اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نتانیاهو: حذف حماس بدون عملیات در رفح ممکن نیست

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید به ارتش دستور داده طرحی برای تخلیه جمعیت از رفح و همچنین نابود کردن چهار گردان باقی‌مانده حماس ارائه کند.

نتانیاهو: حذف حماس بدون عملیات در رفح ممکن نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد با باقی ماندن چهار گردان حماس در رفح دستیابی اسرائیل به هدف جنگی خود برای حذف این گروه ممکن نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است: «از طرف دیگر واضح است که انجام عملیات گسترده در رفح نیازمند تخلیه جمعیت از مناطق جنگی است.»

نتانیاهو گفته بر همین اساس از ارتش اسرائیل خواسته طرحی برای تخلیه جمعیت و حذف چهار گردان حماس در رفح به کابینه جنگی ارائه کنند.

ادعای نتانیاهو در حالی مطرح شده که روز گذشته نیویورک‌تایمز گزارش داد ارزیابی مقام‌های اطلاعاتی آمریکا این است که اسرائیل هنوز به هدف خود برای نابودی حماس نزدیک نشده است.

نیویورک‌تایمز با استناد به مقام‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش داد آخرین ارزیابی‌ها حاکی است اسرائیل حماس را تضعیف کرده اما هنوز به هدف خود برای حذف آن نزدیک نشده است. 

مقام‌های آمریکایی گفته‌‌اند درباره واقع‌بینانه بودن هدف نتانیاهو برای نابود کردن حماس تردیدهای جدی وجود دارد. این مقام‌ها گفته‌اند تضعیف توانمندی‌های جنگی حماس واقع‌بینانه‌تر از حذف این گروه به نظر می‌رسد. 

اسرائیل، آزادی اسرا از غزه و نابودی حماس را به عنوان اهداف جنگی خود در غزه تعیین کرده است. با وجود این، تحقق هر دوی این هدف‌ها به بن‌بست برخورد کرده‌اند. 

روزنامه نیویورک‌تایمز چند هفته پیش هم گزارش داده بود شماری از فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که تحقق همزمان هر دو هدف امکان‌پذیر نیست و هر گونه برنامه بلندمدت برای نابود کردن حماس ناگزیر به مرگ اسرا منجر خواهد شد. 

علاوه بر این، بسیاری از تحلیلگران، حتی در فلسطین اشغالی امکان نابودی کامل حماس را زیر سوال برده‌اند. «گادی آیزنکوت»، از مقام‌های سابق ارتش اسرائیل که در حال حاضر یکی از اعضای کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو به شمار می‌رود در مصاحبه‌ای چند هفته پیش وعده‌های مقام‌های اسرائیل برای نابودی کامل حماس را «داستان‌سرایی» توصیف کرده بود. 

 «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نیز چندی پیش در یک یادداشت در روزنامه هاآرتص نوشته بود که نتانیاهو خودش هم می‌داند که قادر به حذف حماس نیست.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردند و علاوه بر کشتن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند. گزارش‌ها حاکی است که حماس در حال حاضر ۱۳۶ اسیر اسرائیلی را در غزه نگهداری می‌کند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. نزدیک به ۲۸ هزار فلسطینی تا کنون در حملات اسرائیل در غزه به شهادت رسیده‌‌اند.  با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا برای آزادی اسرا تا کنون موفقیتی نداشته است. جنبش حماس گفته که مذاکرات برای تبادل اسرا تنها در صورت اتمام حملات مرگبار به غزه امکان‌پذیر خواهد بود.

در توافق قبلی میان حماس و رژیم اسرائیل برای آزادی اسرا که در ماه نوامبر انجام شد ۸۱ اسرائیلی و ۲۴ تبعه کشورهای خارجی در ازای ۲۴۰ فلسطینی آزاد شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول