اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آخرین تحولات غزه؛ از کشته شدن 15 نظامی اشغالگر تا ادامه بمباران‌ شدید

جنگ در غزه در حالی وارد صد و بیستمین روز شد که حملات شدید هوایی و توپخانه‌ای ادامه دارد و بیمارستان الامل در خان یونس تحت محاصره شدید قرار دارد.

آخرین تحولات غزه؛ از کشته شدن 15 نظامی اشغالگر تا ادامه بمباران‌ شدید

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با ورود جنگ در غزه به صد و بیستمین روز، ارتش اشغالگر اسرائیل همچنان به حملات شدید خود به مناطق مختلف ادامه می‌دهد، حملاتی که به گفته  آژانس امدادرسانی سازمان ملل در نوار غزه (آنروا) تاکنون ۱۰۰ هزار نفر در غزه، کشته، مجروح یا مفقود و همچنین ۱۷ هزار کودک بی سرپرست به جا گذاشته است.

در این میان در شرایطی که نگرانی‌ها از وخیم‌تر شدن بحران انسانی در پی کمبود شدید مواد غذایی و ملزومات پزشکی افزایش یافته است، درگیری‌های شدید در محورهای مختلف ادامه دارد.

همزمان برای سیزدهمین روز متوالی، نظامیان اسرائیلی بیمارستان «الامل» در خان یونس را از چهار طرف محاصره کرده و مانع ورود و خروج کسی داخل آن می‌شوند تا جایی که حرکت آمبولانس‌ها نیز با مانع روبه‌رو می‌شود، تا جایی که هلال احمر فلسطین امروز درباره به خطر افتادن جان بیماران به دلیل عدم انتقال آن‌ها به بیمارستان‌های دیگر و کمبود اکسیژن هشدار داد.

در خصوص آخرین آمار تلفات نیز دکتر اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه امروز  از افزایش شهدا به ۲۷۲۳۸ نفر خبر داد. به گفته او ۶۶۴۵۲ نفر نیز تاکنون زخمی شده‌اند. طبق این گزارش رژیم اشغالگر قدس در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ جنایت جدید مرتکب شده که طی آن ۱۰۷ نفر شهید و ۱۶۵ نفر نیز مجروح شده‌اند.

 

هلال احمر  فلسطین همچنین از پرتاب بمب‌های دودزا به سمت محل اسکان آوارگان در خان یونس خبر داد که طی آن ۱۱ فلسطینی دچار حالت خفگی شدند.

حملات هوایی در تمامی ساعات بامداد تا صبح امروز ادامه داشت، به طوری که منطقه «دیرالبلح» در مرکز باریکه غزه در ساعت یک بامداد به وقت محلی شاهد بمباران شدید بود.

از سوی دیگر جنگنده‌های اسرائیلی بخشی از حملات خود را بر شهر رفح متمرکز کرده بودند، شهری که صدها هزار نفر از مناطق شمالی غزه به سمت آن‌جا فرار کرده‌اند. در پی یکی از این حملات یک خانه مسکونی در محله «الجنینه» در شهر رفح بمباران شد که هشت شهید و تعدادی مجروح در پی داشت. ساعتی بعد نیز یک خانه مسکونی دیگر در این محله هدف قرار گرفت.

اما در محله «التنور» در شرق رفح نیز یک خانه مسکونی مورد اصابت موشک جنگنده قرار گرفت و بر سر ساکنانش آوار شد، در این حمله نیروهای امدادی توانستند پیکر مطهر ۱۲ شهید از جمله یک کودک را از زیر آوار بیرون بکشند.

بمباران‌ها همچنین در ساعات ابتدایی صبح از سر گرفته شد و در ساعت هفت و نیم صبح به وقت محلی، یک آپارتمان مسکونی در خان یونس هدف قرار گرفت، آماری از تعداد شهدای این حمله منتشر نشده است. ساعتی بعد بمباران سه خانه در شهر «رفح» و «دیرالبلح» ۱۵ شهید به جای گذاشت.

درگیری‌های شدید در مناطق مختلف

اما در حوزه تحولات میدانی، گروه‌های مقاومت فلسطینی همچنان به هدف قرار دادن نظامیان و خودروهای نظامی در مناطق مختلف نوار غزه ادامه می‌دهند، در این راستا گردان‌های «عزالدین القسام» در آخرین اطلاعیه خود از کشته شدن ۱۵ نظامی اشغالگر در غرب شهر غزه خبر داد. گروه مقاومت «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز گفته است در منطقه «الامل» در غرب خان یونس خانه‌ای که نظامیان اسرائیلی در آن کمین گرفته بودند را با شلیک یک راکت TPG منهدم کرده و در پی آن ۱۰ نظامی اسرائیلی کشته و زخمی شده‌اند.


صحنه‌ای که عزالدین القسام از لحظه شلیک به مواضع ارت اشغالگر منتشر کرده است

همچنین درگیری‌های شدید میان رزمندگان فلسطینی و نظامیان اشغالگر در محورهای مختلف شهر خان یونس در طول ساعات بامدادی ادامه داشت و صدای تیراندازی و شلیک راکت لحظه‌ای اجازه آرامش در سطح شهر را نداد.

امروز همچنین مناطق «الصناعه»، «الجوازات» و «الجامعات» در غرب غزه نیز محل درگیری‌ شدید بود

گروه مقاومت «نیروهای شهید عمر القاسم» شاخه نظامی «جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین» نیز گفته است که با خمپاره‌های سنگین نظامیان اسرائیلی را در شهر غزه هدف قرار داده است.

گروه «کتائب المجهادین» شاخه نظامی جنبش «المجاهدین الفلسطینیین» که از جنبش فتح جدا شده است نیز خبر داد که تجمع نظامیان اسرائیلی را در مرکز غزه با خمپاره هدف قرار داده که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از آن‌ها شده است.

گروه «کتائب شهداء الاقصی» به عنوان یک گروه فلسطینی مستقل نیز از درگیری‌های شدید با نظامیان اسرائیلی در مرکز و غرب شهر غزه خبر داده است. این گروه در اطلاعیه‌ای گفت که یک نفربر ارتش اسرائیل را در غرب غزه با راکت «عاصف» هدف قرار داده و سپس با شلیک گلوله‌های آر.پی.جی آن را به طور کامل منهدم کرده است.

تلاش‌های دیپلماتیک

در حوزه دیپلماسی نیز جنبش حماس از دیدار «اسماعیل هنیه» با « زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین خبر داد. در این دیدار آخرین تحولات میدانی و سیاسی مورد بحث قرار گرفت.

«آنتونی بلینگن» وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است از فردا (یکشنبه) سفر منطقه‌ای خود به غرب آسیا را باهدف آتش‌بس در غزه آغاز خواهد کرد، سفری که تا روز پنج شنبه به طول می‌انجامد.

رایزنی‌ها و تلاش‌های برای به اجرا گذاشتن مفاد نشست پاریس همچنان ادامه دارد، با این حال هنوز نه حماس و نه کابینه نتانیاهو موضع رسمی خود در این باره بیان نکرده‌اند، هرچند مقامات رژیم اشغالگر تحت فشار شدید افکار عمومی و خانواده‌های اسرای اسرائیلی نزد حماس هستند. در این راستا شامگاه پنج‌شنبه (اول فوریه) و همزمان با برگزاری جلسه کابینه جنگ برای بررسی طرح پیشنهادی مبادله اسرا، خانواده‌های اسرای اسرائیلی مقابل مقر وزارت جنگ دست به تظاهرات زدند و خواستار امضای فوری توافق مبادله اسرا برای آزادی اعضای خانواده خود در غزه شدند.

در این راستا «اسامه حمدان»، یکی از اعضای ارشد حماس گفته است که جنبش مقاومت فلسطین فقط آتش‌بس دائمی را می‌پذیرد.

مذاکره‌کنندگان اسرائیل، آمریکا، مصر و قطر روز یکشنبه هفته گذشته (۸ بهمن) در پاریس بر سر چارچوبی برای توقف جنگ و آزادی سایر اسرای اسرائیلی نزد حماس به توافق رسیدند. توافقی که با استقبال بالای آمریکا مواجه شده است.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول