اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

استاد دانشگاه: مشارکت حداکثری در انتخابات از الزامات مهم تحقق شعار «ایران قوی» است

یک مدرس دانشگاه گفت: انتخابات نوعی نوسازی و ترمیم عرصه سیاسی کشور است و یکی از الزامات مهم تحقق شعار ایران قوی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و عرصه های سیاسی و مشارکت های اجتماعی کشور است.

استاد دانشگاه: مشارکت حداکثری در انتخابات از الزامات مهم تحقق شعار «ایران قوی» است

سید ابوالقاسم هاشمی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در خصوص اهمیت مشارکت در انتخابات، گفت: بازخوانی و ترسیم مؤلفه‌های هویتی انقلاب اسلامی از آن جهت ضرورتی قطعی و مستمر است که از یک سو رهبران انقلاب با ترسیم نقشه راه و آرمان تمدنی و رسیدن به ظهور، نیازمند پیش‌برندگی و پیش روندگی انقلاب بر اساس فرمول حرکت عمومی با منطق فرآیندی آگاهی عمومی، تقویت اراده عمومی و تحول عمومی برای کارهای بزرگ است. 

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، انقلابی کامل و همه جانبه درمؤلفه های هویتی است، افزود: انقلاب کبیر اسلامی ایران، انقلابی فراتر از یک انقلاب سیاسی در برابر نظام مستبد داخلی و نظام سلطه خارجی است، بلکه یک انقلاب اجتماعی است که  ۴۵ سال گذشته منشأ تغییر و تحولات بنیادین در سطوح و ابعاد مختلف هویتی بوده است. پیامد این دگرگونی‌ها به گونه‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به "عصر جدید" در بیانیه گام دوم اشاره می کنند . 

این استاد دانشگاه  ادامه داد: محوری ترین، عمیق ترین و اصلی ترین مؤلفه هویتی انقلاب اسلامی،" اسلام " است که در شکل دهی ایدئولوژی انقلاب، ایجاد و تعمیق انگیزه های انقلابی، ترسیم مسیر و کیفیت مبارزات و تعیین چهارچوب های راهبردی نظامِ برآمده از انقلاب، نقش اساسی و بی بدیل داشته و دارد. 

هاشمی بیان کرد: ایرانی بودن، یکی دیگر  از مؤلفه های هویتی انقلاب اسلامی ایران است.خاستگاه تمدنی وجغرافیایی این تحول عظیم که ذوق و ابتکار و خلاقیت ایرانی را در خدمت انقلاب قرار داد و زبان فارسی را زبان انقلاب اسلامی ساخت. 

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ، بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید است ، بیان کرد: در اندیشه مقام معظم رهبری، انقلاب یک حرکت دفعی نیست و موفقیت انقلاب به این معنا نیست که در ظرف چند سال بتواند به کلی تمام بنیادهای جامعه را دگرگون کند و تمام اهدافش را پیاده سازد، بلکه موفقیت برای انقلاب در این است که همواره در این راه حرکت کند و متوقف نگردد.مردم سالاری دینی جز مسائل حیاتی انقلاب است. 

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر رابطه انقلاب اسلامی با مکتب و نهضت امام حسین(ع)، تصریح کرد: مکتب طرح جامع و منسجم است که با جهان بینی ای که میدهد و با دستورالعملهایی که ارایه میکند، بشر را به طرف کمال و هدفش راهنمایی میکند.وقتی میگوییم مکتب امام خمینی، شعبه ای از مکتب امام حسین(ع) است، یعنی انقلاب امیدآفرین و نویدبخش امام خمینی، نشأت گرفته از مکتب سیدالشهداء(ع) بوده و بر اساس قیام امام حسین(ع) و با شعار هیهات من الذله  شاخص های این مکتب شهید سلیمانی شکل گرفته است. 

هاشمی خاطر نشان کرد: وقتی می گوییم مکتب سلیمانی، شعبه ای از مکتب امام  خمینی است، یعنی نگاه سردار شهید سلیمانی، برگرفته از نگاه مرادش خمینی کبیر است. از همین رو امام خامنه ای در پیام تسلیت به مناسبت شهادت شهید سلیمانی، در 13 دی 1398 فرموده اند: »او نمونه ی برجسته ای از تربیت یافتگان اسلام و مکتب امام خمینی رحمت الله علیه بود. 

وی عنوان کرد: گام دوم انقلاب را می توان به مثابه یک دکترین دانست و حضور و مشارکت مردمی را میتوان "راهکاری برای عمل" جهت گام دوم انقلاب در نظر گرفت، به شرط آنکه نوجوانان و جوانان را باید دال مرکزی و نقطه کانونی آن به شمار آورد.  

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب امیدآفرینی و تحول خواهی را از مأموریت‌های ویژه استادان تراز انقلاب برمی‌شمارند، گفت: امروز وظیفه مهم استادان در تراز انقلاب اسلامی به‌خصوص نهضت بسیج استادان و نخبگان در برابر وضعیت امروز این است که به جای مأیوس و ناامید شدن، با عزم راسخ و روحیه امیدوارانه برای ساخت آینده مطلوب کار و تلاش مضاعف کنند و این انرژی مثبت را ناظر به واقعیت‌های موجود به جامعه به‌خصوص جوانان و نوجوانان تزریق کنند. 

هاشمی با اشاره به ایران قوی بعنوان راهبرد نظام و کشور، تصریح کرد: انتخابات نوعی نوسازی و ترمیم عرصه سیاسی کشور است. یکی از الزامات مهم تحقق شعار ایران قوی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و عرصه های سیاسی و مشارکت های اجتماعی کشور است. قوه مقننه ای که از صندوق رایی که با مشارکت بالای مردم حاصل می شود وزنه سنگینی برای تحقق کارکردهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خود است.

وی تصریح کرد: با توجه به منطق عملکردی رهبری در ایجاد نیروهای پیشران اجتماعی، نیروی های پیشران همت بلند دارند و می توانند روایت های جدی و اثرگذار در انقلاب بسازند که از مهم ترین لوازم تحقق این نظریه جوانگرایی است. مدیریت جوانان مومن انقلابی شاه بیت بیانیه گام دوم است که اقتدار نظامی کشور یکی از نشانه های بارز توجه به جوانگرایی است که اعتماد به نیروی جوان ، خلاق و مبتکر با روحیه جهادی و انقلابی ، علاوه بر امنیت، بالندگی و اقتدار را برای کشور به همراه داشته است. 

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: بالندگی و اقتدار دو روی سکه زرین انقلاب اسلامی است، گوهری گران‌قدر که به دست کیمیاگر امام راحل استخراج شد و به امانت به دست ما سپرد تا ما نیز آن را بالنده ، مقتدر و پیشبرنده چون کوه استوار برای فرزندان خود و نسل آینده به ودیعه بگذاریم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول