اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

واردات ۶ میلیون دُز واکسن روتاویروس و پنوموکوک به کشور

راه اندازی شبکه آزمایشگاهی در کشور، وارد شدن واکسن ‌های پنوموکوک و روتاویروس به برنامه واکسیناسیون کشوری، تشخیص مواد غذایی تقلبی با استفاده از هوش مصنوعی و تصویب منشور کرامت مادران باردار از جمله موضوعاتی بود که در نشست خبری معاون بهداشت وزارت بهداشت و مدیران این معاونت، مطرح شد.

واردات ۶ میلیون دُز واکسن روتاویروس و پنوموکوک به کشور

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، حسین فرشیدی، در نشست خبری که به مناسبت بیان دستاوردهای حوزه سلامت همزمان با فرارسیدن دهه فجر، برگزار شد، با بیان اینکه شاخص مرگ نوازدان مهمترین شاخص بهداشتی محسوب می شود، گفت: در سال ۱۳۵۳ میزان مرگ نوزادان ۳۲ به ازای هزار تولد زنده بود که این میزان در سال ۱۴۰۱، به ۸.۳ در هزار تولد زنده رسیده است.

افزایش امید به زندگی

وی افزود: همچنین امید به زندگی که در سال ۱۳۵۳ حدودا ۵۷ سال بوده، در سال ۱۴۰۱ در زنان به ۷۸.۵ سال و در مردان ۷۶.۲ سال رسیده است.

فرشیدی، برنامه جوانی جمعیت را یکی از مهم ‌ترین برنامه های کشوری اعلام و بیان کرد: در این حوزه برنامه ها و طرح های زیادی پیش بینی شده و درحال اجراست؛ طرح هادیان زندگی یکی از برنامه هایی است که اجرایی شد.

وی با اشاره به سفر ریاست جمهوری به هرمزگان، خاطرنشان کرد: در این سفر وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم که موالید این استان نسبت به سال گذشته، ۱.۵ تا ۲ درصد افزایش داشته و قطعا در سایر نقاط کشور هم این روند افزایشی وجود داشته است.

فرشیدی ادامه داد: در بحث جوانی جمعیت اقدامات بسیار مناسبی انجام شده و با توجه به وظایفی که قانون بر عهده وزارت بهداشت گذاشته، در تمام حوزه‌ های بهداشت و درمان اقدامات بسیاری انجام شده است. مهم ‌ترین بخش آموزش است.

وی افزود: درمان‌ های ناباروری در سطح یک، دو و سه بهبود یافته و طرح نفس نیز هم در وزارت بهداشت و هم در سازمان ‌های مردم نهاد مورد اجرا و حمایت قرار گرفته است.

فرشیدی، پویش ملی سلامت را از مهمترین برنامه های حوزه بهداشت عنوان کرد و گفت: در پویش ملی فشارخون و دیابت، 46 میلیون نفر از جمعیت کشور غربالگری شدند؛ هدف وزارت بهداشت از راه اندازی پویش ها ارتقای سلامت جامعه است.

وی گفت: فاز اصلی پویش ملی فشارخون و دیابت از حالا آغاز شده است، چراکه بیمارانی که در این پویش شناسایی شدند، اکنون به مرحله دارو و درمان و کنترل رسیده اند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه شیوع بیماری مالاریا نسبت به سال های قبل در کشور افزایش داشته است، افزود:‌ این بیماری به خوبی کنترل شده و هیچ موردی از مرگ و میر ناشی از آن در کشور نداشتیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به برنامه واکسیناسیون واکسن ‌های پنوموکوک و روتاویروس، گفت: واکسن ‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد برنامه واکسیناسیون کشوری شده ‌اند و به محض ورود این واکسن ها، وارد مرحله عملیاتی شده و از یکی از استان ‌های جنوبی واکسیناسیون را آغاز می ‌کنیم. این واکسیناسیون برای کودکان زیر 2 سال به صورت کشوری انجام خواهد شد.

راه اندازی شبکه آزمایشگاهی در کشور


وی با بیان اینکه برنامه ریشه کنی هپاتیت سی (C) در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، از راه اندازی شبکه آزمایشگاهی در کشور نیز خبر داد.

۱۹۵ شهر تحت پوشش برنامه پزشک خانواده

فرشیدی درخصوص آخرین وضعیت اجرای طرح پزشک خانواده در کشور، گفت: ۱۹۵ شهر تحت پوشش برنامه پزشکی خانواده هستند و به زودی ارتباط الکترونیکی خانواده‌ ها برقرار می ‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه، از افزایش مالیات بر سیگار، هوشنمدسازی برنامه های نظارتی در حوزه سلامت محیط و کار و افزایش تعداد مراکز سراج در سطح کشور (سلامت روانی و مراقبت اجتماعی) از 23 مرکز به 100 مرکز، خبر داد.

تاکید بر کاهش مصرف نمک و شیرینی جات

فرشیدی بر کاهش مصرف نمک و قند و شکر تاکید کرد و گفت: در ایران نمک و قند و شکر بیش از حد استاندارد جهانی مصرف می شود، بنابراین مردم باید بیش از پیش آگاهی یابند و این موارد را مصرف نکنند.

واردات حدود ۶ میلیون دُز واکسن روتاویروس و پنوموکوک از هند

در ادامه، شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز بیان کرد: قرارداد خرید ۶ میلیون واکسن‌ از کمپانی های هندی شامل سه میلیون دُز روتاویروس و سه میلیون دُز پنوموکوک بسته شده است و در مرحله بعد تولید داخلی این واکسن‌ ها انجام می ‌شود.

وی با بیان اینکه این واکسن‌ ها تاییدیه سازمان غذا و داروی ایران و کشور صادرکننده را دارند، تصریح کرد: با تزریق واکسن پنوموکوک از مرگ و میر سالانه هزار و ۵۰۰ کودک در کشور جلوگیری شده و در مورد روتاویروس نیز 10 هزار بستری نوزادان و کودکان کمتر خواهد شد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه وزارت بهداشت برای سال آینده حذف بیماری هپاتیت سی است، گفت: کیت های تشخیصی هپاتیت سی نیز در کشور موجود بوده و دارو به اندازه کافی برای این بیماران وجود دارد و از سال آینده اقدام به حذف این بیماری خواهیم کرد.

عرشی تاکید کرد: در یک ماه گذشته ۸۳۰ هزار کودک در استان‌ های جنوبی کشور که ۱۳۲ هزار مورد آنها غیر ایرانی بودند، در یک ماه گذشته تحت پوشش واکسیناسیون فلج اطفال قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: ایران موفق به حذف کامل ویروس فلج اطفال شده است، اما دو کشور پاکستان و افغانستان از وضعیت مناسبی در زمینه فلج اطفال برخوردار نیستند و به همین دلیل واکسیناسیون فلج اطفال را در نیمه‌ جنوبی کشور مجدد انجام داده‌ ایم تا جلوی اپیدمی گرفته شود.

وی گفت: در زمینه سرخک گواهی حذف یکساله را تمدید کردیم.

کاهش ۱۰ درصدی موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور

عرشی ادامه داد: امسال پیک اول آنفلوآنزا در آذرماه اتفاق افتاد که ۲۰ درصد موارد سرپایی را به خود اختصاص داد. پیک دوم در بهمن ماه بود و ۱۵ درصد افزایش داشت و اکنون به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: اکنون در شیب نزولی اوج گیری ابتلا به آنفلوآنزا هستیم و در مورد کرونا نیز کمتر از ۲ درصد موارد، به این بیماری تشخیص داده می شوند.

هوشمند سازی نظارت ها

جعفر جندقی، رییس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در این نشست از هوشمند سازی نظارت ها خبر داد و افزود: اندازه گیری برخط و هوشمند عوامل زیانبار بیولوژیک و شیمیایی محیط در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: عوارض زیان آور بنزین از طریق این برخط هوشمند اندازه گیری می شوند و به زودی در جایگاه های پمپ بنزین نصب می شود.

دکتر جندقی به پسماندهای بیمارستانی اشاره کرد و گفت: در بحث هوشمند سازی، با روش های مختلفی در سایت های مرکز هوشمندسازی را انجام می دهیم تا کاهش زباله های بیمارستانی را داشته باشیم و اکنون پایلوت آن در استان های اصفهان، همدان، گیلان، مشهد و آذربایجان شرقی در حال انجام است.
وی ادامه داد: در حال طراحی اپلیکیشنی هستیم تا روش های نظارتی را به مردم آموزش دهیم و مواد غذایی تقلبی را شناسایی و از طریق این اپلیکیشن به بازرس بهداشت محیط متصل شوند.

تشخیص مواد غذایی تقلبی با استفاده از هوش مصنوعی

به گفته جندقی، ابزاری برای تشخیص تقلبات زعفران، گلاب و عسل از طریق هوش مصنوعی تقلبی توسط بازرسان بهداشت محیط انجام می شود و شرکت های دانش بنیان به زودی این ابزار را تولید می کنند.

وی تاکید کرد: بشی از دو میلیون تومان هزینه شناسایی مواد تقلبی مواد غذایی است و زمان بر بوده در حالیکه با این ابزار نمونه گیری اصلی به راحتی قابل انجام است.

وی به استفاده از فناوری های هسته ای در پیشگیری از بیماری های حشرات و جوندگان اشاره کرد و گفت: اولین فاز این طرح در هفته جاری در یکی از استان های کشور با ایجاد آزمایشگاه اولیه اجرایی می شود.

وی گفت: گسترش دفاتر سلامت ( ۲۷۶ نفر خدمات سلامت ) از طریق روش های نوین که با پر کردن اظهار نامه از سوی فروشندگان انجام می شود، در دستور کار قرار گرفته است.

جندقی ادامه داد: در نیمه نخست امسال ۲ میلیون و ۳۹۰ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی مورد نظارت قرار گرفت و بیش از ۳۵ هزار مرکز نیز به مراجع قضایی معرفی شدند؛ از مردم می خواهیم در صورت مشاهده تخلف با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.

راه اندازی شبکه آزمایشگاهی کشور

در ادامه، کاظم وطن خواه، رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت نیز بیان کرد: از مجموع 7 هزار آزمایشگاه در سطح کشور، سه هزار و ۳۱۷ آزمایشگاه بهداشتی داریم که از این تعداد، هزار و ۷۴۹ واحد نمونه گیری هستند.

وی با بیان اینکه امسال با هدف استفاده بهینه از خدمات آزمایشگاه ها، شبکه آزمایشگاهی در کشور ایجاد می ‌شود، تصریح کرد: در مورد استفاده از کیت ها و روش‌ های معتبر در آزمایشگاه ‌ها، نظارت بیشتری صورت می گیرد.

ارائه خدمات سلامت رایگان در مراکز سراج

حامد مصلحی، مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست، گفت: آمارهایی که در مورد میزان بالای افسردگی جامعه ایرانی در فضاهای مجازی مطرح می‌ شود، صحت ندارد و به زودی آمار دقیق اعلام می شود، به طوری که کمتر از ۳۰ درصد است.
وی افزود: برنامه تمام کشورها در خصوص سلامت روان، دسترسی به خدمات سلامت روان است و در این زمینه نیز در کشور سه هزار و ۳۰۰ روانشناس در مراکز سراج مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به ارائه خدمات سلامت را یگان در مراکز سراج، گفت: اکنون ۱۰۰ مرکز سراج در کشور در راستای افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت روان فعالیت می‌ کنند.

به گفته وی، بر اساس تست روانشناختی، باورهای مذهبی از خودکشی پیشگیری می‌ کند، اما متاسفانه برخی رسانه ها به این موضوع بیشتر دامن زده و منجر به تشدید خودکشی در جامعه می شوند.

شناسایی ۲۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در یک هفته اخیر

کوروش اعتماد، ریس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت نیز در این نشست درخصوص پویش ملی سلامت، گفت: بیش از ۴۶ میلیون نفر در این پویش غربالگری دیابت و فشارخون بالا شرکت کردند؛ در طول یک هفته اخیر ۲۰ هزار فرد مبتلا به دیابت و ۱۰ هزار نفر مبتلا به پرفشاری خون شناسایی شدند و همچنان شناسایی دیگر مبتلایان ادامه دارد.

وی در مورد اجرای پویش ملی سرطان نیز گفت: این پویش در دستور وزارت بهداشت بوده و در مرحله کارشناسی است که کدام نوع سرطان این قابلیت را دارد که سریعتر تشخیص داده شود.

تصویب منشور کرامت مادران باردار

صابر جباری، رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز در این نشست به تصویب کرامت مادری خبر داد و گفت: شکایات زیادی از سوی مادران باردار که معمولا زایمان های سه یا چهار مورد به بالا داشتند، در برخی مراکز درمانی در مورد دریافت خدمات داشتیم که در این زمینه به زودی منشور کرامت بارداری ابلاغ می شود.

وی با اشاره به اینکه سامانه ۱۹۰ آماده دریافت شکایات مادران باردار است، افزود: اگر کادر درمان خطایی را در این زمینه مرتکب شوند بر اساس مصوبه قرارگاه جوانی جمعیت، بدون نوبت تحت رسیدگی قرار می گیرند.

اجرای طرح نان کامل

در ادامه این نشست، احمد اسماعیل زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، اجرای توزیع شیر در مدارس، اجرای طرح نان کامل، تامین سبد غذایی مطلوب، پایش وضعیت ید جامعه، بررسی و کنترل اسید چرب ترانس، حمایت تغذیه ‌ای از مادران باردار، اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی برای خرید مواد پروتئینی را اهم اقدامات انجام شده در سال های اخیر در حوزه تغذیه عنوان کرد.

وی درخصوص اجرای طرح نان کامل توضیح داد: هر دانشگاه علوم پزشکی باید سه کارخانه آرد کامل را ایجاد کند و میزان سبوس باید پنج الی هفت درصد باشد؛ اکنون ۲۰۰ نانوایی در البرز نان کامل در اختیار مردم قرار می دهند و بررسی میدانی نیز در حال اجراست.

اسماعیل زاده افزود: به دنبال آن هستیم غنی سازی آرد با ویتامین دی را با همکاری سازمان غذا و دارو در کشور اجرایی کنیم.

لزوم افزایش سواد سلامت مردم و رسانه ها

فرشید رضایی، مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نیز در پایان این نشست بیان کرد: سواد سلامت جایگاه خاصی دارد و نگاه جامعه باید به سمت پیشگیری و ارتقای سواد سلامت سوق داده شود.

وی با بیان اینکه ارتقای سواد سلامت در پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها اهمیت زیادی دارد، افزود: ۷۰ درصد نمک از مصرف غذاهای آماده دریافت می‌‍شود و سواد سلامت رستوران ها نیز در این زمینه باید افزایش یابد.

رضایی با اشاره به ایجاد کارگروه فرهنگ سلامت در وزارت بهداشت گفت: این کارگروه به موضوعات اولویت دار فرهنگ سلامت بر اساس آموخته های دینی می پردازد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول