اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

نگاهی به کارنامه علی نصیریان؛ بزرگ آقای سینمای ایران 89 سال شد

علی نصیریان یکی از نام‌های بزرگ سینمای ایران است، بازیگری که جزئی از نسل طلایی سینمای ایران و 5 هنرمند برتر آن است که همچنان سینمای ایران را روشن کرده است؛ امروز تولد 89 سالگی او است.

نگاهی به کارنامه علی نصیریان؛ بزرگ آقای سینمای ایران 89 سال شد

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: سینمای ایران هرچقدر هم که جلو برود و هزاران دوره هم که جشنواره فیلن فجر را برگزار کند و میلیون‌ها هنرمند هم که وارد آن بشوند و بروند، باز هم نام 5 هنرمند برای همیشه در آن می‌درخشد؛ عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و علی نصیریان که هر کدام گنجینه‌ای جدی از هنر بازیگری را به یادگار گذاشته‌اند.

علی نصریان تنها بازمانده این نسل طلایی است، هنرمندی که همچنان به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن فعالیت می‌کند و نامش رمزی برای موفقیت یک اثر سینمای است.

شروعی درخشان با مهرجویی

«گاو» ساخته داریوش مهرجویی اولین فعالیت نصیریان در سینما است، اثری برای شروع موج نو سینمای ایران که همچنان طرفداران خودش را دارد.

این فیلم در اکران و گیشه موفقیتی کسب نکرد اما تعداد زیادی از جوایز ملی و بین‌المللی زمان خود را به دست آورد.

«آقای هالو»، «پستچی» و «دایره مینا» ۳ فیلم دیگر داریوش مهرجویی بودند که علی نصیریان در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده است، آثاری که هر کدام موفقیت‌هایی را کسب و در اذهان ماندگار شده‌اند.

«ستارخان» (علی حاتمی)، «مهر گیاه» (فریدون گله) و «سرایدار» (خسرو هریتاش) دیگر آثاری بودند که علی نصیریان در سینمای قبل از انقلاب در آن‌ها هنرنمایی کرده بود.

بعد از انقلاب؛ درخشان در گیشه و نقش

نصیریان بعد از انقلاب هم بازی در آثار مهم را در کارنامه‌اش دارد با این تفاوت که در این زمان آثارش مخاطبان زیادی هم پیدا کرد و در گیشه نیز موفق بود.

«کمال الملک» ساخته علی حاتمی و هنرنمایی بازیگرانی چون جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی، محمدعلی کشاورز، پرویز پورحسینی، هوشنگ بهشتی، منوچر حامدی، جهانگیر فروهر، سیروس ابراهیم‌زاده، سروش خلیلی، اسماعیل محمدی و لیلا حاتمی اولین فیلم علی نصیریان بود که تماشاگران زیادی از آن استقبال کردند.

همچنین این فیلم در سومین دوره جشنواره فیلم فجر تنها جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد (جمشید مشایخی) را به دست آورد، و در نهایت در تاریخ ۲۴ بهمن سال ۱۳۶۳ به روی پرده سینماهای ایران رفت و اکرانش تا سال بعد هم ادامه داشت و در نهایت حدود ۹۴۰ هزار نفر از آن دیدن کردند.

موفقیت با گیشه کمدی

نصیریان موفقیت در کمدی را هم در سال 1365 تجربه کرد و ۲ فیلم بعدی علی نصیریان که به عنوان نقش اصلی در آن‌ها بازی کرده بود، در گیشه سال ۱۳۶۵ با تماشاگران میلیونی روبرو شدند. کمدی «کفش‌های میرزانوروز» ساخته محمد متوسلانی و هنرنمایی محمدعلی کشاورز، سعید امیرسلیمانی، جمشید لایق، کاظم افرندنیا، زهرا برومند، عزت‌الله رمضانی‌فر، محمدعلی ورشوچی، رضا عبدی و … بدون کسب موفقیتی در چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۵ به روی پرده سینماهای ایران رفت و توانست بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب را روانه سالن‌های سینما کند و رتبه ۹ جدول پربیننده‌ترین‌های سال را به دست آورد.

درخشان در نقش،  ناخداخورشید همیشگی

نصیریان در ادامه سال‌های دهه ۶۰ حضور پررنگی داشت، او در جاده‌های سرد؛ اولین تجربه کارگردانی مسعود جعفری جوزانی حضور داشت. فیلمی که در چهارمین جشنواره فیلم فجر با استقبال روبرو شد و جایزه ویژه هیات داوران و همچنین جایزه بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد. این فیلم با اینکه بازیگران چهره‌ای نداشت اما در اکران عمومی سال ۱۳۶۵ بیش از یک میلیون تماشاگر را روانه سالن‌های سینمای کرد.

علی نصیریان سپس در فیلم «دزد و نویسنده» کاظم معصومی، «شیر سنگی» ساخته مسعود جعفری جوزانی و «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی نقش آفرینی کرد.

«شیر سنگی» در پنجمین جشنواره فیلم فجر برنده ۲ جایزه بهترین فیلمنامه (مسعود جعفری جوزانی) و بهترین صداگذاری (اسحاق خانزادی) شد و در ۶ بخش نیز نامزد دریافت جایزه بود.

«ناخدا خورشید» هم در پنجمین جشنواره فیلم فجر ۲ جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد (داریوش ارجمند) و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (سعید پورصمیمی) را به دست آورد.

«ترنج» به کارگردانی محمدرضا اعلامی دیگر فیلم علی نصیریان بود که در سال ۱۳۶۵ ساخته شد و بدون کسب موفقیت در جشنواره پنجم فیلم فجر و با یک سال تاخیر در سال ۱۳۶۷ به روی پرده رفت.

روز باشکوه نصیریان در دهه ۶۰

سرانجام، پرتماشاگرترین فیلم علی نصیریان در دهه ۶۰ و در کارنامه سینمایی‌اش در سال ۱۳۶۸ در سینماهای ایران اکران شد: «روز باشکوه» ساخته کیانوش عیاری.

فیلم کیانوش عیاری بدون کسب موفقیت در هفتمین جشنواره فیلم فجر در اکران عمومی با استقبال فراوان تماشاگران روبه رو شد و توانست بیش از ۲ میلیون ۱۷۰ هزار مخاطب را جذب سالن‌های نمایش دهنده کند و عنوان دومین فیلم پربیننده سال را پس از فیلم  «افق» به کارگردانی رسول ملاقلی پور به دست آورد.

دهه هفتاد و بوی پیراهن یوسف

هنرنمایی ماندگار نصریان در فیلم «بوی پیراهن یوسف» ساخته ابراهیم حاتمی کیا موفق‌ترین نقش آفرینی او در دهه هفتاد است.

«بوی پیراهن یوسف» که در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر (بهمن ۱۳۷۴) با استقبال نسبی تماشاگران روبرو شد و البته بی‌مهری داوران با نامزدی در ۳ بخش بهترین فیلمبرداری، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین صدابرداری روبه‌رو شد.

دیوانه‌ای از قفس پرسید!

علی نصیریان در دهه ۸۰ حضوری متفاوت در فیلم سینمایی «دیوانه‌ای از قفس پرید» ساخته احمدرضا معتمدی را تجربه کرد.

فیلمی که در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر که جوایزش محدود شده بود، برنده ۳ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن (نیکی کریمی) و بهترین موسیقی متن (مجید انتظامی) شد.

اولین سیمرغ بلورین علی نصریان

علی نصیریان در دهه ۹۰ کمدی «ایران برگر» ساخته مسعود جعفری جوزانی را بازی کرد.

این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و ضمن نامزدی در ۵ بخش، سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی (مهین نویدی) را کسب کرد.

«مسخره باز» ساخته متفاوت همایون غنی‌زاده دیگر فیلمی بود که نصیریان در آن حضور داشت و در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول، بهترین فیلم هنر و تجربه و بهترین جلوه های ویژه تصویری را هم از آن خود کرد و یکی از موفق‌ترین آثار آن دوره جشنواره بود.

نصیریان در ۲ سال پایانی دهه ۹۰ در فیلم‌های ۳ کارگردان صاحب نام سینمای ایران بازی کرد: «حکایت دریا» ساخته بهمن فرمان‌آرا، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و «لامینور» ساخته داریوش مهرجویی.

فیلم‌های «حکایت دریا» و «لامینور» در هیچ دوره جشنواره فیلم فجر حضور نداشتند و «خورشید» در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال داوران و نویسندگان روبرو شد. ۳ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، فیلمنامه و طراحی صحنه به «خورشید» رسید و فیلم در ۷ بخش دیگر نیز نامزد دریافت جایزه بود.

سیمرغ بعدی؛ در ۸۸ سالگی

علی نصیریان سال گذشته با فیلم هفت بهارنارنج در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

او در ۸۸ سالگی با این فیلم دومین سیمرغ بلورین کارنامه‌اش را کسب کرد.

نوروز؛ تداوم حضور در فجر

نصیریان حالا و در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر نیز با سینمایی نوروز حضور دارد تا همچنان نامش در جشن سینمای ایران بدرخشد.

بیشترین همکاری با کارگردانان

داریوش مهرجویی | ۶ فیلم (گاو، آقای هالو، پستچی، دایره مینا، مدرسه‌ای که می‌رفتیم، لامینور)
علی حاتمی | ۳ فیلم (ستارخان، کمال الملک، کمیته مجازات)
مسعود جعفری جوزانی | ۳ فیلم (جاده های سرد، شیر سنگی، ایران برگر)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول