اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

افتتاح واحد نیمه صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در اصفهان

همزمان با سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به اصفهان، پروژه واحد نیمه صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت UCF راه‌اندازی شد.

افتتاح واحد نیمه صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با حضور محمد اسلامی و برخی از معاونان وی و نیز جمعی از مدیران صنعت هسته‌ای، پروژه واحد نیمه صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت هسته‌ای اصفهان راه‌اندازی و افتتاح شد.

هگزا فلوراید تلوریم TeF۶ به عنوان ماده اولیه رادیوایزوتوپ‌های پایدار برای استفاده در مصارف پزشکی، تشخیص و درمان بیماری‌ها کاربرد دارد.

پودر تلوریم به‌طور طبیعی دارای ۸ ایزوتوپ است که هر کدام از آنها قابلیت غنی‌شدن و جداسازی را دارند.

 با تبدیل پودر تلوریم به گاز هگزا فلوراید تلوریم طبیعی، امکان غنی‌سازی گاز TeF۶ وجود دارد که در مراحل بعدی با تبدیل شدن به اکسید یا فلز و پرتودهی در راکتور، رادیودار‌هایی شامل ید ۱۲۴ تولید می‌شود که دارای کاربرد در تشخیص و درمان برخی بیماری‌ها و سرطان‌هاست.

در دنیا فقط چند کشور محدود دارای فناوری تولید این ماده ارزشمند هستند که به توجه به ممکن نبودن امکان تامین و یا انتقال دانش فنی و فناوری از دیگر کشورها، ایجاد زیر ساخت برای تولید این مواد در کشور ضروری است.

 به‌منظور تامین خوراک مورد نیاز زنجیره‌های جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار اقداماتی شامل تدوین دانش فنی و تولید هگزا فلوراید تلوریم در مقیاس پایلوت، تامین تجهیزات، تدوین روش و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی برای آنالیز کیفی و کمی محصول و نیز طراحی، ساخت، تست و راه‌اندازی واحد نیمه صنعتی و تولید هگزا فلوراید تلوریم در شرکت سوخت راکتور‌های هسته‌ای اصفهان برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

 با توجه به برنامه سازمان انرژی اتمی ایران و نگاه ویژه رییس این سازمان به مقوله مهم تولید و توسعه رادیوداروها، تکمیل چرخه تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار با تولید مواد اولیه مورد نیاز و ایجاد زیرساخت زنجیره‌های جداسازی در شرکت‌های زیر مجموعه این سازمان آغاز شده که در آینده نزدیک شاهد رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های سازمان در زمینه تولید رادیودارو‌های ایرانی خواهیم بود.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول