اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

اورژانس الکترونیکی شد؛ حضور نیروهای اورژانس از طریق موقعیت مکانی بیماران

رئیس سازمان اورژانس از الکترونیکی شدن سازوکار سیستم اورژانس خبرداد و گفت:با استفاده از قابلیت فعال کردن سرویس لوکیشن که با همکاری وزارت مخابرات انجام داده‌ایم، موقعیت مکانی بیمار شناسایی و نیروها در مکان حضور پیدا خواهند کرد.

اورژانس الکترونیکی شد؛ حضور نیروهای اورژانس از طریق موقعیت مکانی بیماران

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، نشست خبری جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور و محمد اسماعیل توکلی رئیس اورژانس استان تهران، امروز ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ به مناسبت دهه فجر با اصحاب رسانه برگزار شد.  

در ابتدای این نشست، میعادفر در خصوص وضعیت اورژانس کشور در زمان پیروزی انقلاب گفت:  انقلاب اسلامی باعث رشد و شکوفایی مردم ایران شد و از آن زمان اقدامات زیادی برای ارتقا سطح سلامت مردم اتفاق افتاده است. سازمان اورژانس هم به عنوان یکی از اعضای سلامت کشور، تلاش های زیادی در این زمینه انجام داده است. 

وی در ادامه افزود: ما در ابتدای انقلاب با جمعیت ۳۶ میلیون نفری دارای ۲۰ پایگاه اورژانس بودیم اما الان بیش از ۳۳۰۰ پایگاه فعال هستند. علاوه بر آن در حوزه هوایی و دریایی هم توفیقات زیادی را داشتیم .

فعالیت 53 پایگاه هوایی اورژانس در کشور

رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص وضعیت اورژانس‌ هوایی  گفت:  از سال ۱۳۷۰ اورژانس هوایی کشور ارتقای بسیار خوبی داشته و در حال حاضر ۵۳ پایگاه هوایی در کشور فعال هستند که از این تعداد دو پایگاه به مسافت‌های طولانی اختصاص داده شدند.

میعادفر در ادامه توضیح داد: بقیه پایگاه‌ها به صورت بالگرد به مناطق کم برخوردار برای انتقال مصدومان به مناطق دیگر خدمات ارائه می‌دهند. 

وی در خصوص اقدامات سازمان اورژانس در دولت سیزدهم توضیح داد: اولین و مهمترین سازمان اورژانس کشور از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون تبدیل سیستم کاغذی به الکترونیک بوده است.با توجه به اینکه سیستم دستی امکان خطای زیادی دارد تمام تلاشمان را کردیم تا سیستم را الکترونیک کنیم که تا کنون بیش از ۹۶ درصد سیستم الکترونیک شده است.

 رئیس سازمان اورژانس کشور در ادامه تأکید کرد: امیدواریم که تمام عملیات هایی که در سراسر کشور انجام می شود به صورت الکترونیک ثبت شود، تا صحت آن برای ما محرز باشد.

میعادفر در ادامه بیان کرد: اقدام دیگر که در این دو سال در دست انجام بود، یکپارچه سازی مراکز ارتباطی با سازمان اورژانس بود. زیرا بیش از  ۷۰۰ مرکز اورژانس در کشور وجود دارد که با ایجاد یکپارچگی آن را در دانشگاه‌ها ایجاد کردیم.

 رئیس سازمان اورژانس کشور در ادامه افزود: این مسئله باعث شد تا آمبولانس ها در مرکز خدمات قرار گرفته و توان عملیاتی ما افزایش پیدا کند و ارائه خدمات غیر ضروری جلوگیری شود.

حضور نیروهای اورژانس از طریق موقعیت مکانی بیماران

وی در خصوص سازوکار سیستم الکترونیک اورژانس توضیح داد: با استفاده از قابلیت فعال کردن سرویس لوکیشن که با همکاری وزارت مخابرات انجام داده‌ایم، موقعیت مکانی بیمار شناسایی و نیروها در مکان حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس اورژانس کشور در خصوص اقدامات این سازمان در دهه فجر بیان کرد: در دولت سیزدهم ۳۱۴ پایگاه جدید راه اندازی کردیم و در دهه فجر امسال هم قرار است از ۷۳ پروژه رونمایی شود که ۲۱ مورد از آنها شهری و ۶ مورد جاده‌ای است.

وی در ادامه در خصوص افزایش تجهیزات اورژانس دریایی بیان کرد: همچنین یک آمبولانس دریایی برای جزیره ابوموسی طراحی کردیم که قرار است در دهه فجر به آب انداخته شود.

میعادفر در خصوص افزایش تعداد آمبولانس های کشور توضیح داد: ما در این ایام حدود ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۲۰ دستگاه موتورلانس از سازمان های دولتی و خیرین تهیه کرده‌ایم. وی در خصوص مزایای استفاده از موتورلانس در کلان شهرها تاکید کرد: از آنجایی که در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان و... مشکل ترافیک وجود دارد، سعی در افزایش تعداد موتولانس‌ها داریم. زیرا موتورلانس می‌تواند هزینه‌ها و زمان خدمت‌رسانی را کاهش دهد.

میعادفر در خصوص آموزش طب اورژانس بیان کرد: در بحث آموزش اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌ایم. فوریت‌های اورژانس دارای آموزش‌های عملی و حضوری است و افراد باید با استفاده از مانکن‌ها این آموزش‌ها را کسب کنند. تاکنون بیش از ۵۰۰ دوره آموزشی برگزار شده است.

وی در خصوص دانشجوهای رشته فوریت‌های پزشکی بیان کرد: ما بیش ۱۰۰ دانشگاه در این زمینه داریم که در مقاطع کارشناسی، کاردانی و کاردانی به کارشناسی به دانشجوها آموزش می دهند.

رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص دانشجوهای خانم فوریت های پزشکی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ دانشجوی خانم در این رشته در حال تحصیل هستند و ۱۴ پایگاه مختص خانم‌ها طراحی و راه‌اندازی شده است.

وی در خصوص المپیادهای طراحی شده برای دانشجوهای رشته فوریت های پزشکی توضیح داد: برای دانشجوهای این رشته دو المپیاد علمی و ورزشی برگزار کردیم. زیرا کار اورژانس هم فیزیکال و هم علمی است.

رونمایی از آمبولانس دریایی در جزیره ابوموسی

میعادفر در ادامه در خصوص افزایش تجهیزات اورژانس دریایی بیان کرد:یک آمبولانس دریایی برای جزیره ابوموسی طراحی کردیم که قرار است در دهه فجر به آب انداخته شود.

وی در خصوص افزایش تعداد آمبولانس های کشور توضیح داد: ما در این ایام حدود ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۲۰ دستگاه موتورلانس از سازمان های دولتی و خیرین تهیه کرده‌ایم.

 رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص مزایای استفاده از موتورلانس در کلان شهرها تاکید کرد: از آنجایی که در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان و... مشکل ترافیک وجود دارد، سعی در افزایش تعداد موتولانس‌ها داریم. زیرا موتورلانس می‌تواند هزینه‌ها و زمان خدمت‌رسانی را کاهش دهد.

میعادفر در خصوص آموزش طب اورژانس بیان کرد: در بحث آموزش اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌ایم. فوریت‌های اورژانس دارای آموزش‌های عملی و حضوری است و افراد باید با استفاده از مانکن‌ها این آموزش‌ها را کسب کنند. تاکنون بیش از ۵۰۰ دوره آموزشی برگزار شده است.

وی در خصوص دانشجوهای رشته فوریت‌های پزشکی بیان کرد: ما بیش ۱۰۰ دانشگاه در این زمینه داریم که در مقاطع کارشناسی، کاردانی و کاردانی به کارشناسی به دانشجوها آموزش می دهند.

راه اندازی 14 پایگاه ویژه بانوان

رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص دانشجوهای خانم فوریت های پزشکی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ دانشجوی خانم در این رشته در حال تحصیل هستند و ۱۴ پایگاه مختص خانم‌ها طراحی و راه‌اندازی شده است.

وی در خصوص المپیادهای طراحی شده برای دانشجوهای رشته فوریت های پزشکی توضیح داد: برای دانشجوهای این رشته دو المپیاد علمی و ورزشی برگزار کردیم. زیرا کار اورژانس هم فیزیکال و هم علمی است.

وی در خصوص سامانه‌های 247 و724 اورژانس توضیح داد: در بسیاری از شهرهای بزرگ این سامانه‌ها اجرایی شده و به وسیله این سامانه‌ها افرادی که دچار سکته قلبی و سکته مغزی می شوند به سهولت کارهای درمان آنها انجام خواهد شد.

جذب 3 هزار متقاضی در بخش فوریت های پزشکی

میعادفر درباره استخدام نیرو در وزارت بهداشت گفت: قرار بر این است که در استخدام وزارت بهداشت، ۲۵ هزار نفر جذب شوند که ۳ هزار نفر از این افراد، جذب فوریت‌های پزشکی خواهند شد.

وی در خصوص آمادگی سازمان اورژانس کشور برای راهپیماهیی 22 بهمن توضیح داد: ما در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن هستیم. همانطور که رهبر معظم فرمودند راهپیمایی امسال بسیار شکوهمندانه برگزار خواهد شد. بنابراین ما در کنار مردم هستیم. دستورالعمل‌های اورژانس به دانشگاه‌ها ابلاغ شده تا اگر خدماتی لازم بود به مردم داده شود.

میعادفر در رابطه با اورژانس هوایی کشور توضیح داد: حدود ۱۱ درصد از عملیات‌های و انتقال‌های اورژانس هوایی به جا به جایی زنان باردار اختصاص دارد. در سال گذشته ۴۱۴ مادر باردار را به وسیله اورژانس هوایی از منطقه کم برخوردار به بیمارستان‌ها و مناطق برخوردار جا به جا کردیم و تمام آن خدمات به صورت رایگان انجام می شود.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی اورژانس توضیح داد: در حال حاضر 25 هزار نفر درحال طی کردن مراحل استخدامی وزارت بهداشت هستند که انشالله بناست ۲۵ هزار نفر دیگر هم به این تعداد اضافه شود. زیرا وزارت بهداشت 75 هزار نیرو کم دارد.

وی در ادامه در خصوص نیروهای شرکتی افزود: میان نیروهای شرکتی و وضعیت‌دار تفاوتی وجود ندارد و حتی در مواردی این افراد از امکانات بهتری هم برخوردار هستند.

 محمد اسماعیل توکلی، در نشست خبری با موضوع بیان دستاوردهای حوزه سلامت به مناسبت دهه فجر، عنوان کرد: در اوایل انقلاب اسلامی، اورژانس تهران، مبدا اولین ‌ها در سراسر کشور بوده، چراکه اورژانس تهران در ابتدا با ۲۰ دستگاه آمبولانس در تهران تشکیل شده و در سایر استان‌ ها نیز تسری پیدا کرد.

وی افزود: همچنین، اولین موتورلانس، اولین مرکز فرماندهی، اولین اتوبوس آمبولانس و سایر امکانات نیز از تهران فعالیت خود را آغاز کرده و به مرور در سراسر کشور گسترش پیدا کرد.

رییس مرکز اورژانس تهران ادامه داد: همچنین، در اجرای طرح ۲۴۷ (خدمت رسانی در مواقع بروز سکته های حاد قلبی)، استان تهران پیشگام است.

وی گفت: به زودی در استان تهران در زمینه طرح 724 یک نوآوری داشته و به عرصه ترومبکتومی ورود خواهیم کرد که معلولیت ها و آسیب های ناشی از سکته مغزی را کاهش داده و به درمان بهتر این عزیزان کمک می شود.

وی گفت: در مرکز فرماندهی و اعزام و راهبری عملیات اورژانس استان تهران زیرساخت هایی برای معلولین و ناشنوایان عزیز فراهم شده تا بتوانند به راحتی با ۱۱۵ تماس گیرند. به زودی برای عزیزان اوتیسم نیز این اقدام انجام می‌ شود. برای مصدومان ترافیکی و حوادث انبوه نیز تدابیری انجام شده که به زودی اعلام خواهیم کرد.

فعالیت ۲۹۵ پایگاه اورژانس در سطح تهران

توکلی خاطرنشان کرد: درحال حاضر در سطح تهران ۲۹۵ پایگاه اورژانس فعالیت دارد که هنوز با استانداردهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، اندکی فاصله دارد.

وی گفت: در حال حاضر 560 دستگاه آمبولانس و 260 دستگاه موتورلانس در سطح تهران فعالیت دارد.

رییس مرکز اورژانس تهران عنوان کرد: زمان رسیدن موتورلانس در محل حادثه سه دقیقه و زمان رسیدن آمبولانس نیز بیش از یک دقیقه کاهش پیدا کرده است. در مطالعه ای که سال گذشته صورت گرفت، نشان می دهد که در کلانشهرها برای کاهش هر یک دقیقه زمان رسیدن به محل حادثه، دست کم باید ۲۰ پایگاه افتتاح شود.

افزایش ۳۹ درصدی تماس ‌با اورژانس در سال ۱۴۰۱

وی درخصوص تماس‌ با اورژانس، تصریح کرد: در طی سال ۱۴۰۱، میزان تماس ‌ها ۳۹ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.

توکلی اضافه کرد: در ۹ ماهه اخیر دو میلیون و ۷۳۰ هزار تماس با مرکز فوریت‌ های ۱۱۵ تهران صورت گرفته که به  ۹۶۵ هزار ماموریت منجر شده است. روزانه در تهران ۱۱ هزار تماس داریم که به ۳۵۰۰ ماموریت ختم می ‌شود. از کل تماس ‌ها با اورژانس نیز ۱۵۳ هزار تماس مرتبط با حوادث ترافیکی است.

وی افزود: سعی و تلاش کادر اورژانس بر این است که با کاهش زمان رسیدن به محل حادثه، به کاهش استرس مردم و کاهش خطرات بیماری‌ ها کمک کنند.

رضایتمندی بیش از ۹۳ درصدی مردم از عملکرد اورژانس

رییس مرکز اورژانس تهران با بیان اینکه بیش از ۹۳ درصد مردم از عملکرد اورژانس رضایت دارند، گفت: در این مدت کاهش ۱۰ درصدی شکایات مردمی را نیز داشتیم.

توکلی درخصوص اقدامات اورژانس در دهه فجر نیز تصریح کرد: در تلاش هستیم تا چند پروژه بزرگ در دهه فجر به بهره برداری برسد که شامل اولین ستاد معاونت آموزش، پژوهش و اعتباربخشی اورژانس کشور در شرق استان تهران، ساختمان ستاد فرماندهی کلان در غرب استان، مرکز پیام در شمال شرق تهران و چند پایگاه است.

وی درخصوص جزییات طرح ۲۴۷ اظهار کرد: چهارمین عامل مرگ و میر در کشور بیماری های قلبی عروقی است. بنابراین، سازمان اورژانس با ایجاد دیسپچ تخصصی قلب در ساختمان مرکزی اعزام و راهبری و تامین تجهیزات مورد نیاز تخصصی برای گرفتن نوار قلبی بیمار توسط تکنیسین و فرستادن آن برای متخصص قلب و صادر شدن دستورات لازم، امکانی را فراهم کرده تا بیمار بدون طی کردن روند عادی، بلافاصله وارد بخش قلب شود؛ به این ترتیب، عوارض ناشی از عروق قلبی به حداقل ممکن کاهش پیدا می کند.

رییس مرکز اورژانس تهران ادامه داد: روزانه به طور میانگین ۱۰ مورد بیمار با عارضه قلبی گزارش می شود و در ماه حدودا ۳۰۰ مورد قلبی داریم که رقم قابل توجهی بوده و طرح ۲۴۷ از این بابت اهمیت زیادی دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول