اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

کالکالیست: موج افزایش قیمت‌ها در اسرائیل تمامی ندارد

یک رسانه عبری زبان با بیان اینکه سران رژیم صهیونیستی تظاهر به مبارزه با گرانی می‌کنند، گفت که هزینه ماهیانه خرید یک خانوار از سوپرمارکت‌‌ها در سایه جنگ افزایش سرسام آوری داشته است.

کالکالیست: موج افزایش قیمت‌ها در اسرائیل تمامی ندارد

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس: « افزایش قیمت‌هایی که در همین ماه ژانویه گذشته اجرایی شده و افزایش قیمت‌هایی که انتظار می‌رود از ابتدای ماه مارس در راستای عمل به مفاد بودجه اجرایی شود، افزون بر دو موج افزایش قیمت‌ها است که توسط اکثر شرکت‌های محصولات غذایی و مصرفی در سال ۲۰۲۳ اجرا شد»، این را وبگاه اقتصادی کالکالیست اسرائیل گزارش داده است.

بر اساس این گزارش، داده‌های جدید در اسرائیل از خالی شدن جیب اسرائیلی‌ها در سایه جنگ حکایت می‌کند، زیرا از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی و سپس حمله اسرائیل به غزه هزینه‌های خرید از سوپرمارکت‌ها ماهیانه ۳۷۰ شکل (حدود ۱۰۰ دلار) برای هر خانواده اسرائیلی افزایش یافته است.

 

کالکالیست به نقل از شرکت استورنکست «Stornext  » آورده است، به نظر می‌رسد که افزایش قیمت‌ها باعث شده است که در سال ۲۰۲۳  مصرف‌کنندگان ۳.۳ میلیارد شکل (۹۰۰ میلیون دلار) بیشتر از سال ۲۰۲۲ برای غذا، نوشیدنی، لوازم بهداشتی و محصولات شوینده هزینه کردند.

این وبگاه اسرائیلی توضیح می‌دهد که سه روز پس از آغاز موج افزایش قیمت‌ها در ژانویه ۲۰۲۴ که در آن ۱۲ شرکت قیمت محصولات خود را تا ۲۵ درصد افزایش دادند، نیر برکات وزیر اقتصاد اسرائیل ادعا کرد که روسای این شرکت‌ها را احضار کرده تا توبیخ کند برکات در جلسه با روسای این شرکت‌ها خواستار لغو افزایش قیمت‌ها شد و تهدید کرد که در صورت عدم رعایت درخواست وی، علیه آنها اقدام خواهد کرد.

 

تظاهر وزیر اقتصاد به مبارزه با گرانی

کالکالیست افزود: این شرکت‌ها قصد ندارند افزایش قیمتی را که ماه گذشته برای جلوگیری از آسیب دیدن نتایج مالی خود ضروری تشخیص داده‌اند، لغو کنند در حالی که از آن زمان به بعد همچنین از افزایش مجدد قیمت برق و سوخت نیز متضرر شده‌اند، اما  شاید فشار بیشتر برکات افزایش قیمت‌های محصولات این شرکت‌ها را که هنوز اجرایی نشده است، به تعویق اندازد.

 

این وبگاه عبری زبان افزود: وزیر اقتصاد پیش از این به دنبال آغاز جنگ غزه نیز طی یک یادداشت قانونی خواستار ثابت ماندن قیمت‌ها شده بود اما دیگر پیگیر این موضوع نبود و حالا هم حرکت وی چیزی جز ادعا در خصوص اقدام علیه افزایش قیمت‌ها نیست زیرا شرکت‌ها از اواخر دسامبر افزایش قیمت‌ها را اعلام کرده بودند و در طول این یک ماه برکات واکنشی نشان نداده بود.

کالکالیست آورده است احضار دیرهنگام روسای شرکت‌ها از سوی وزیر اقتصاد برای توبیخ آنها در شرایطی که بودجه ۲۰۲۴ هم مشمول افزایش مالیات بر ارزش افزوده است به این معناست که وزیر برای اسرائیلی‌ها فیلم بازی می‌کند چون احتمالا نه یک بار بلکه چند بار شاهد افزایش قیمت‌ها بوده و خواهیم بود.

بر اساس داده‌های دریافتی  کالکالیست هزینه خانوارها در سوپرمارکت‌ها در ژانویه گذشته، حتی قبل از موج جدید افزایش قیمت‌ها، به حدود سه هزار و ۱۴۰ شکل می‌رسید که مشابه هزینه‌های ماه اکتبر یعنی ماه اول جنگ بود که  مصرف مواد غذایی به اوج خود رسید،

 

داده‌های استورنکست همچنین نشان می‌دهد که تامین‌کنندگان(وارد کنندگان) و خرده‌فروشان از افزایش شدید قیمت‌ها راضی نبودند و با کاهش فروش راه دیگری برای فشار بر مصرف‌کننده پیدا کردند. در سال ۲۰۲۳ که طی آن دو موج افزایش افقی قیمت ثبت شد، فروش محصولات به یک سوم کاهش یافت.

کالکالیست در پایان آورده است هفته گذشته موج دیگری از افزایش قیمت‌ها در سرزمین‌های اشغالی آغاز شد که از پایان فوریه( بهمن ماه) جاری اجرایی می‌شود و می توان تخمین زد که این موج افزایش قیمت‌ها تمامی ندارد.

رژیم صهیونیستی زیر فشار هزینه‌های جنگ غزه و کسری بودجه شدید از بامداد چهارشنبه گذشته قیمت بنزین را نیز افزایش داد و با گران شدن مواد غذایی افزایش قیمت برق هم در راه است.

از زمان تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و به دنبال آن تنش‌ها در دریای سرخ، اقتصاد این رژیم دچار رکود تدریجی شده است، بخش‌هایی تقریباً از فلج کامل رنج می‌برند و فعالیت در سایر بخش‌ها به حداقل خود ادامه داده است، در حالی که مقامات رسمی رژیم صهیونیستی در مورد نتایج سه ماهه آخر اقتصاد این رژیم در سال ۲۰۲۳ لاپوشانی می‌کنند.

بودجه ۲۰۲۴ رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه‌های جنگ به ۵۸۲ میلیارد شکل (۱۵۶ میلیارد دلار) افزایش یافته که ۵۵ میلیارد شکل (۱۴.۷ میلیارد دلار) با توجه به جنگی که به راه انداخته نسبت به بودجه اولیه تصویب شده برای امسال افزایش داشته است.

بنابراین انتظار می‌رود، کسری بودجه عمومی رژیم صهیونیستی نسبت به قبل از جنگ سه برابر شده و به ۶.۶ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، با وجود اینکه مقامات اسرائیلی این کسری را تا ۱۰ درصد پیش‌بینی کردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول