اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

رسالت دیوارنگاره میدان امام حسین ارائه محتواهای اجتماعی است

در آستانه یک‌سالگی فعالیت دیوارنگاره میدان امام حسین شیراز، در این رسانه هنری به گفته نماینده سازمان اوج در استان فارس ۴۰ نگاره اکران شده و توانسته جای خود را در ذهن مخاطبان بیابد، با این وجود محتواهای ارائه شده همواره با اکران‌های دیواره نگاره های تهران سنجیده و قیاس می شود و نقدهایی را متوجه اداره کنندگان آن کرده است.

رسالت دیوارنگاره میدان امام حسین ارائه محتواهای اجتماعی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تقریبا یک سال از آغاز فعالیت دیوارنگاره میدان امام حسین شیراز می‌گذرد.

احداث دیوارنگاره در کلانشهر شیراز به مثابه یک رسانه که وقایع روز را با محتوایی هنرمندانه به جامعه ارائه می دهد، یک فرصت و زیرساخت مهم فرهنگی است که کم کم جای خود را در ذهن عموم جامعه باز کرده است تا جایی که انتظار برای رونمایی از نگاره های تازه در مناسبت های مختلف بخشی از ذهنیت مردم به ویژه عابران میدان امام حسین شده است.

با این وجود محتوای این رسانه همواره با اکران های دیواره نگاره های تهران سنجیده و قیاس می شود و نقدهایی را متوجه اداره کنندگان آن کرده است.


دیوارنگاره میدان امام حسین

دیوارنگاره برای مدت ۲۵ سال به سازمان اوج واگذار شده است

وحید نمازی، مدیر حوزه هنری استان فارس و نماینده سازمان هنری رسانه ای اوج در استان، در گفتگو با خبرگزاری فارس در توضیح ویژگی های دیوارنگاره میدان امام حسین علیه السلام شیراز گفت: دیوار نگاره به این شکل فقط تهران اصفهان و شیراز دارد اخیرا البرز هم احداث نموده است. تهران سه دیوارنگاره دارد که از نظر ابعاد بزرگتر از شیراز است و بعد از آن دیوار نگاره ما در شیراز قرار دارد.

وی افزود:  طی تفاهم‌نامه ای فی‌ مابین سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز و سازمان هنری رسانه‌ای اوج بهره‌برداری از این دیوارنگاره برای مدت ۲۵ سال به سازمان اوج واگذار شده است، بنده هم به عنوان نماینده اوج در استان هستم دیوار نگاره را از این وجه مدیریت می‌کنم و در تعیین رویه های آن با هنرمندان حوزه هنری تعامل داریم.

چهل اکران داشته ایم

نمازی گفت: اولین رویه سال گذشته اوایل اسفندماه به مناسبت نیمه شعبان اکران شد و اکنون تقریبا یازده ماه گذشته است. در این مدت بیش از چهل رویه تغییر کرده و تقریباً همه موضوعات ملی و استانی را پوشش دادیم.

وی ادامه داد:  از این چهل رویه، ۴،۵ نگاره را هنرمندان شیراز مثل آقای کریمی و عبادیان انجام دادند. ما بقی هم ملی بوده و تصمیم گیری توسط خانه طراحان انقلاب انجام شده است.

نمازی درباره شیوه انتخاب نگاره ها گفت: چون حجم سوژه و ایده زیاد است، هم از هنرمندان استان و هم سطح کشور اگر سوژه و اتود خوبی ارائه شود استفاده می شود. 


استفاده از عنصر شعر در دیوارنگاره شیراز

عنصر «شعر» در رویه های شیراز حتما درنظر گرفته می شود

نماینده سازمان اوج در استان فارس توضیح داد: دیوارنگاره شورایی کار می‌شود. طرح ها در خانه طراحان انقلاب مطرح می‌شود، دو نفر از استان فارس هم در این شورا حضور دارند که بنده و یکی دیگر از دوستان هستیم و همه نظر می دهند.

وی تأکید کرد: شورای خانه طراحان یک سری شاخصه ها دارد که سعی می کند در کارها رعایت شود. تمرکز ما بر حوزه های اجتماعی است و در شهر شیراز استفاده از عنصر شعر حتما در نظر گرفته می شود.

رئیس حوزه هنری استان فارس درباره نقش هنرمندان استان در طرح ها گفت: دیواره کار ساده ای نیست که ما مثلا بگوییم فارس صد گرافیست دارد و همه می توانند مشارکت کنند. کار آتلیه ای و سنگینی است، یک تیم هنری_اجرایی باید تشکیل شود تا رویه را طراحی کند، هرچند محدودیتی نگذاشتیم، هر کس در موضوع دیوار نگاره اتودی داشته و آورده، استفاده کردیم.

وی گفت: هیچ نهادی به اندازه ما اکران نداشته است، حتی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز هم این میزان اکران نداشت. میانگین چهل رویه در ده ماه گذشته، یعنی هر ماه چهار رویه تغییر کرده است.

نمازی گفت: اول مسیر چند رویه را مشترک با تهران اکران کردیم اما بعد از آن عمده کارها منحصر به فرد است و سعی کردیم مناسب فضا و زیست بوم شیراز طراحی شود، مثلا دیواره های ما برای روز پدر با تهران تفاوت جدی داشت و تولیداتمان متفاوت است‌.

نماینده سازمان اوج در فارس تأکید کرد: دیوارنگاره شیراز در تاثیر اجتماعی، بیان موضوعات مردمی و جلب اعتماد عمومی یکی از موفق‌ترین دیوارنگاره ها بوده و جای خودش را هم پیدا کرده است. 


دیوارنگاره میدان امام حسین شیراز

زیر بار پذیرفتن تبلیغات نرفتیم

وی گفت: در این مدت اصرارهای زیادی وجود داشت که تبلیغات مختلف، مناسبت های خاص کشوری، همایش ها و... داشته باشیم اما تا الان زیر بار تبلیغات نرفتیم،  و سعی کردیم رسالت اجتماعی دیواره را حفظ کنیم، رصدهای ما نیز نشان می دهد اعتماد عمومی خوبی هم شکل گرفته است.

نمازی در واکنش به این مطلب که اما در مورد طرح های دیوارنگاره نقدها بسیاری وجود دارد، مثلا گاه عقب تر از زمان است، یا جلوه و اثرگذاری دیوار نگاره تهران را ندارد، با بیان اینکه از نقدها استقبال می کنیم، گفت: ما چهل رویه رفتیم، همه هم اجتماعی بوده، تا به امروز یک بازخورد منفی ندارم. اما نقد چرا، وجود دارد. که به سلیقه ها بر می‌گردد، ما هم از جامعه نخبگانی فرهنگی و هنری تاکنون بازخورد مثبت گرفته ایم، هم از عموم مردم که در میدان امام حسین در حال رفت و آمد هستند و من فکر می کنم از نظر رسوب محتوا و اثر در ذهن مخاطبان توانسته موفق عمل کند.

دیوار نگاره های سازمان اوج به موضوعات اجتماعی می پردازد

نمازی در این باره که تاثیرگذاری دیوارنگاره تهران در موضوع فلسطین حتی در سطح بین الملل هم دیده می‌شود اما عملکرد شیراز به نظر من به عنوان مخاطب ضعیف است، گفت: تهران چند دیوار نگاره دارد، دیوار نگاره میدان ولیعصر در دست سازمان اوج است که بلافاصله بعد از شروع اتفاقات غزه دیوارنگاره «طوفان‌الاقصی» را رفت. ما هم طوفان‌الاقصی را در شیراز دوبار اکران کردیم. اما از یک جایی به بعد نمی توان مداوم این موضوع را اکران کرد و به سایر موضوعات هم باید پرداخت. در کل کشور ۴،۵ دیوارنگاره وجود دارد که اگر بخواهیم همه روی یک موضوع کار کنیم، این ظرفیت برای موارد دیگر استفاده نمی شود. الان دیوارنگاره میدان امام حسین تهران که مدیریت آن با سازمان تبلیغات است در حوزه بین الملل کار می کند و دیوار نگاره های سازمان اوج در حوزه اجتماعی‌.


دیوارنگاره میدان امام حسین در شیراز

شرایط استان بعد از حمله تروریستی حرم شاهچراغ مناسب اکران دیوارنگاره «بانک غلط می کند» نبود 

وی با بیان اینکه هر چهل دیوارنگاره را با هم در نظر بگیرید، گفت: دیوارنگاره خانم ساره جوانمردی ایده، تولید و اجرا کاملا در شیراز انجام شد استراتژی پشت آن داشتیم و بسیار بازخورد مثبت داشت. دیوارنگاره شهیده مریم رحیمی، به مناسبت روز پرستار بومی کردیم و با شهدای سلامت شیراز اکران شد.

نمازی افزود: قصد داشتیم رویه «بانک غلط می کند» را در شیراز هم اکران کنیم اما مصادف شد با حوادث حرم شاهچراغ (ع) و شرایط جامعه مناسب این اکران نبود.

محکوم به در نظر گرفتن زمان هستیم

مدیر حوزه هنری استان فارس در مورد سادگی دیوار نگاره به مناسب شهدای کرمان گفت: ما باید میان زمان و اثر فاخر یکی را انتخاب می کردیم. طرح هایی هم وجود داشت اما به دلیل زمانبر بودن تصویب نشد و در این شرایط ما محکوم به در نظر گرفتن زمان هستیم.

هزینه هر رویه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان است

وی با بیان اینکه هزینه هر رویه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان است، گفت: مونتاژ رویه ها در سالنهای ورزشی انجام می شود، این سالن ها همیشه تا ساعت ۱۰ شب پر است و ما از ده شب تا ۴ صبح کار مونتاژ را انجام می دهیم.

نمازی بیان کرد: دیوارنگاره قواعد خودش را دارد، وقتی مثلا باد بالاتر از ۱۵ کیلومتر در ساعت باشد، نمی توان نصب کرد، شب اول محرم دو بار سعی کردیم نصب کنیم اما چون سرعت باد بالا بود نشد. یکی از دلایل تاخیرها این موارد است.

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول