اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اولین نشست C5+1 آمریکا و کشورهای آسیای مرکزی با موضوع مواد معدنی

اولین نشست کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا با موضوع همکاری در زمینه مواد معدنی در شهر «نیوورک» برگزار شد.

اولین نشست C5+1 آمریکا و کشورهای آسیای مرکزی با موضوع مواد معدنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، وزارت امور خارجه آمریکا اولین نشست C5+1 Critical Minerals Dialogue (CMD) را برگزار کرد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، این ابتکار توسط «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و روسای جمهور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در نشست روسای جمهور C5+1 در شهر «نیویورک» در تاریخ 19 سپتامبر سال 2023 میلادی اعلام شد.

در این دیدار از طرف آمریکا «خوزه وی» معاون وزیر رشد اقتصادی، انرژی و محیط زیست حضور داشت. در این مراسم دیگر مقامات آمریکایی نیز شرکت داشتند.

گفت‌وگوی مواد معدنی مهم برای گسترش مشارکت منطقه در زنجیره تامین جهانی مواد معدنی حیاتی، تحکیم همکاری اقتصادی و کمک به گذار انرژی پاک و در عین حال حفاظت از اکوسیستم‌های منحصر به فرد آسیای مرکزی تلاش می‌کند.

مقامات ارشد همه کشورهای آسیای مرکزی علاقه کشورهای خود را برای توسعه فرصت‌های سرمایه گذاری در زمینه مواد معدنی حیاتی اشاره کردند.

هر کشور بر اهمیت همکاری با یکدیگر برای دستیابی به اهداف مشترک در زمینه مواد معدنی حیاتی تاکید کردند که این همکاری به نفع همه شهروندان است.

شرکت کنندگان همچنین ابتکارات «مشارکت امنیت معدنی» و مشارکت زیرساختی و سرمایه گذاری جهانی را بررسی کردند.

طرف آمریکایی خاطرنشان کرد که این ابتکارات فرصت‌های جدیدی را برای کشورهای آسیای مرکزی می‌گشاید.

در آستانه تصویب کنوانسیون معدن و اکتشافات در «تورنتو» (کانادا)، آمریکا از مشارکت کشورهای C5 در پیشبرد امکانات همکاری و سرمایه‌گذاری جدید و همچنین تلاش‌ها برای تداوم گفت‌وگو از طریق هماهنگ کنندگان ملی در چارچوب C5+1 استقبال کرد.

در حال حاضر، چین بزرگترین تولید کننده فلزات کمیاب در جهان است که در خاک خود استخراج می‌کند و به دنبال منابع اضافی مواد خام در آسیای مرکزی نیست. در همین حال، ذخایر چین در حال کاهش است و در آینده پکن ممکن است شروع به خرید عناصر کمیاب از منطقه کند زیرا به دنبال تسلط بر بخش انرژی های تجدیدپذیر است.

به طور خاص، ذخایر زیادی از عناصر کمیاب خاکی در دشت های استپی قزاقستان، در کوه های تین شان، و همچنین در قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان یافت می شود.

ایالات متحده به دنبال بیرون راندن چین از بازار، تحت کنترل درآوردن جمهوری های آسیای مرکزی و واردات مواد خام با ارزش از آنجا است.

این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که یک مسیر سیاسی خوب، هم از آمریکا و هم از آسیای مرکزی وجود داشته باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول