اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

انقلاب در کاشت حلزون شنوایی؛ هزینه 200 میلیونی که رایگان شد

بر اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت در یک بازه زمانی حدود دو هفته ای، تمامی صف انتظار کاشت حلزون در ۱۶ مرکز کشور تقسیم بندی شد، پروتزها تامین و به مراکز ارسال گردید و اینگونه بود که صف کاشت حلزون به صفر رسید.

انقلاب در کاشت حلزون شنوایی؛ هزینه 200 میلیونی که رایگان شد

خبرگزاری فارس - گروه سلامت: ناشنوایی و کم‌شنوایی آسان نیست، تصور این‌که نتوانی صداهای اطرافت را بشنوی و حتی صدای پدر و مادر و عزیزانت را نشنوی، لرزه بر اندام آدم می‌اندازد، چه برسد به اینکه آن را تجربه کنی. اختلالات شنوایی در همه کشورها وجود دارد و فقط ایران نیست که با این مشکل دست و پنجه نرم‌ می‌کند. اختلالات شنوایی به ویژه در کودکان از اهمیت بالاتری برخوردار است و از همان زمان تولد باید آن را کنترل کرد.

سالانه ۵ هزار نفر به آمار کم شنوایان اضافه می‌شود

آنطور که سعید محمودیان، رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت می‌گوید «در حال حاضر در حال حاضر در کشور ما بار بیماری در همه انواع کم شنوایی، در همه مردم و در هر سن و جنسی ۶.۸ درصد است. این رقم در سنین بدو تولد حدود ۳.۷ در هر ۱۰۰۰ تولد است که یعنی این تعداد نوزاد مبتلا به کم شنوایی شدید به دنیا می‌آیند و این یعنی سالانه حدود ۵ هزار نفر به آمار کسانی که مشکلات ناشنوایی دارند اضافه می‌شود.»

ایران تنها کشور پیشرو در غربالگری شنوایی

ایران تنها کشوری است که در زمینه برنامه مراقبت و کنترل کم شنوایی نوزادان در تمام مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهد و همه نوزادان در بدو تولد از این نظر در ابتدا تحت غربالگری شنوایی به موقع قرار می‌گیرند. این موضوع در سطح ۲۲ کشور منطقه شرق مدیترانه، تنها در ایران به شکل ادغام شده در نظام سلامت پایه در حال اجرا است و ایران جزء کشورهای پیشرو و صاحب برنامه است.

طبق این برنامه تمام نوزادان بایستی طی ۲۸ روز اول پس از تولد تحت غربالگری شنوایی قرار گیرند و این کار در قالب برنامه مشترک کودک سالم همزمان با غربالگری سایر بیماری‌های دوران نوزادی انجام می‌شود. در صورتی که کودک به هر دلیلی مشکوک به کم شنوایی شناسایی شود و یا دارای عوامل خطر کم شنوایی باشد، برای تشخیص قطعی و به موقع و تعیین نوع، میزان و گوش دارای کم شنوایی به مراکز تشخیصی و درمانی سطح ۲ و ۳ ارجاع می‌شود و به این ترتیب عوارض کم شنوایی در کودک به صورت به موقع پیشگیری خواهد شد و تحت مراقبت‌های مربوطه قرار خواهد گرفت؛ که این گامی رو به جلو است.

میزان موالید کشور طی سال‌های گذشته بین یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تولد بوده است و بر این اساس حدود ۲۰۰۰ کودک ناشنوا به دنیا می‌آیند؛ این آمار بر حسب شرایط ممکن است بالا و پایین داشته باشد، اما به نظر می رسد که بین ۴۰ تا ۶۰ درصد این کودکان شرایط کاشت حلزون شنوایی را دارند.

نقش خانواده‌ها در شناسایی کودک کم شنوا

سعید محمودیان متخصص اعصاب شنوایی در این خصوص می‌گوید خانواده‌ها نقش مهمی در جلوگیری از افزایش این آمارها دارند، به طوری که وقتی نوزاد به دنیا می‌آید، باید از همان روزهای اول حواس‌شان به قدرت شنیداری فرزندشان باشد و با صدا کردن او، توانایی او را در تشخیص صدا آزمایش کنند تا اگر با مشکلی در این زمینه مواجه شدند یا به موردی مشکوک بودند، با مراجعه به پزشک، بهترین و مناسب‌ترین راه را در زمانی مناسب برای کودک انجام دهند. پشت گوش انداختن مشکلات شنوایی نوزاد، عواقب وخیمی به دنبال دارد و حتی ممکن است نوزاد را برای همه عمرش ناشنوا کند.  ناشنوایی یا کم‌شنوایی مشکل رایجی است و افراد در سنین بالاتر، گاهی خودسرانه به مصرف دارو رو می‌آورند، بی‌خبر از آنکه این کار ممکن است مشکل آنها را حادتر کند.

هزینه ۲۰۰ میلیونی کاشت حلزون شنوایی رایگان شد

در همین راستا وزارت بهداشت با کمک هیأت امنای صرفه جویی ارزی تلاش کرد تا کاشت حلزون رایگان را برای کودکان اجرایی کند تا کودکان ناشنوا از نعمت شنوایی برخوردار شوند، بر اساس اعلام سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، از آنجا که  هزینه‌های عمل کاشت بسیار بالا و حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود، خانواده‌های زیادی توان پرداخت هزینه عمل کاشت حلزون را نداشتند  و سال‌ها در انتظار نوبت عمل می‌ماندند و از دست دادن سن طلایی کاشت یعنی صفر تا ۴ سالگی باعث می‌شد کودک ناشنوا در مهارت‌های ارتباطی دیگر نیز دچار مشکل شود.

کریمی در ادامه خاطر نشان کرد: با دستور وزیر بهداشت طرح ملی تعالی کاشت حلزون شنوایی جهت تسریع و تسهیل در امر حل مشکلات بیماران ناشنوای کاندید عمل کاشت حلزون شنوایی آغاز و قرار شد که اعمال کاشت حلزون به صورت رایگان انجام شده و صف انتظار به صفر رسانده شود.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر تامین رایگان پروتز حلزون شنوایی، سایر هزینه‌های اعمال کاشت شامل هزینه هتلینگ بیمارستانی، هزینه حق‌العمل تیم جراحی و هزینه جلسات توانبخشی در سال اول بعد از عمل کاشت را هم خود وزارت بهداشت عهده‌دار شد؛ یعنی وزارت بهداشت هم حلزون را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داد و هم خدمات پزشکی آنها را در مجموع صفر کرد تا مردم عملا از پرداخت هر گونه هزینه ای معاف شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه این امر جز با اقدامات و تصمیمات جهادی متولیان دولت مردمی  و تیم تخصصی کاشت حلزون امکانپذیر نبود ادامه داد: در یک بازه زمانی حدود دو هفته ای، تمامی صف انتظاری کاشت حلزون در ۱۶ مرکز کشور تقسیم بندی شد، پروتزها تامین و به مراکز ارسال گردید و اینگونه بود که صف کاشت حلزون به صفر رسید.

وی درباره کاشت حلزون شنوایی گفت: وزارت بهداشت دولت سیزدهم توانسته است کاشت ۲۰۰۰ حلزون شنوایی را انجام دهد. دستاوردهای حاصل شده و حرکت در مرز دانش ما اثر توجه به دانشمندان است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول