اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

افزایش شمار حیوانات حیات وحش فارس در سرشماری سال ۱۴۰۲

کارشناس مسئول حیات وحش حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: در پارک ملی بمو امسال 2 هزار و 668 گونه کل و بز، قوچ و میش شمارش شد که نسبت به سال گذشته ۴.۴۱ درصد افزایش داشته است.

افزایش شمار حیوانات حیات وحش فارس در سرشماری سال ۱۴۰۲

احمد رضا تابع بردبار در گفت و گو با خبرنگار فارس  در خصوص سرشماری حیوانات استان فارس بیان کرد: در پارک ملی بختگان 2 هزار و 277 راس از جمعیت کل و بز، قوچ و میش بوده که نسبت به سال گذشته ۱۵.۶۴ درصد افزایش داشته است و پارک ملی قطرویه 2 هزار و 461 راس از گونه های کل و بز، قوچ و میش، جبیر و گور ایرانی بوده که ۱۲.۷۳ درصد افزایش داشته است.

تابع بردبار افزود: در پاییز هر سال جهت دستیابی به حداقل گونه‌های شاخص استان، مشخص کردن ترکیب جنسی گونه‌ها و اطلاع از وضعیت زیستگاه ها؛ سرشماری سالانه را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه سرشماری در فصل پاییز انجام می‌شود گفت: این سرشماری به خاطر اینکه در مناطق گرمسیری انجام می‌شود معمولاً در فصل پاییز که فصل جفت گیری است و دیدن و تشخیص حیوانات وحشی راحت‌تر است انجام می‌شود.

او مناطقی که در آنجا سرشماری انجام می‌شود را معرفی کرد و توضیح داد: سرشماری را در فصل پاییز در سه منطقه پارک ملی بمو، قطرویه و بختگان و پنج منطقه حفاظت شده بهرام گور،تنگ بستانک مرودشت،دشت ارژن، میان جنگل فسا و در دوسایت پرورش گوزن زرد ایرانی؛ ارسنجان و میانکوتل و در ۱۷ منطقه شکار ممنوع و در دو پناهگاه حیات وحش دره باغ و بختگان انجام می‌شود.

گونه های شاخص استان فارس 

وی گور ایرانی را از گونه‌های شاخص استان فارس شناخت و سایر گونه‌ها را معرفی کرد: گونه‌های شاخص استان که در این سرشماری شمارش می‌شوند از جمله، کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر و گور ایرانی است، گور ایرانی از گونه‌های شاخص استان فارس به شمار می‌رود که فقط در منطقه پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت شده بهرام گور زیست می‌کنند. 

او نحوه سرشماری را توضیح داد و گفت: سرشماری معمولاً به روش مشاهده مستقیم و همزمان با آغاز روز بسته به مساحتی که داریم در گروه‌بندی‌های مختلف شروع می‌شود و در این سرشماری‌ها معمولاً از کارشناسان اداره کل محیط زیست، محیطبانان منطقه، جامعه محلی، انجمن‌ها و بازنشستگان استفاده می‌کنیم.

تابع بردبار در خصوص سرشماری که در سال ۱۴۰۱ انجام شده گفت: مساحت یک میلیون و ۶۹۷ هزار و ۶۰۲ متر مربع در سال ۱۴۰۱ سرشماری شده و هدفمان این است که هرسال بتوانیم مساحت را افزایش دهیم و به همین خاطر در سال ۱۴۰۲ مساحت سرشماری را به میزان ۱۱ درصد افزایش دادیم. 

افزایش جمعیت گونه ها نسبت به سال گذشته 

کارشناس مسئول حیات وحش حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس جمعیت را در سه پارک ملی بمو، قطرویه و بختگان اعلام کرد و گفت: در پارک ملی بمو ۲۶۶۸ گونه کل و بز، قوچ و میش شمارش شد که نسبت به سال گذشته ۴.۴۱ درصد افزایش داشته و همچنان انتظار می‌رود در سال های آینده افزایش یابد، در پارک ملی بختگان ۲۲۷۷ راس از جمعیت کل و بز، قوچ و میش بوده که نسبت به سال گذشته ۱۵.۶۴ درصد افزایش داشته است و پارک ملی قطرویه ۲۴۶۱ راس از گونه های کل و بز، قوچ و میش، جبیر و گور ایرانی بوده که ۱۲.۷۳ درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: منطقه حفاظت شده هرمود لارستان گونه شاخص کل و بز و میش و جبیر دارد که جمعیتشان ۳۶۸۰ مورد بوده و نسبت به سال گذشته ۱۵.۱۷ درصدافزایش داشته است.

وی افزود: منطقه میان‌جنگل فسا نسبت به سال گذشته کاهش جمعیت داشته، در سال گذشته ۲۶۴ مورد سرشماری داشتیم که متاسفانه نسبت به سال گذشته با ۲۹.۲۰ درصد کاهش جمعیت روبه رو شدیم.

کاهش جمعیت حیوانات در منطقه میان‌جنگل فسا

تابع بردبار مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در کاهش جمعیت گونه‌ها در منطقه میانجنگل فسا را بیان کرد و گفت: یکی از این عوامل نزدیکی این منطقه به جاده است و همچنین شکارچیان غیرمجاز که امنیت حیات وحش را به خطر می‌اندازند و در نهایت موجب کاهش جمعیت گونه های منطقه می‌شوند.

این کارشناس درخصوص سرشماری در پناهگاه دره باغ نیز سخن گفت و بیان کرد: پناهگاه حیات وحش دره باغ نیز از مناطق خیلی خوب است که در شمال استان واقع شده و ۱۹۰۲ مورد سرشماری شده که ۲۰ درصد افزایش داشته است.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول