم.

انواع پروفیل از نظر کاربرد

پروفیل‌های موجود در بازار را می‌توان بر اساس کاربرد در یکی از دسته‌های پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی قرار دارد که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

پروفیل‌ صنعتی

همان‌طور که احتمالا از نام این پروفیل متوجه می‌شوید، از این مقاطع فولادی عموما در پروژه‌های صنعتی و غیرصنعتی عظیم و کلان استفاده می‌شود چراکه این پروفیل‌ها، در مقایسه با پروفیل‌های معمولی، ابعاد و ضخامت بیشتری دارند. بر اساس اینکه پروفیل صنعتی چه ابعادی دارد، ویژگی‌ها و خواص مکانیکی آن‌ها متفاوت از یکدیگر خواهد بود که این امر، می‌تواند سبب تغییر در کاربری این محصولات شود. از نظر وزنی، پروفیل‌های صنعتی در انواع نیمه‌سبک و سنگین موجود هستند و از آن‌ها به منظور تولید خرپاهای بزرگ، تولید تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی، ستون‌های بزرگ در سازه‌ها و ساخت بیلبورد، تابلوهای تبلیغاتی و... استفاده می‌گردد.

نکته‌ای که باید آن را در نظر داشته باشید آن است که در تولید پروفیل‌های صنعتی، از آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود و این محصولات با تنوع شکل و ابعاد به بازار عرضه می‌گردند. برای مثال، چنانچه قصد داشته باشید در فضاهای خارجی که در معرض رطوبت قرار دارند از پروفیل صنعتی استفاده کنید، باید محصولاتی را انتخاب کنید که از جنس ورق گالوانیزه یا استنسل استیل تولید شده باشند.

پروفیل ساختمانی

پروفیل ساختمانی ، از مقاطع فولادی بسیار محبوب و کاربردی در حوزه ساختمان‌سازی هستند و از آن‌ها می‌توان به منظور افزایش استحکام ساختمان‌های کوچک و بزرگ و یا ساخت چارچوب درب و پنجره استفاده کرد.

پروفیل‌های ساختمانی در ابعاد و ضخامت‌های مختلف و با شکل سطح مقطع مربع و مستطیل تولید و به بازار عرضه می‌شوند و ضخامت آن‌ها بین 2 تا 4 میلی‌متر است.

انواع پروفیل از نظر شکل سطح مقطع

پروفیل‌ها را می‌توان از نظر شکل سطح مقطع نیز دسته‌بندی نمود که در این بخش، به طور خلاصه به بررسی انواع آن‌ها خواهیم پرداخت.

پروفیل باز

پروفیل‌های باز، دارای سطح مقطع باز هستند. از رایج‌ترین پروفیل‌های باز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

تیرآهن در انواع مختلف
پروفیل U یا ناودانی‌ها
پروفیل L یا نبشی‌ها
پروفیل Z
تسمه

پروفیل بسته

در مقابل پروفیل‌های باز، پروفیل‌های بسته قرار دارند که سطح مقطع آن‌ها بسته است. از پروفیل‌های بسته می‌توان در صنایع مختلف به منظور ساخت لوله، درب و پنجره، کرکره برقی و قوطی استفاده کرد.

ضرورت ساخت پروفیل‌

پیش از آنکه به بررسی نحوه تولید پروفیل بپردازیم، قصد داریم در مورد ضرورت تولید این مقاطع صحبت کنیم. به جرئت می‌توان گفت امروزه در هر صنعتی، از ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی گرفته تا ساخت مبلمان و صندلی می‌توان از انواع پروفیل‌های مختلف استفاد کرد. از پروفیل‌هایی که سطح مقطع کوچک مربع یا مستطیل شکل دارند و با نام قوطی نیز شناخته می‌شوند می‌توان در موارد زیر استفاده نمود:

تولید نرده‌های فلزی کنار راه‌پله‌ها
نرده‌کشی دیوارها
نرده خیابان و پیاده‌رو
ساخت درب و پنجره منازل
خودروسازی

از پروفیل‌های ستونی که سطح مقطع بزرگ‌تر و ضخامت بالاتری دارند (5/1 تا 8 میلی‌متر) دارند نیز به صورت گسترده در موارد زیر استفاده می‌گردد:

پوشش سقف سوله‌ها (پروفیل زد)
ساختمان‌سازی
ساخت اسکلت فلزی و ستون در سازه‌ها
تولید شاسی تریلر و نفت‌کش
پایه‌ میز و صندلی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، پروفیل‌ها تقریبا در هر صنایع کوچک و بزرگی نقش بسیار مهمی بر عهده دارند. ازاین‌رو نیاز است تا با در نظر گرفتن کاربرد مورد نظر، بهترین پروفیل را انتخاب نمود.

آشنایی با فرآیند تولید مستقیم و غیر مستقیم پروفیل

هما‌ن‌طور که مشاهده کردید، از پروفیل‌ها می‌توان در انواع صنایع، از جمله ساختمان‌سازی استفاده نمود. ساخت درب و پنجره، اسکلت و ستون سازه و... تنها بخشی از کاربرد این مقاطع فولادی در این صنعت هستند. به همین دلیل، تغییر در قیمت پروفیل می‌تواند منجر به تغییر قیمت ساخت سازه‌ها شود.

یکی از مواردی که برای تولید پروفیل‌ها نیاز به توجه و رعایت دارد، استانداردهای کیفی این محصولات است. طبیعی است که رعایت این استانداردها می‌تواند کیفیت و اثربخشی پروفیل را به میزان قابل توجهی تضمین نماید.

رایج‌ترین استانداردهای تولید پروفیل، استانداردهای ASTM در ایالات متحده و استانداردهای EN در اروپا هستند که مشخص‌کننده ویژگی‎‌ها و مشخصات پروفیل‌ها هستند.

تولید پروفیل توسط کارخانجات مختلف در کشور ما به یکی از روش‌های مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌گیرد که ما در این بخش به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مراحل تولید پروفیل

پیش از آنکه با شیوه و نحوه تولید پروفیل آشنا شدید، قصد داریم به طور کلی نگاهی به فرایند تولید این محصول داشته باشیم.

مرحله یک- مواد اولیه

پیش از آنکه کارخانه‌ فولاد مبارکه در کشور تاسیس شود، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پروفیل از کشورهای اروپایی و یا ژاپن وارد کشور می‌شد. در حال حاضر اما، از کارخانه‌ فولاد مبارکه بخش قابل توجهی از نیاز کشور به مواد اولیه برای تولید پروفیل را تامین می‌نماید. مواد اولیه که برای تولید پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرند باید ترکیبات شیمایی خاص و خواص مکانیکی مناسبی داشته باشند تا در نهایت، منجر به تولید پروفیل مرغوب و با کیفیت شود. همچنین باید از ورق‌های استاندارد برای تولید پروفیل استفاده نمود.

مرحله دوم- برش کلاف به نوار

در این مرحله می‌بایست به کمک دستگاه برش، ورق‌ها را به نوارهایی با عرض مشخص برش زد. دستگاه‌هایی که به منظور برش ورق‌های خریداری شده مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع تمام اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک در بازار موجود هستند. هریک از این دستگاه‌ها متشکل از بخش‌های مختلف هستند که شما با در نظر گرفتن نیاز و کاربری مورد نظر خود قادر به انتخاب آن‌ها خواهید بود.

در این مرحله، در ابتدا لازم است تا کلاف‌های ورق بر روی کلاف‌گیر مستقر شوند. سپس برای آنکه ورق‌ها، صاف و تخت شوند نیاز است تا سر آن‌ها زیر غلتک‌ صاف‌کننده قرار بگیرد. حال لازم است تا به منظور انجام جوشکاری، سر ورق‌ها به کمک دستگاه گیوتین برش داده شود. غلتک‌های تغذیه وظیفه دارند به ورق‌ها کمک کنند تا به سمت دو شافت اصلی حرکت کنند. در نهایت، با عبور ورق از بین تیغه‌ها، عملیات برش انجام می‌گیرد. در نهایت، نوارهایی که در این مرحله تولید شده‌اند، بسته‌بندی شده و به سمت خطوط انتقال هدایت می‌شوند.

فرآیند تولید پروفیل

از نظر کاربرد، پروفیل‌ها در انواع صنعتی و ساختمانی تولید می‌شوند. همچنین این مقاطع را از نظر شکل ظاهری می‌توان به دو دسته باز و بسته نیز تقسیم نمود. یکی از نکات قابل توجه در مورد فرایند تولید پروفیل آن است که برای ساخت این محصولات از یکی از روش‌های نورد گرم و نورد استفاده می‌شود.

در روش نورد گرم، از شمش داغ فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. زمانی که در ساخت سازه‌ها، ایمنی بنا در اولویت قرار داشته باشد، لازم از پروفیل‌هایی استفاده نمود که به این روش تولید می‌شوند.

در مقابل، در روش نورد سرد، از ورق‌های فولادی استفاده می‌گردد و تغییرات مورد نیاز در آن به کمک دستگاه‌های فرم‌دهی خاص انجام می‌گیرد. از آنجایی که پروفیل‌های تولیدشده به روش نورد سرد، مقاومت و وزن کمتری دارند بنابراین از آن‌ها در ساخت سازه‌های سبک‌تر استفاده می‎شود.

همان‌طور که گفتیم، پروفیل‌ها به یکی از روش‌های مستقیم و غیر مستقیم تولید می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها و مزایا و معایب هریک خواهیم پرداخت.

تولید پروفیل به روش مستقیم

در این روش، برای ایجاد زوایای مورد نظر در پروفیل، لازم است تا ورق‌ها خم شوند. سپس لبه‌های ورق به یکدیگر نزدیک شده و برای آنکه به شکل مقطع مورد نظر درآیند، لازم است تا لبه‌های ورق از طریق جوش‌های فرکانسی دو به دو، به یکدیگر جوش داده شوند. در نهایت، برای برش این محصولات لازم است تا از اره اتوماتیک استفاده شود. در نهایت، پروفیل‌ها بسته‌بندی و سپس به مقصد ارسال خواهند شد. پس از تولید پروفیل به این روش و پیش از انتقال آن‌ها به انبار، لازم است تا کارت مخصوصی که حاوی تاییدیه کنترل کیفی و مشخصات پروفیل است بر روی آن‌ها نصب شوند.

تولید پروفیل به روش مستقیم چه مزایایی دارد؟

زاویه پروفیل در این روش، تیز است.
ابعاد از دقت بالایی برخوردار هستند.
خط جوش پروفیل، ثابت است.
انحنای سطحی پروفیل کم است.
در مقایسه با روش غیر مستقیم، کیفیت بالایی دارد.

تولید پروفیل به روش مستقیم چه معایبی دارد؟

میزان استهلاک قالب‌ها، به دلیل تفاوت در قطر قسمت‌های مختلف قالب و سرعت خطی، به میزان زیادی افزایش می‌یابد.
عملیات حرارتی یا ماشین‌کاری، نیاز به دقت بسیار بالایی دارد.
قطر پروفیل در قسمت‌های مختلف دارای تفاوت است.

تولید پروفیل به روش غیر مستقیم

بر خلاف روش مستقیم، در این روش، شما سه شیوه در اختیار دارید تا به کمک آن، نوار را به لوله تبدیل کنید. این سه روش عبارتند از:

شکل‌دهی لبه‌ای
شکل‌دهی مرکزی
شکل‌دهی از طریق شعاع ورق

روش غیر مستقیم تولید پروفیل، با نام روش On Line نیز شناخته می‌شود. بزرگ‌ترین مزیت این روش آن است که شما به راحتی با تعویض قالب‌ها در قسمت سایزینگ، می‌توانید پروفیل‌های مختلفی را تولید نمایید. همچنین این روش، دارای معایبی نظیر دقت پایین در خط جوش، اندازه اضلاع و انحنای سطحی است.

بزرگترین کارخانه‌های تولید کننده پروفیل

هم‌اکنون با روش و مراحل تولید پروفیل آشنا شدید. همان‌طور که مشاهده کردید، پرمصرف‌ترین مصالحی که می‌توان از آن‌ها در طیف وسیعی از صنایع، از جمله ساختمان‌سازی استفاده نمود، قوطی‌ها و پروفیل‌ها هستند. این محصولات از نظر کاربرد و شکل ظاهری بسیار متنوع هستند بنابراین به راحتی می‌توان از آن‌ها به منظور ساخت درب و پنجره، اسکلت سازه و... استفاده نمود. این محصولات از نظر کاربرد در نوع پروفیل صنعتی نیز موجود هستند بنابراین امکان استفاده از آن‌ها در صنایعی همچون خودروسازی نیز وجود دارد.

بنابراین همان‌طور که متوجه شدید، تقاضا برای خرید و استفاده از پروفیل در کشور ما با افزایش قابل توجهی همراه شده است. خبر خوب این است که در حال حاضر، کارخانجات بسیار مطرحی در کشور وجود دارند که در زمینه تولید انواع پروفیل مشغول به فعالیت هستند. این کارخانجات از متریال و مواد اولیه مرغوب، تکنولوژی‌های روز دنیا و خط تولید پیشرفته بهره می‌گیرند. به همین دلیل است که تولیدات این کارخانجات، علاوه بر اینکه بخش قابل توجهی از نیاز کشور به پروفیل را تامین می‌کنند، بلکه تولیدات خود را به سایر کشورها نیز صادر می‌نمایند.

چنانچه قصد خرید پروفیل را داشته باشید می‌توانید محصولات مورد نظر خود را از میان تولیدات این کارخانه‌های مطرح در کشور انتخاب کنید. برخی از بزرگترین و برترین کارخانه‌های تولید کننده پروفیل در کشور ما شامل کارخانجات زیر هستند:

شرکت جهان پروفیل پارس
شرکت نورد لوله یاران
شرکت لوله و پروفیل صابری
گروه صنعتی شرق تهران
صنایع فولاد هیربد زرندیه
کارخانجات نورد پروفیل ساوه
شرکت پروفیل نیکان اصفهان

تولیدات تمامی این کارخانجات، از بالاترین کیفیت برخوردار هستند که دلیل این امر، استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت است. بنابراین مصرف‌کنندگان پروفیل، با خیال آسوده قادر به انتخاب محصولات مورد نیاز خود خواهند بود.

کلام آخر

اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید، قطعا می‌توانید حضور این مقاطع فولادی را مشاهده کنید. این محصولات در انواع مختلف از نظر کاربرد و شکل ظاهری توسط کارخانجات مختلف تولید و به بازار عرضه شده‌اند بنابراین با در نظر گرفتن نیاز پروژه، به راحتی می‌توان پروفیل مناسب را انتخاب و خریداری نمود.

همان‌طور که مشاهده کردید، نحوه تولید پروفیل، به روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌گیرد. چنانچه مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید می توانید به سایت https://ahanmelat.com/ ، مراجعه نموده و یا با مجموعه آهن ملت به شماره 02167103 در تماس باشید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول