اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خشم خانواده اسرا از نتانیاهو بابت رد توافق آتش‌بس با حماس

خانواده اسرای باقی‌مانده از غزه از نخست‌وزیر اسرائیل بابت رد توافق آتش‌بس با حماس خشمگین هستند.

خشم خانواده اسرا از نتانیاهو بابت رد توافق آتش‌بس با حماس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سی‌ان‌ان گزارش داده خانواده‌های اسرای باقی‌مانده در غزه از بنیامین نتانیاهو بابت رد کردن توافق آتش‌بس با حماس خشمگین هستند.

«آدینا موشه» ۷۲ ساله که جزو اسرای آزادشده در جریان توافق آتش‌بس قبلی است یکی از پنج اسیر سابق است که به تازگی علیه نتانیاهو موضع گرفته است.

او در یک نشست خبری که با حضور خانواده‌های اسرا برگزار شد گفت: «آقای نتانیاهو، روی سخن من با شما است. همه چیز در دست توست. فقط تو.»

موشه ادامه داد: «نگرانی من این است که اگر همین مسیر را ادامه دهی و به سمت نابودی حماس پیش بروی، هیچ گروگانی برای آزاد کردن باقی نخواهد ماند.»

یکی دیگر از اسرایی که در توافق قبل آزاد شد به نام «سحر کالدرون»، ۱۶ ساله است. او بعد از تشکر از کابینه نتانیاهو بابت آزادی او گفت: «ولی پدرم که رها شده و معلوم نیست زنده است یا مرده چه می‌شود؟»

وی اضافه کرد: «او را برگردانید و کاری نکنید که من یکبار دیگر ایمانم را به کشورمان از دست بدهم.»

نتانیاهو در روزهای گذشته با رد طرح حماس برای آتش‌بس گفت: «تسلیم شدن در برابر مطالبات وهم‌آلود حماس تنها باعث فاجعه‌ای دیگر برای اسرائیل، باعث کشتاری دیگری خواهد شد.» او اضافه کرد که تداوم فشار نظامی بر حماس «شرط لازم» برای امنیت اسرائیل است.

سی‌ان‌ان نوشته فشارها بر کابینه شکننده نتانیاهو که قادر به بازگرداندن اسرا از غزه نبوده رو به افزایش است و برای اولین بار از ۷ اکتبر به این سو تظاهرات‌کنندگان اسرائیلی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌اند.

مطابق این تحلیل، با ادامه‌دار شدن جنگ، کابینه ائتلافی که بعد از حملات ۷ اکتبر تشکیل شده هر روز شکننده‌تر از روز قبل به نظر می‌رسد و اختلاف‌ها بر سر راهبرد نتانیاهو در خصوص روش آزادسازی اسرا رو به تشدید است.

حماس چند روز پیش طرحی ۳ مرحله‌ای برای آتش‌بس در نوار غزه پیشنهاد کرده بود که شامل آتش بس، تبادل اسرا و اجساد، بازسازی غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه بود.

 هر یک از مراحل قرار بود در ۴۵ روز اجرایی شوند. حماس پیشنهاد کرده بود که در نخستین مرحله، مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل در خصوص توقف عملیات نظامی شود. در ۴۵ روز دوم، نیروهای اسرائیلی کاملا از غزه عقب‌نشینی کنند و در مرحله سوم، اجساد و بقایای کشته شدگان میان دو طرف مبادله شوند. 

شبکه الاقصی به نقل از یک منبع آگاه رسمی در حماس گزارش داده بود که رهبران مقاومت پس از رایزنی‌های مفصل، اصلاحات خود در خصوص پیشنهاد آتش‌بس پاریس را با یک جدول زمان‌بندی شده دقیق به میانجیگران ارائه کردند که شامل آتش‌بس، بازسازی غزه، بازگشت آوارگان، تامین سرپناه فوری برای آنها، خارج کردن مجروحان و رفع محاصره تحمیلی است.

سی‌ان‌ان در تحلیل خود نوشته خانواده‌های اسرای باقی‌مانده در غزه در چهار ماهی که از جنگ می‌گذرد به یک صدای اعتراضی پیشرو تبدیل شده‌اند و از حمایت‌های گسترده در میان اسرائیلی‌ها برخوردار هستند.

مطابق این گزارش، آنها تا چند ماه از کابینه نتانیاهو انتقاد نمی‌کردند و خودشان را از سیاست دور نگاه داشته بودند اما این شرایط اکنون تغییر کرده است.

اسرائیل، آزادی اسرا از غزه و نابودی حماس را به عنوان اهداف جنگی خود در غزه تعیین کرده است. با وجود این، تحقق هر دوی این هدف‌ها به بن‌بست برخورد کرده‌اند.
روزنامه نیویورک‌تایمز چند روز پیش گزارش داده بود شماری از فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که تحقق همزمان هر دو هدف امکان‌پذیر نیست و هر گونه برنامه بلندمدت برای نابود کردن حماس ناگزیر به مرگ اسرا منجر خواهد شد.
علاوه بر این، بسیاری از تحلیلگران، حتی در فلسطین اشغالی امکان نابودی کامل حماس را زیر سوال برده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول