اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

«ظاهر» با طبیعت در صلح و صفاست و به احساس منتهی می‌شود

«ظاهر» از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچون باغ کیانوش و ملکه آلیشون از آثار کودک و نوجوان این دوره از جشنواره فیلم فجر است که در فضایی ساده و دوستانه، احساساتی مانند عشق را بر پرده سینما به تصویر می‌کشاند.

«ظاهر» با طبیعت در صلح و صفاست و به احساس منتهی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روز پنجم جشنواره فیلم فجر در اصفهان در حالی برگزار شد که دیگر خبری از آن شور و استقبال روزهای اول جشنواره نیست و میزان استقبال و جمعیت چنگی به دل نمی‌زند، در این روز از جشنواره که نوبت به اکران فیلم ظاهر رسیده است و فیلمی برای نوجوانان است بیشترین‌ استقبال از سوی جوانان است تا نوجوانان و از نیازهای جامعه ساخت این سبک فیلم‌هاست.

«ظاهر»، یکی از آثار جشنواره فیلم فجر است که مانند فیلم باغ کیانوش و ملکه آلیشون از آثار کودک و نوجوان جشنواره چهل و دوم است، این فیلم که محصولی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به حساب می‌آید تمام ویژگی‌های تولیدات این کانون مانند زیرنویس انگلیسی و مناظر طبیعی، چهره‌های جدید و... را دارد. 

فیلم ظاهر

 

حضور فیلم‌هایی برای مخاطب نوجوان که اغلب با اغماض مواجه بود در جشنواره فجر امسال دلگرم‌کننده بود. دهه ۶۰ دوران طلایی سینمای نوجوان در ایران بود ولی با دور شدن کارگردانان از این فضا در دهه ۷۰ و ۸۰ و حرکت به سوی ساخت فیلم‌های اجتماعی، عاشقانه و طنز، سینمای نوجوان دچار ضعف شد. طی سال‌های اخیر برای رده سنی‌های کودک، جوان و خانواده آثاری در سینمای ایران ایران تولید شده است اما رده سنی نوجوان مغفول مانده و آثار اندکی که تولید می‌شوند هم از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. 

فیلم ظاهر، که به نظر می‌رسد در شمال کشور ضبط شده باشد، به دلیل مناظر طبیعی که در سراسر فیلم به چشم می‌خورد دلنشین و چشم‌نواز است اما در برخی قسمت‌ها می‌بینیم که فیلم بسیار کند پیش می‌رود که گرچه در قسمت‌هایی از فیلم حوصله‌سربر می‌شود اما به دلیل رنگ و لعابی که دارد به دل مخاطب می‌نشیند. «ظاهر» شاید می‌توانست در قالب یک فیلم کوتاه موفق‌تر باشد تا فیلم سینمایی. 

آغاز فیلم با صحنه‌هایی از طبیعت زیباست که «ظاهر»، با این طبیعت کاملا در صلح و صفاست. این در صلح و صفا بودن با طبیعت در صحنه‌های مختلفی فیلم به چشم می‌خورد، از جاییکه «ظاهر»، از کبوتر آسیب دیده مراقبت می‎کند گرفته تا جاییکه دختر، شاخه درختی که پدرش شکسته را با روبان می‌بندد. به گفته حسین عامری، کارگردان فیلم، ظاهر در نهایت به احساس منتهی می‌شود نه مضمون.  

فیلم ظاهر

آنچه این فیلم را از دیگر آثاری که در همین حوزه تولید شده‌اند متمایز می‌کند این است که خبری از جلوه‌های معمول جنگ نیست و انتقال مفهوم در فضایی شاعرانه، انسانی و احساسی صورت می‌گیرد و تا نیمه‌های فیلم و زمان اعزام سربازان به جبهه، اصلاً مشخص نیست که فیلم مربوط به کدام بازه زمانی است. 

«ظاهر»، درد و غم همه را می‌بیند، می‌شنود و سنگ صبوری برای همه است ولی جایی از فیلم نمی‌بینیم که خودش با کسی درددل کند. همیشه و در هر لحظه کبوتر زخمی که بالش شکسته با او همراه است که می‌تواند نشانه‌ای باشد که خبر از شهادت او می‌دهد. فیلم سراسر المان است و برای هر بخش می‌توان تعبیری زیبا به کار برد. از همین کبوتر پرشکسته گرفته تا پیرمرد و پیرزنی رنجور که ظاهر بدون هیچ چشم‌داشتی به آن‌ها خدمت می‌کند و از نگاه من مصداق وطنی هستند که نیازمند حمایت بی چون و چراست. 

در سکانس پایانی فیلم که مربوط به پس از شهادت «ظاهر» است، پیرمرد رنجور در حال برداشتن آب از رودخانه است و ظرف آبی که از دستش رها می‌شود توسط دست قدرتمند ظاهر از آب گرفته می‌شود و آیه «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ أَمْواتاً» را به زیبایی هر چه تمام‌تر به تصویر می‌کشد. 

«ظاهر»، از درد مردم سخن می‌گوید

مرتضی کیوانداریان، بازیگر تئاتر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: فیلم «ظاهر»، فیلم خوبی بود و پایانی حزن‌انگیز داشت و از درد مردم، خانواده‌های شهدا، اسرا و مفقودین می‌گفت و مرا یاد کسانی که شهید دادند، خانواده اسرا و مفقودین انداخت. بازیگران بازی روانی داشتند، فکر کارگردان را دنبال می‌کردند و سر جای خودشان بازی می‌کردند.

رشادت و فداکاری را ظاهر به تصویر می‌کشد
  
زینب زراعتی، مجری، گوینده و فعال رسانه با اشاره به محتوای خوب فیلم «ظاهر» گفت: فیلم درباره پسری بود که به جای رفیقش عازم جبهه شد و سر انجام به شهادت رسید. در حالی که در تدارک برای مراسم خواستگاری و ازدواج بود این رشادت و فداکاری را انجام داد. در دوران هشت سال دفاع مقدس چنین افرادی بسیار بودند و مانور کارگردانان و اهالی رسانه برای به تصویر کشیدن این رشادت‌ها و فداکاری‌ها بسیار مطلوب است. 

 او با انتقاد به رعایت نشدن برخی ملاک‌های صدابرداری گفت: صدابرداری فیلم می‌توانست بهتر باشد. اگر این نکته هم رعایت می‌شد بهتر بود. «ظاهر»، از فیلم‌هایی بود که دوست داشتم.

فیلم ظاهر

 

انتخاب بازیگر بهتر، می‌توانست ریتم فیلم را بالاتر ببرد

یگانه احمدی، فعال فرهنگی با اشاره به اینکه نمی‌توان این فیلم را فیلم کوتاه یا بلند نام نهاد تصریح کرد: فیلم «ظاهر» هم به فیلم کوتاه نزدیک بود و هم فیلم سینمایی. ریتم بالایی نداشت و به نظر من تمپو فیلمی با این بازه زمانی باید بالاتر از این باشد. 

او با تاکید بر تصویر و رنگ‌بندی مطلوب فیلم افزود: انتخاب بازیگر نقش ظاهر می‌توانست بهتر از این باشد و شاید انتخاب فردی بهتر می‌توانست ریتم فیلم را بالاتر برود.

حال و هوای چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان

 

پس از این فیلم، فیلم آپاراتچی که با اقبال نسبتا خوبی مواجه شده بود، برای بار دوم در حاله‌ای از ابهام برای اصحاب رسانه و هنرمندان  روی پرده نقره‌ای سینما فلسطین رفت.

پایان پیام/۶۳۱۰۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول