اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام روس: علاقه‌مند به تقویت روابط استراتژیک با ترکمنستان هستیم

سفیر روسیه در «عشق‌آباد» با اشاره به پتانسیل موجود در روابط دو کشور گفت: روابط بین روسیه و ترکمنستان استراتژیک بوده و مسکو علاقه‌مند به تقویت این ارتباطات است.

مقام روس: علاقه‌مند به تقویت روابط استراتژیک با ترکمنستان هستیم

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «ایوان ولینکین» سفیر روسیه در «عشق‌آباد» در مقاله ای به روابط بین این کشور و ترکمنستان اشاره کرد و ادامه داد: روسیه علاقه مند به تقویت شراکت استراتژیک خود با ترکمنستان است

وی افزود: ماهیت ویژه مشارکت کشورهای ما در توافقنامه 2017 مشخص شده است و مجدداً توسط بیانیه تعمیق مشارکت استراتژیک بین فدراسیون روسیه و ترکمنستان در سال 2022 تأیید شده است. الهام بخش و معماران چنین تعامل پرباری در این مرحله، رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور ترکمنستان سردار بردی محمداف هستند. 

ولینکین خاطرنشان کرد: در طول بیش از 30 سال سابقه روابط دیپلماتیک بین روسیه و ترکمنستان، روابط قوی بر اساس اصول برابری، احترام متقابل و حسن همجواری شکل گرفته است.

این دیپلمات روس افزود: روسیه برای وضعیت بی‌طرفی ترکمنستان، تلاش‌های این کشور برای دستیابی به صلح جهانی و توسعه پایدار و همچنین سهم مثبت عظیمی که در تضمین ثبات در منطقه دارد، ارزش زیادی قائل است.

به گفته وی، ترکمنستان شریک تجاری مهم روسیه است، کمیسیون بین دولتی همکاری های اقتصادی روسیه و ترکمنستان با موفقیت در حال کار است که نشست بعدی آن و همچنین دومین مجمع تجاری روسیه و ترکمنستان در نیمه اول سال 2024 برنامه ریزی شده است. 

ولینکین اظهار داشت: پتانسیل قابل توجهی برای توسعه تعامل تجاری روسیه و ترکمنستان در همکاری بین منطقه ای نهفته است. سفر فرمانداران سن پترزبورگ و منطقه آستاراخان و همچنین رئیس جمهوری تاتارستان به عشق آباد در سپتامبر 2023 انگیزه بیشتری ایجاد کرد و امضای توافقنامه همکاری بین ترکمنستان و منطقه چلیابینسک در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور همچنین توجه زیادی به ارتباطات در حوزه بشردوستانه دارند و تبادلات فرهنگی و ورزشی در حال گسترش است. امروز بیش از 30 هزار دانشجو از ترکمنستان در دانشگاه های روسیه تحصیل می کنند ضمن این که رئیس جمهور روسیه نیز از طرح‌های افتتاح دانشگاه روسی-ترکمن در عشق آباد و ساخت ساختمان جدید تئاتر دولتی درام به نام A. S. Pushkin حمایت کرده است. 

وی ابراز اطمینان کرد: همکاری های چند جانبه بین دو کشور با موفقیت ادامه خواهد داشت و در پایان برای مردم ترکمنستان آرزوی سلامتی کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول