اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

داستان و حواشی انتقال کیان سام به ساری

داستان انتقال سهمیه لیگ دسته دوم فوتبال از شهر بابل به ساری دستخوش حواشی عجیبی شد که گویا فوتبال نفرین شده شهر ساری قرار نیست حال و روز خوشی را ببیند.

داستان و حواشی انتقال کیان سام به ساری

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس از ساری، درست از روزی که سقف استادیوم شهید متقی روی سر مردم خراب شد، فوتبال ساری روز خوش به خودش ندیده و سال‌هاست که فوتبال در مرکز استان حال روز خوبی ندارد.

سال‌هاست تیم‌های زیادی قصد داشتند فوتبال ساری را احیا کنند اما به نیمه‌راه هم نرسیدند و خیلی زود بی‌خیال تیم‌داری شدند.

آخرین تیمی که در سطح اول فوتبال ایران در ساری حضور داشت صنعت ساری بود که از لیگ دسته اول فوتبال ایران با سقوط‌های هر ساله نهایت به لیگ استان رسید و منحل شد.

انگار قرار نیست فوتبال در ساری احیا شود و حاشیه‌های خود ساخته در شهر ساری همیشه عامل نابودی تیم‌ها بوده است. عدم اتحاد مربیان ساروی، پیشکسوتان، مسؤولان ساروی، نبود همدلی و اتحاد در فوتبال شهر ساری از اصلی‌ترین عوامل ناکامی فوتبال در مرکز استان در طول این سال‌ها بوده است.

زیاد دور نیست؛ همین بیخ گوش ساری، نساجی زمانی توانست موفق شود و بعد ۲۴ سال به سطح اول فوتبال ایران برگردد که اتحاد و همدلی در قائمشهر به‌وجود آمد. فوتبال ساری هم برای فرار از این اوضاع نیاز به اتحاد دارد.

اما به‌تازگی تیم شهدای ساری که سال‌هاست در فوتبال ایران مشغول به فعالیت است و حتی به عنوان یکی از ریشه‌دار ترین تیم‌های مازندرانی به حساب می‌آید برای احیای فوتبال ساری دست به کار شد. جمله‌ای تکراری‌ست، همه می‌خواهند فوتبال ساری را احیا کنند و همه خودشان را دلسوز فوتبال شهر معرفی می‌کنند اما تا وقتی آن اتحاد و همدلی در شهر بوجود نیاید، بعید است تیمی در شهر موفق باشد.

یک نگاه ساده به این سال‌های فوتبال بیاندازید. شهروند ساری سقوط کرد، حافظ ساری سقوط کرد، شهریار ساری منحل شد، صنعت ساری منحل شد، استقلال ساری قید تیم‌داری در بخش آقایان را زد، جوان نوین ساری منحل شد و خیلی از تیم‌های دیگر که حتی فرصت نفس کشیدن نداشتند و خیلی زود آنهایی که قصد احیای فوتبال ساری را داشتند، دلسرد شدند و قید تیم‌داری را زدند.

انگار کسی دلش نمی‌خواهد شخصی دیگر این فوتبال را در ساری احیا کند! نباید فراموش کنیم که حسادت در شهر ساری موج می‌زند!

تیم شهدای ساری از آن روزهایی که در لیگ استان به همراه استقلال قائم‌شهر به لیگ دسته سوم فوتبال کشور صعود کرد شاید حدود ۱۰ ـ ۱۵ سال است که در سطح کشور مشغول به فعالیت مستمر است.

تیمی که به‌دلیل ریشه قدیمی‌ای که دارد در دل هواداران ساروی جا خوش کرده است. یادمان نرفته زمانی که بازی‌ها در استادیوم پیر متقی ساری برگزار می‌شد، کل استادیوم به احترام شهدای ساری پر میشد و جای سوزن انداختن هم نبود.

اما اخیرا حاشیه‌های زیادی پیرامون انتقال سهمیه باشگاه کیان سام بابل به شهر ساری ایجاد شده تا بیشتر به نبودن اتحاد و همدلی در شهر ساری باور پیدا کنیم.

عده‌ای بر این باور هستند که سهمیه کیان سام به ساری منتقل نشده و اقدامات غیرقانونی در این انتقال صورت گرفته است. حاشیه سازی های زیادی نیز صورت گرفته تا همین موضوع سبب شود تا خبرگزاری فارس پیگیر این موضوع از طرفین وابسته به این موضوع باشد.

عادل بابایی مدیرعامل باشگاه شهدای ساری در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص انتقادات اخیر، ضمن گلایه از بی‌مهری‌های صورت گرفته، اظهار کرد: ما این تیم را طبق مقررات و با هماهنگی هیأت فوتبال استان، شهرستان ساری و بابل خریداری کرده‌ایم و خروجی آن هم موجود است.

نامه رسمی هیات فوتبال مبنی بر خروج قطعی امتیاز کیان سام از بابل به ساری

وی افزود: کسانی که ورزشی باشند و فوتبال فهم باشند می‌دانند که وقتی خروجی سهمیه‌ای صادر می‌شود یعنی مشکلی برای انتقال وجود نداشته و مرجع قانونی که هیأت فوتبال باشد آن را تایید کرده است.

بابایی در پاسخ به این سوال که عده‌ای اعلام کردند که چون چک شهدای ساری پاس نشده سهمیه هنوز به نام کیان سام است، گفت: از لحاظ قانونی، آنها گفتند وقتی آخرین چک را پاس کردید انتقال نهایی انجام می‌شود. درست است ولی این را هم بگویم که به این دلیل آخرین چک جابجایی‌اش صورت نگرفته که چون مهلت آخرین چک دو ماه دیگر است. 

وی درباره قانونی یا غیرقانونی بودن بحث مدیرعاملی خودش نیز اظهار کرد: مالک تیم آقای ذوالفقار شریفی است و من با ابلاغ رسمی مدیرعامل تیم در لیگ دسته دوم فوتبال کشور هستم. بنده ابلاغ رسمی دارم و فکر نکنم بحث مدیرعاملی بنده طبق قانون و مقررات سازمان لیگ فوتبال ایران مشکلی داشته باشد.

مدیرعامل باشگاه شهدای ساری تاکید کرد: واگذاری انتقال قطعی تیم کیان سام بابل صورت گرفته و وقتی خروجی تیم بیرون می‌آید یعنی تیم برای شهر ساری شده است. وقتی در نامه‌های فرمانداری و شورای تأمین، و در جلسات نامه‌ای که برای تیم صادر می‌شود به اسم شهدای ساری است، پس چه دلیلی دارد که برخی اصرار دارند تیم شهر را به حاشیه ببرند.

نامه رسمی ادارات ورزش با اسم تیم شهدای ساری که نشان میدهد ارگان‌های رسمی مشکلی بابت نام باشگاه نداشته اند.

مدیرعامل تیم شهدای ساری در خصوص حواشی واگذاری استادیوم ۱۵ هزار نفری شهدای ساری نیز پاسخ داد و گفت: استادیوم شهدای ساری مدت‌ها بود بلاتکلیف بود و امسال که ساری بعد سال‌ها تیم در سطح کشور پیدا کرده، اداره ورزش استادیوم را تا زمان اجرای مراحل قانونی تحویل ما داده تا زمانی که موضوع استادیوم تعیین تکلیف شود. 

وی افزود: ما استادیوم را تحویل گرفتیم و اتفاقا کلی هزینه کردیم و مشکلات استادیوم را برطرف کردیم. همه ورزشی‌ها می‌دانند که نگهداری استادیوم هزینه دارد و همه را خودمان هزینه کردیم. اهل زد و بند نیستیم و بدون استفاده از لابی‌ها داریم کار می‌کنیم و وام دار کسی نیستیم.

همچنین جمشید پازوکی دبیر هیأت فوتبال استان مازندران در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص این موضوع اظهار کرد: هنوز سهمیه به نام کیان سام بابل است و نقل و انتقال کامل سهمیه صورت نگرفته است ولی طرفین باهم تفاهم کردند و مشکلی نیست.

پازوکی افزود: قراردادی هم که بازیکنان در هیأت فوتبال ثبت کردند به نام کیان سام است و در صورتی که به صورت کامل انتقال صورت بگیرد بنام تیم شهدای ساری قرارداد ثبت می‌شود.

دبیر هیأت فوتبال استان مازندران گفت: در نامه‌هایی که از سوی فدراسیون و سازمان لیگ برای ما ارسال می‌شود نام کیان سام است اما داخل پرانتز شهدای ساری را هم می‌نویسند و این یعنی فدراسیون و سازمان لیگ در جریان کامل موضوع این دو تیم است.

وی با اشاره به اینکه گویا موارد بند قرارداد و تعهدات دو طرف کیان سام و شهدای ساری انجام نشده، بیان کرد: در این خصوص زیاد روی اسم تیم حساس نیستند و بحث مالکیتی به خود مدیران تیم‌ها بستگی دارد.

پازوکی همچنین در مورد این سوال که در صورت سقوط تیم، وضعیت مالکیتی این سهمیه چه خواهد شد، گفت: در این صورت طرف قرارداد باید به صاحب امتیاز خسارت بپردازد.

مهدی غلام‌نیا مالک باشگاه کیان سام بابل در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص موضوعات مطرح شده در خصوص اختلافات بین دو باشگاه کیان سام بابل و شهدای ساری توضیحاتی داد و اظهار کرد: ما تیم را  فروختیم.

وی درباره علت عدم تغییر اسم باشگاه موضوعاتی مطرح کرد و افزود: در قبال این نقل و انتقال چک دریافت و ما در انتظار پاس شدن چک‌ها هستیم و هر زمان که چک‌ها پاس شود، خریدار می‌تواند اسم تیم را هم تغییر دهد.

مالک باشگاه کیان سام بابل تاکید کرد: تیم و این سهمیه لیگ دسته دوم فوتبال ایران برای شهر ساری است و ما هم در کنار تیم شهدای ساری هستیم و می‌دانیم که تیم‌داری خیلی سخت است و هزینه‌بر است، مردم شهر ساری باید از این فرصت که بعد سال‌ها صاحب سهمیه لیگ کشور شدند از تیم شهرشان حمایت کنند .

غلام‌نیا باری دیگر با بیان اینکه ما در کنار تیم شهر ساری هستیم و از این تیم حمایت می‌کنیم، افزود: ماهیچ مشکلی باهم نداریم و در اکثر بازی‌های تیم حضور داشتم و حتی به عنوان کسی که سال‌ها تیم‌داری کرده، به تیم شهدای ساری مشاوره می‌دهیم.

مالک باشگاه کیان‌سام گفت: حتی بنده پیشنهاد دادم برای اینکه به تیم شوک وارد شود و نتایج تیم تقویت شود، خواستم که شخص آقای شریفی فقط در بحث مدیریتی ورود کند و برای تیم مربیان جدید آوردیم تا تیم در نیم فصل دوم با حمایت مردم ساری جان بگیرد.

غلام‌نیا در پایان تاکید کرد: مهم نیست که تیم به‌نام شهدای ساری یا کیان سام باشد، مهم این است که این سهمیه برای استان است و الان در شهر فوتبال‌خیز ساری که سال‌ها تیمی در سطح کشور نداشت این سهمیه وجود دارد و انتظار داریم برخی افراد بجای تخریب از تیم شهرشان حمایت کنند تا ساری در فوتبال به جایگاه واقعی خودش برگردد.

عباد دلیری رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ساری در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص موضوع مطرح شده در رابطه با اجاره غیرقانونی استادیوم شهدای ساری، اظهار کرد: این استادیوم ۱۵ هزار نفری شهدای ساری تنها زیرساخت مسابقاتی ما در شهر ساری است.

دلیری افزود: از آنجایی که هزینه نگهداری این استادیوم بزرگ بسیار سخت بود و استادیوم هم بدلایل مختلف مستهلک شده بود، ما اعلام کرده بودیم هرشخصی بتواند مدیریت استادیوم را تا زمان برگزاری مراحل قانونی برعهده بگیرد ما حاضریم استادیوم را در اختیار قرار بدهیم.

وی بیان داشت: هر زمان که مراحل قانونی ماده ۲۷ یا ماده ۸۸ انجام گردد، مسئول و سرمایه گذار استادیوم مشخص خواهد شد و تیم‌هایی که بخواهند از استادیوم استفاده کنند باید با آن سرمایه‌گذار ارتباط بگیرند ولی در حال حاضر این استادیوم در اختیار اداره ورزش و جوانان است و ما آنرا در اختیار تیم‌های خودمان قرار داده‌ایم تا مسابقات سطح کشوری یا هر مسابقه‌ای دیگری که مشکل باشگاه را برطرف کند قرار داده‌ایم و از این بابت مشکلی نخواهد داشت چون بحث کمک به تنها تیم لیگ کشوری شهر در رده بزرگسالان است.

به گزارش فارس؛ فوتبال ساری ریشه قدیمی دارد و اکنون هم فوتبالیست‌های زیادی در لیگ برتر و لیگ‌های مختلف فوتبال ایران مشغول به فعالیت هستند،در تیم ملی رامین رضاییان و سامان فلاح دو ساروی تیم ملی هستند و این ثابت می‌کند که فوتبال ساری با استعداد است.

کاش کمی مسؤولان به فکر فوتبال ساری باشند. بازهم تکرار می‌کنیم، فوتبال ساری برای نجات از این بحران و برای فرار از این نفرین چندین ساله، باید متحد شود و همدلی در شهر ایجاد شود وگرنه فوتبال مرکز استان هیچ وقت دیگر احیا نخواهد شد!

پایان پیام/۸۶۰۵۸/م/ض

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول