اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

میزدانشجو| سامانه پژوهشیار چیست؟

سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد راه اندازی شده تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بتوانند فعالیت‌های مرتبط به پایان نامه و رساله دانشگاهی خود را از طریق سایت پژوهشیارانجام دهند، در این قسمت از میز دانشجو به معرفی سامانه پژوهشیار پرداخته می‌شود.

میزدانشجو| سامانه پژوهشیار چیست؟

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس _ پژوهشیار یک وبسایت جامع برای بررسی طرح‌های پژوهشی که شامل تمام امور مرتبط با آن از زمان انتخاب عنوان و تصویب آن و پروپوزال و داوری آن در شورای پژوهشی یا توسط اساتید و داوران تا بررسی هزینه‌های پژوهشی عنوان و کارشناسی پژوهشی، دفاع از عنوان پژوهشی و درصورتی که پروپوزال برای دفاع از پایان نامه باشد، ادامه‌ روند آن که شامل تائید اساتید راهنما و مشاور و سایر موارد در طول انجام این پروسه است.

همچنین از طریق سامانه پژوهشیار، همه‌ی اساتید هیأت علمی می‌توانند سوابق پژوهشی خود، شامل کتاب‌ها، مقاله‌ها و پروپوزال‌های ثبت شده، اختراعات و سایر موارد را ثبت و بررسی کنند.

این سامانه جامع مدیریت پژوهشی برای دانشگاه‌های آزاد اسلامی چه رشته‌های علوم پزشکی در مقاطع ارشد و دکتری علوم پزشکی در همین مقاطع است. با استفاده از این سامانه ‌تمامی امور پژوهشی از طریق الکترونیکی با استفاده از پیامک و ایمیل انجام می‌شود و درنتیجه سرعت انجام امور پژوهشی بسیار زیاد خواهد بود.

بنابراین تمام دانشجویان در مقاطع گفته شده که تمایل به دفاع از یک عنوان پژوهشی زیر نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند، موظفند که در سامانه‌ی پژوهشیار ثبت نام و عنوان و سایر شرایط در این سامانه را تکمیل کنند. علاوه بر این افرادی که از بیرون از دانشگاه
می‌خواهند با کمیته‌های پژوهشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی همکاری کنند یا فارغ‌التحصیل از همان دانشگاه یا دانشگاه‌های دیگر هستند و قصد همکاری دارند، می‌توانند با تکمیل روند ثبت نام و ثبت عنوان خود در پژوهشیار، پژوهش خود را شروع کنند.

سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد راه اندازی شده تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بتوانند فعالیت‌های مرتبط به پایان نامه و رساله دانشگاهی خود را از طریق سایت پژوهشیار دانشگاه آزاد ris.iau.ac.ir انجام دهند. با ورود به سایت پژوهشیار آزاد ارسال پروپوزال، اخذ تاییدیه از گروه آموزشی و انتخاب اساتید راهنما و مشاور امکان پذیر است.

دانشگاه آزاد به منظور سرعت دهی در روند فعالیت‌ها و طرح‌های پژوهشی دانشجویان و اساتید دانشگاهی سامانه پژوهشیار را ایجاد کرد تا دسترسی داوطلبان ارشد و دکتری برای انجام تمام مراحل مربوط به طرح پژوهشی خود به صورت غیرحضوری امکان پذیر شود و متقاضیان بدون مراجعه حضوری به مرکز امور پژوهشی دانشگاه آزاد بتوانند امور پژوهشی خود را از طریق این سامانه پیگیری کنند.

در واقع با ورود به سایت پژوهشیار دانشگاه آزاد ris.iau.ac.ir شرایط ثبت موضوع پایان نامه و درخواست پیگیری پایان نامه از سوی دانشجویان فراهم می‌شود. همچنین، اساتید دانشگاه آزاد نیز می‌توانند تمامی سوابق تحصیلی خود را در حوزه مرتبط کار شده در سامانه پژوهشیار ثبت کنند. برای تسریع بخشیدن در روند فعالیت‌های پژوهشی برای داوطلبان راهنمای ورود به سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد، ثبت موضوع و دفاع از پایان نامه به صورت کامل بررسی شده است. 

* راهنمای ورود به سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد

انجام امور مربوط به پایان ‌نامه و رساله‌ها برای دانشجویان دانشگاه آزاد به دو بخش تقسیم می‌ شود، مرحله اول درخواست استاد راهنما و مشاور برای شروع کار پژوهشی بوده که معمولا در سامانه پایش دانشگاه آزاد انجام شده و مرحله دوم مربوط به ثبت پروپوزال از سوی دانشجو است.

در مجموع برای انجام تمامی مراحل از زمان درخواست استاد راهنما و ارائه پروپوزال تا زمان دریافت گواهی اتمام کار در سامانه پژوهشیار حدود ۱۵ مرحله وجود دارد که همگی به‌ صورت الکترونیکی و غیر حضوری صورت می‌‌شوند. البته از طریق سامانه پیامکی نشانی پژوهشیار که به تازگی راه اندازی شده است نیز می‌توان پیگیر این اخبار بود. برای دسترسی به سرویس پیامکی می‌توان از طریق  نشانی پژوهشیار و پرداخت هزینه اقدام کرد.

برای ورود به سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد ابتدا وارد نشانی ris.iau.ac.ir شده و بر روی «ورود به سامانه پژوهشیار» کلیک کنید.

کد ملی و رمز ورود خود را ثبت کرده و در آخر گزینه «ورود به سامانه» را کلیک کنید. دانشجویانی که هنوز در سامانه پژوهشیار عضو
نشده‌اند باید گزینه «ثبت نام در سامانه» را کلیک کرده سپس وارد بخش پایان نامه‌های پژوهشیار شوند.

همانطور که گفته شد با توجه به آنلاین شدن آموزش‌های دانشگاهی، بیشتر فعالیت‌های دانشگاه آزاد نیز به صورت غیر حضوری و الکترونیکی انجام می‌شود. علاوه بر سامانه پژوهشیار که مربوط به ثبت فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان است، سامانه دیگری نیز به نام  سامانه وادانا  دانشگاه آزاد طراحی شده تا وظیفه آموزش مجازی و برخط را برای سال تحصیلی جدید برعهده داشته باشد.

* راهنمای مراحل دفاع از پایان نامه در سامانه پژوهشیار

مراحلی که دانشجویان دانشگاه آزاد برای دفاع از پایان نامه یا رساله خود باید در سامانه پژوهشیار انجام دهند، در شکل زیر توضیح داده شده است. پس از انتخاب استاد راهنما و مشاور اولین قدم برای شروع پژوهش، استعلام موضوع پایان نامه و ثبت پروپوزال است که در شکل زیر در مرحله ۱ قرار گرفته است. پس از طی کردن سایر مراحل ذکر شده نمره دفاع از پایان نامه در سامانه ris.iau.ac.ir قرار می‌گیرد.

تمامی کاربرگ‌ها و فرم‌های مربوط به ارائه موضوع، تکراری نبودن عنوان، گزارش ایرانداک به صورت فایل‌های قابل دانلودی در سامانه پژوهشیار قرار دارند تا دانشجو هر کدام را در موعد مقرر دانلود کرده و پس از تکمیل اطلاعات در سامانه بارگذاری کند.

پس از گرفتن تائیدیه پروپوزال، نوبت به نگارش پایان نامه می‌رسد، همان طور که می‌دانید پایان نامه از پنج فصل تشکیل شده که هر بخش آن دارای مقدمه، ارائه مطلب اصلی و نتیجه گیری است.

* بخش‌های مختلف سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد

سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد طوری طراحی شده که نیازی به مراجعه حضوری دانشجو و تماس با واحدهای دانشگاهی نداشته و دانشجویان اساتید تنها با مراجعه به سایت ris.iau.ac.ir می‌تواند به تکمیل انواع فرم‌های مربوط به ثبت و پیگیری پایان نامه بپردازند. دانشگاه آزاد نیز تمامی سایت‌های دانشگاه را در خود جمع آوری کرده و با یک رمز عبور و کاربری اجازه استفاده از آنها را می‌دهد.

سامانه پژوهشیار به طور کلی دارای سه بخش مرتبط با امور پژوهشی و عملی به شرح زیر است :

سامانه طرح‌های پژوهشی: شامل همه امور مرتبط با گردش کار طرح های پژوهشی مانند داوری، کارشناسی و عقد قرارداد می شود. سامانه پایان نامه‌ها شامل فرآیندهای مرتبط با گردش کار پایان نامه و رساله‌ها مانند ثبت پروپوزال، اخذ تاییدیه و ارتباط با استاد راهنما است. فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی شامل سوابق علمی پژوهشی اساتید مانند مقالات، اختراعات و اکتشافات است.

داوطلبانی که به دنبال دریافت مدرک تحصیلی و گواهی تحصیلی دانشگاه آزاد هستند تا بتوانند با آن به استخدام مراکز مختلف در آیند می‌توانند از طریق سامانه استعلام مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد اقدامات لازم را انجام دهند. از جمله سامانه‌های دانشگاه آزاد برای دانشجویان دکتر، می‌توان به سامانه وادافا اشاره کرد که برای برگزاری جلسه پیش دفاع دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد طراحی شده است. در این سامانه جلسات پیش دفاع دکتری به صورت مجازی برگزار شده و امکان رزرو زمان جلسات وجود دارد.

علاوه بر سایت پژوهشیار، سامانه دیگری نیز به نام سامانه آموزشیار از سوی دانشگاه آزاد ارائه شده که دانشجویان تمام فعالیت‌های آموزشی خود مانند انتخاب واحد، مشاهده برنامه درسی و پرداخت شهریه را در آن انجام می‌دهند.

* جدیدترین تغییرات سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد

بر اساس اعلام مسؤول سامانه پایش دانشگاه آزاد، تغییرات جدیدی در سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است تا اساتید و دانشجویان از طریق این تغییرات امکان دسترسی بیشتری به اطلاعات سایت و پورتال شخصی خود داشته باشند، در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره شده است.

اتصال پژوهشیار به سامانه ساجد دانشگاه آزاد و روند جدید اختصاص ظرفیت اساتید و طراحی روند گردش کار دانشجویان غیرایرانی در سامانه پژوهشیار، برقراری وب سرویس میان سامانه‌‌های ساها و پژوهشیار و روند خودکار ثبت تاریخ تصویب پروپوزال در سامانه پژوهشیار فعال‌سازی لودبالانسر برای سامانه پژوهشیار برای رفع کندی آن،  فعال‌سازی پاسخگویی تیکت‌ها برای واحدهای دانشگاهی و برقراری وِب سرویس میان سامانه‌ های وادافا و پژوهشیار علاوه بر موارد ذکر شده، اخیرا گزینه مشاهده ظرفیت آزاد استاد راهنما و مشاور به پورتال پژوهشیار اضافه شده و از این طریق دانشجو می‌تواند متوجه ظرفیت خالی هر یک از اساتید راهنما و مشاور شده و آنها را برای نگارش امور پایان نامه و رساله کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول