اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کردستان دومین استان اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: کردستان دومین استان کشور در اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی است.

کردستان دومین استان اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علیرضا شهیدی در جریان سفر یک روزه به استان کردستان اظهار داشت: ۲۵ سلول ۵۰ هزار معادل ۷۵ پروژه در سه لایه زمین‌شناسی ژئوشیمیایی، زمین‌شناسی اقتصادی و ژئوفیزیک هوایی در این استان مورد مطالعه قرار داده شد.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در راستای اجرای این طرح و ظرف سه سال ۲۵۰ هزار کیلومتر از مساحت کشور که دارای ظرفیت مواد معدنی است را زیرپوشش قرار می‌دهد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بیان کرد: ۲۱ هزار کیلومتر خطی برداشت های ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف ذخایر پنهان معدنی در این استان انجام شده که بیشتر این عملیات مربوط به منطقه دیواندره بوده است.

شهیدی یادآور شد: ۵۳ درصد مساحت کردستان که ظرفیت مواد معدنی را دارد شامل این طرح شده است و امید می‌رود تا نیمه نخست سال ۱۴۰۳ از اکتشافات انجام شده در طرح تحول رونمایی شود.

وی ادامه داد: مواد فلزی و غیرفلزی خوبی در استان کشف شده که کارهای مطالعات تکمیلی آنها در حال انجام است و سال آینده به تفصیل آنرا ارائه می کنیم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: بعد از کردستان طرح تحول در استان‌های آذربایجان غربی، قم، اصفهان و مرکزی آغاز شد و امسال هم در یزد آن را انجام می‌دهیم.

شهیدی اظهار داشت: سازمان زمین‌شناسی مطابق توافقنامه سه جانبه با ایمیدرو و وزات صمت وظیفه شناسایی و پی جویی و اکتشاف را دارد به عبارتی ما فقط اندیس‌ها را مشخص می‌کنیم و سپس نتایج را در اختیار معاونت معادن وزات صمت قرارمی‌دهیم.

وی افزود: به دنبال آن ایمیدرو یا شرکت‌های خصوصی اکتشافات عمومی یا تفصیلی را انجام می‌دهند و آنگاه پروانه بهره‌برداری دریافت کرده و در آن زمان مشخص می شود چه مقداری ذخیره ماده معدنی وجود دارد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: ۷۵ پروژه زمین‌شناسی و اکتشافی در قالب طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی از خرداد سال ۱۴۰۱ تاکنون در استان کردستان به اجرا درآمده است.
انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول