اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

رئیس سازمان پزشکی قانونی: تأسیس دانشکده پزشکی قانونی تصویب شد

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از تصویب تأسیس دانشکده پزشکی قانونی در کشور خبرداد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی: تأسیس دانشکده پزشکی قانونی تصویب شد

به گزارش گروه قضائی خبرگزاری فارس،  نشست خبری عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور امروز (۱۵ بهمن ماه) به‌مناسبت یوم الله دهه فجر برگزار شد. 

مسجدی آرانی در این نشست اظهارکرد: اولین آزمایشگاه طبی قانونی سال ۷۴ افتتاح شد و تاسیس دانشکده پزشکی قانونی امسال مصوب شد. 

وی افزود: در ۲ سال قبل کیت‌هایی با نمونه برتر ابداع کردیم و کیت ۲۸ لوکوس را بهره‌برداری کرده‌ایم که و سال آینده کیت ۳۲ لوکوس را بهره‌برداری می‌کنیم. 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: دستگاه الکل سنج تنفسی نیز اخیرا ابداع شد. این دستگاه در حجم نمونه کم و با سرعت بیشتری می‌تواند پاسخ آزمایشات را بدهد و مورد استفاده پلیس، سازمان هواپیمایی و سایر دستگاه‌ها است.سالانه حدود ۴۰۰ هزار بیمار از بافت و اعضای تهیه شده از بانک سلول بافت اعضا استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به تاسیس نرم افزار جامع تخصصی گفت: این نرم افزار در حوزه تشخیص هم کار می‌کند. اولین کیت ژنتیک در سال ۱۴۰۰ با حضور رئیس قوه قضاییه ایجاد شد.

مسجدی آرانی یادآور شد: تعداد کنونی پزشکان ما در سازمان ۸۹۴ نفر و یک میلیون و ۴۵۷ هزار و ۶۵۱ مورد بوده است. تعداد اجساد معاینه شده در ۹ ماهه ۱۴۰۲، ۵۹ هزار و ۷۱۶ مورد بوده است و میزان و زمان مدت معاینات پزشکی ۶۴ دقیقه به طور میانگین است و هم اکنون در کل ۳۱ استان آزمایشگاه‌هایی در سه سطح ۱ و۲ و ۳ بسیار تخصصی داریم و ۳۱ آزمایشگاه تخصصی در استان‌ها داریم. آزمایشگاه جامع ژنتیک در مجموعه ستاد و همه استان‌ها افتتاح شده و هم اکنون ۱۱ آزمایشگاه ژنتیک در کشور وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۳۲ کمیسیون تخصصی در همه استان‌ها وجود دارد. هم اکنون ۵ هزار عضو هیئت علمی و متخصص در این‌ کمیسیون‌ها فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در حال حاضر ۳۰۲ سالن تشریح در شهر و شهرستان‌ها وجود دارد و میانگین زمان تشریح اجساد ۶۴ روز  است.

مسجدی آرانی یادآور شد: یکی از افتخارات سازمان این است که در حوزه سقط درمانی در تدوین و نوشتن قانون جوانی جمعیت و اجرای آن نقش داشتیم. 

وی در مورد زمان رسیدگی به پرونده‌ها افزود: در مجموعه کمیسیون‌ها ۲۵ هزار و ۶۸ مورد پرونده و معادل ۶.۱ افزایش رسیدگی پرونده داشتیم.

مسجدی آرانی در رابطه با شکایت‌های مردمی از پزشکان گفت: جراحی زیبایی و پلاستیک، عمومی و دندانپزشکی کماکان دارای بیشترین مراجع برای تشکیل پرونده هستند. 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در توسعه فضا‌های فیزیکی دهمین ازمون را برای ۱۱۸ شغل محل برگزار کردیم و شاید تنها دستگاهی بودیم که در جلسات مختلف برای ۲۲ شغل، محل قراردادی از طریق آزمون درخواست جذب نیرو داشتیم و دنبال مجوز استخدام ۵۳۸ نیروی شغل محل هستیم. 

مسجدی آرانی یادآور شد: در دو سال اخیر برای تامین نیروی انسانی، توانستیم تعهد ۱۸۰ دانشجوی پزشکی را برای سازمان بگیریم که بعد از فارغ التحصیلی در سازمان مشغول بکار شوند. مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌ها اختصاص داده‌ایم. امسال ۳۰ هزار متر مربع به فضا‌های فیزیکی سازمان پزشکی قانونی اضافه شده است. 

وی افزود: با پیگیری و پیشنهادات همکاران در برنامه هفتم‌، توسعه و تاسیس ۸۵ مرکز در ۸۵ نقطه و ساخت ۸ سوله بحران و‌ جذب دانشجویان‌ پزشکی، نیرو‌های طرحی و امریه برای سازمان را در نظر گرفته‌ایم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: انتظار از سازمان برنامه و بودجه این است که منابع مالی به موقع و کامل به سازمان پرداخت شود. 

مسجدی آرانی یادآور شد: امسال ۲۶۵ پرونده رسوبی داشتیم که تعداد آن‌ها هم اکنون به کمتر از ۲۰ مورد رسیده است.

وی افزود: راه اندازی واحد کنترل کیفی و واحد سم‌شناسی کشور از دیگر اقدامات مهم در سال جاری بود و فضای آزمایشگاهی ۳۱ استان از جهات مختلف بررسی شد. 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ۵ هزار کمیسیون مجازی در ایام‌ کرونا برگزار کردیم. هزار و ۳۴۶ پرونده از طریق فضای مجازی بررسی شده که از اطاله دادرسی و رفت و آمد‌های زاید مردم جلوگیری شد. ۶۸ مرکز تشریح و‌ بررسی صحنه جرم در یک سال اخیر تجهیز شدند.

وی افزود: مرکز تحقیقات در سال‌های اخیر رشد مناسبی داشته است و این‌ مرکز ریالی بودجه دولتی ندارد و نیروی انسانی کمی دارد، اما حائز رتبه‌های برتری در بخش‌های مختلف شده است. 
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ما موظف هستیم در مرز دانش حرکت‌ کنیم لذا در راستای تحقق جهاد تبیین در بین کشور‌های همسایه از لحاظ علمی و نرم افزاری در حوزه پزشکی قانونی توانستیم بسیار جلوتر از دیگر کشور‌ها قدم برداریم. هفتمین همایش طب و قضا را امسال با چندین محور مهم و تخصصی برگزار کردیم. 
 
مسجدی آرانی یادآور شد: انتشار ۵۵ مقاله در مجله های معتبر دنیا را داشتیم، همچنین تدوین پژوهش‌های راهبردی برای خدمت رسانی به مردم در دستورکار قرار گرفته است. بازنگری رشته پزشکی قانونی صورت گرفته تا افرادی وارد این رشته شوند که نیاز سازمان را برطرف کنند. تدوین درسنامه برای متخصصان روانپزشکی نیز در دستورکار است. 
 
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۱ میلیون پرونده‌های زاید را امحا کردیم و ۵۵۵ متر مربع از فضای ما آزاد شده است. 
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: در حوزه تصادفات حدود ۲۰ هزار فوتی تصادفات و بالغ بر ۵۰۰ هزار پرونده ضرب و جرح ناشی از تصادفات داریم و در قانون هفتم، با برگزاری جلسات متعدد، قرار شده که تشکیل پرونده قضایی در دستگاه قصایی در این زمینه حذف شود و بزودی و در سال آینده با ایجاد زیرساخت‌های لازم، تصادفات دیگر بین فراجا و بیمه‌ها حل و فصل می‌شود و نیازی نیست مردم به دستگاه قضایی و پزشکی قانونی مراجعه کنند و خدمت مهمی است و به محض اجرایی شدن این قانون بتوانیم این خدمت را ارائه دهیم. 
 
وی با بیان اینکه اگرچه بانک ژنتیک در سازمان پزشکی قانونی است، اما افتخار آن برای کل کشور است، گفت: بیش از ۲۰۵ هزار نمونه خون از مجرمین جرایم خشن و پرتکرار ثبت شده است که از این تعداد ۱۱۵ هزار پروفایل (نقشه ژنی یا همان ساختار DNA) ژنتیکی استخراج شده است. 
 
مسجدی آرانی گفت: در این راستا نمونه تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ مورد یا شخص تطبیق داشته و نمونه ۲۰۰ مورد از سرصحنه برداشته شده که بعد از آن در آزمایشگاه‌های ژنتیک تطبیق داده شده است. امکان نگهداری نمونه ژنتیک‌ها تا ۱۵ سال در سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. 
 
مسجدی آرانی گفت: در این راستا نمونه تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ مورد یا شخص تطبیق داشته و نمونه ۲۰۰ مورد از سرصحنه برداشته شده که بعد از آن در آزمایشگاه‌های ژنتیک تطبیق داده شده است. امکان نگهداری نمونه ژنتیک‌ها تا ۱۵ سال در سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. 
 
وی با اشاره به حوادث اخیر کشور و حضور پزشکی قانونی در صحنه این اتفاقات گفت: در ماه‌های اخیر حوادث تلخی از جمله حادثه شهادت جمعی از هموطنان به دست داعش در کرمان رخ داد و همکاران ما کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی اجساد را  انجام دادند و تعیین تکلیف شدند.    
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور بیان کرد: دیگری حادثه ون قم و کاشان بود که ۷ نفر غیرقابل شناسایی بودند و یا حادثه‌ای که در مرکز ترک اعتیاد لنگرود رخ داد و ۳۶ نفر فوت کردند و دیگری حادثه داریوش مهرجویی در البرز بود که  هم روسای دادگستری و هم دادستان‌ها از اقدامات جهادی و علمی و دقیق سازمان پزشکی قانونی  تشکر کردند. نقش همکاران ما در شناسایی ۳۶ فوتی در مرکز ترک اعتیاد لنگرود جلوی تنش‌های اجتماعی را گرفت چرا که دشمن می‌خواست از آن سوءاستفاده کنند.  
 
وی همچنین با اشاره به آمار مربوط به غرق شدگی عنوان کرد: تعداد ۸۷۱ مورد غرق شدگی از ابتدای سال تا کنون ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته است. 
 
مسجدی آرانی با اشاره به آمار‌های مربوط به مسمومیت با گاز CO نیز توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۶۰ مورد مسمومیت گزارش شده است و امسال ۴۰۵ مورد ثبت شده که از این تعداد حدود ۱۸۱ مورد فقط در فصل پاییز ثبت شده است. در سال گذشته تعداد هزار و ۵۳۹ مورد سوختگی در سازمان پزشکی قانونی ثبت شده است که امسال این عدد به هزار و ۵۰۵ مورد رسیده است، یعنی کاهش ۲.۲ درصدی داشته است. 
 
پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول