اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

پیشگیری از پروستات و پوکی استخوان سالمندان با یک راهکار طلایی

متخصص طب سالمندی گفت: درمورد راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری پروستات و پوکی استخوان در سنین سالمندی اظهار کرد: اگر فرد دخانیات و مشروبات الکلی و غذاهای چرب مصرف نکند و بیماری فشار خون و دیابت هم نداشته باشد و فعالیت مستمر کند مسلماً دچار بزرگی پروستات نمی‌شود.

پیشگیری از پروستات و پوکی استخوان سالمندان با یک راهکار طلایی

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، حسین رفیعی نژاد متخصص طب سالمندی در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو درمورد مراقبت‌های دوران سالمندی اظهار کرد: هرگونه تغییر در رفتار و کردار افراد به سمت گوشه گیری و کم حرفی در هر سنی نشانه افسردگی است.

وی افزود: متأسفانه سالمندان به دلیل اینکه افراد شریک زندگی خود را از دست می‌دهند و یا موقعیت شغلی و روابط آنها کمرنگ می‌شود در معرض افسردگی و انزوا قرار می‌گیرند.

متخصص طب سالمندی گفت: افسردگی در دوران سالمندی اگر به موقع تشخیص داده نشود فرد را وارد یک چرخه معیوب می‌کند بطوریکه هرچه قدر فرد گوشه گیر تر شود هجوم افکار ناگوار و تفکرات منفی به احساسات او بیشتر می‌شود و بنابراین بیشتر در معرض بیماری‌ها قرار می‌گیرد.

دکتر رفیعی نژاد تصریح کرد: بسیاری از شهروندان که سالمندانی را در منزل دارند سعی می‌کنند آنها را با برنامه‌های تلویزیون مشغول کنند درصورتیکه سالمندان در کنار تماشای تلویزیون، باید مطالعه و ارتباطات اجتماعی هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه زندگی به روش صحیح سن سالمندی را افزایش می‌دهد گفت: طبق قوانین موضوعی در کشورمان، 60 سالگی سن ورود به دوران سالمندی است.

متخصص طب سالمندی اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی برای اینکه افراد احساس نکنند وارد این دوران شدند و برای اینکه افسرده نشوند سن 60 تا 74 سالگی را با عنوان سن «سالمندی جوان» نامگذاری کرده، از 75 تا 89 سالگی را دوران «سالمندی میانسالی» و 90 سال به بالا را دوران کهنسالی عنوان کرده است.

وی درمورد چالش آلزایمر در سالمندان نیز گفت: اختلالات شناختی که در رأس آن آلزایمر قرار دارد ناشی از زندگی شهری و تغذیه نامناسب و بی تحرکی و عدم کار فکری است و راه‌های فراوانی هم برای پیشگیری از این موضوع وجود دارد از جمله اینکه تحرک و تعاملات اجتماعی فرد زیاد باشد.

دکتر رفیعی نژاد درمورد راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری پروستات و پوکی استخوان در سنین سالمندی اظهار کرد: غده پروستات در سنین بالای 45 سال خود به خود بزرگ می‌شود. اگر روش زندگی صحیح باشد یعنی فرد دخانیات و مشروبات الکلی و غذاهای چرب مصرف نکند و بیماری فشار خون و دیابت هم نداشته باشد و فعالیت مستمر کند مسلماً دچار بزرگی پروستات نمی‌شود.

وی معاینات مکرر پروستات بعد از سنین 60 سالگی را ضروری عنوان کرد و افزود: عارضه خوش خیم پروستات با ورزش و غذاهای کم نمک و کم چرب و دوری کردن از عادات ناپسند مشکلی ایجاد نمی‌کند و اگر هم مشکل خاصی ایجاد شد با معاینات تشخیص داده می‌شود و به صورت سرپایی درمان خواهد شد.

متخصص طب سالمندی گفت: شکستگی‌های خود به خودی و نازک بودن استخوان‌ها در سنین سالمندی باعث شکستگی لگن می‌شود اما با انجام آزمایشات قبل از سنین 60 سالگی در آقایان و سن یائسگی در خانمها قابل تشخیص است و می‌توان جلوی آن را گرفت.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول