اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امام و رهبری

حجت الاسلام ذوعلم: حقیقت انقلاب اسلامی احیای تفکر اسلامی بود

همایش نظریه نظام انقلابی مبانی، الزامات و راهبردها به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای برگزار شد.

حجت الاسلام ذوعلم: حقیقت انقلاب اسلامی احیای تفکر اسلامی بود

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: همایش نظریه نظام انقلابی مبانی، الزامات و راهبردها به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای برگزار شد.

این نشست سالانه به بهانه سالروز صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط رهبر انقلاب با حضور اندیشمندان برگزار شده که اندیشمندان و پژوهشگران در این عرصه مقالاتی را طراحی کرده و به آن می‌پردازند.

آیت الله رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام علی ذوعلم رییس اندیشگاه بیانیه گام دوم و میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی از مهمانان امروز این همایش بودند.

حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در این نشست گفت: ۵ سال از صدور بیانیه گام دوم گذشته است و هنوز دیده می‌شود که دریافت درستی از این بیانیه در جامعه ما شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: اگرچه یک طیف جوان انقلابی در بسترهای مختلف، حوزوی، دانشگاهی و مکان‌های دیگر تلاش‌های خیلی خوبی داشته‌اند، اما بیشتر جا دارد عمق بیانیه به آن جهت‌گیری که مقام معظم رهبری اشاره کردند پرداخته شود.

وی با بیان اینکه سه سوال در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب مطرح است، تصریح کرد: سوال اول جنس بیانیه است که آیا این بیانیه، یک سند راهبردی و بالادستی است؟ به نظر می‌رسد بیانیه فراتر از همه این‌ها است و هیچ کدام از این‌ها نیست؛ بیانیه گام دوم یک شناسنامه فکری با نگاهی به آینده و تحول و با تاکید به نقش آفرینی جوانان ارائه کرد که در امتداد حرکت امام رحمت الله این بیانیه صادر شد.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرد: گفتمان انقلاب اسلامی چیزی نیست جز یک فکر واقعی، الهی و برگرفته از یک معرفت و پشتوانه حیاتی برای پیشرفت همه جانبه فراگیر پایدار و عمیق بشریت انسان ها.

وی با بیان اینکه در حقیقت انقلاب اسلامی احیای تفکر اسلامی بود، ادامه داد: این در حالی شکل گرفت که بشر دچار یک غفلت عمیقی شده بود و دین را از صحنه خارج کرده بود؛ امام (ره) دین را وارد میدان کنشگری اجتماعی و سیاسی انسان‌ها کرد و بیانیه گام دوم امتداد، تعمیق، تزریق و ارتقای همان فکر است.

وی سوال دوم را کیستی مخاطب این بیانیه ذکر کرد و گفت:  مخاطب این بیانیه عموم مردم هستند و البته با تاکید بر جوانان.

همچنین سوال سوم، درصد تحقق آن بود که حجت الاسلام ذوعلم ادامه داد: اگر بیانیه یک بیان است و یک معرفی نامه از یک فکر و اندیشه، تحقق آن در گرو فهم عمیق خود بیانیه است و توجه به ابعاد و مبانی پشتوانه‌های فکری آن.

رییس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی افزود: آن کاری که اندیشگاه به عهده دارد این است که در این زمینه بسترسازی کند و خوشبختانه تشکل‌های قوی و گسترده در این چند سال شکل گرفتند که اگر خداوند کمک کند در کنار هم بتواند یک مجمعی از این تشکل‌ها را شکل دهند و سامان یافته‌تر، محکم‌تر شبکه و منسجم‌تر به این راه ادامه دهند.


آیت الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه این همایش افزود: این سه واژه« نظریه نظام انقلابی» اقیانوسی از مفاهیم را با خود حمل می‌کند.

آیت الله رشاد تاکید کرد: نظریه عبارت است از یک یا چند گزاره که در یک عرصه خاص و برای گره گشایی از یک امر مهم و جهت بخشی به آن حوزه پدید میاید و ارایه می‌شود و پاسخ به یک پرسش و حل یک مسئله است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: نظریه‌ها بسته به ساحت کارکردشان متفاوت هستند؛ احیاناً خورد،میانی، نیمه کلان و نظری‌های کلان که به لحاظ وسعت کاربرد  آن را می‌شود تقسیم کرد.

وی ادامه داد: نظریه نظام انقلابی بدلیل اینکه مشتمل متعلق‌های گوناگون بوده، یک نظریه بزرگ و کلان نظریه است.

آیت الله رشاد افزود: انقلاب و نظام مطلق است و خورد نظام‌ها و میان نظام‌ها در اینجا ملاک نیست، نظام اقتصادی، علمی و از این قبیل فقط در اینجا منظور نیست.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی یک نهضت و حادثه نبود، نهضت مقدمه انقلاب است، آنچه که اتفاق افتاد یک بعثت بود و بعثت یک حادثه و واقعه نیست که در یک مقطعی اتفاق بیفتد و تمام شود؛ بعثت پوینده است و رکود ندارد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم متن اصلی و سند اصلی این مفاهیم و مفهوم است، افزود: بیانیه گام دوم را از آیات قرآن می‌شود استنباط کرد؛ باید محور گام دوم را بر محور قرآن تبیین کنیم و توصیه دهیم و تامین بخشیم.

همچنین در ادامه میثم لطیفی رئیس سازمان اداری استخدامی کشور گفت: سه تلقی از پیشرفت در سال‌های گذشته وجود داشته که شامل ثروت، قدرت و حکمت است که متناسب با آن، واژگانی درست شده است و مطابق آن رفتار کردیم.

وی تصریح کرد: اگر پیشرفت را معادل ثروت بدانیم، آن وقت خصوصی‌سازی برایمان خیلی مهم می‌شود؛ گاهی اوقات در ذهنمان مفهوم، قدرت است و می‌گوییم دولت مقتدر دولتی است که نباید درگیر ظواهر و حواشی شود و برون سپاری را مطرح می‌کند و می‌گویند دولت باید به مسائل حاکمیتی بپردازد.


رئیس سازمان اداری استخدامی دولت تشریح کرد: گاهی اوقات می‌گوییم مسئله‌مان موضوع فرهنگ کشور است و پیشرفت را در حوزه فرهنگی می‌دانیم؛ حکمت و علم برای ما مهم می‌شود و مردم را دعوت به آمدن وسط میدان می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سه مفهوم برای سه کنشی که گاهی جابجا استفاده می‌شود وجود دارد، عنوان کرد: خصوص سازی، برون سپاری و مردمی سازی؛ این سه واژه اصلاً شبیه هم نیستند و نه مبانی نظری یکسانی با یکدیگر دارند و نتایجشان هم یکی نخواهد بود؛ بنده احساس می‌کنم اگر می‌خواهیم اتفاقی را رقم بزنیم اول بایستی نسبت به آن گزاره سوم و نسبت به آن کنشگران و کارگزارانی که از بن دندان به مسئله انقلاب، انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن اعتقاد دارند تدبیر کنیم و بعد این مفاهیم را به اجماع گذاشته و به اجماع برسیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق نیفتد هر کدام از ما بر اساس نظریه خودمان یک خانه‌ای را می‌سازیم و آن خانه‌ای که ساختیم نسبتی با سایر شهر ندارد.

همچنین محمد حسین ضمیریان در همایش نظریه نظام انقلابی مبانی، الزامات و راهبردها که به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: برگزاری پیش نشست‌های علمی متعدد این همایش در برخی از مراکز پژوهشی و آموزشی و استقبال نویسندگان به ویژه اندیشه ورزان جوانان دغدغه مند نشان دهنده انتخاب درست اندیشگاه است.

ضمیریان دبیر این همایش عنوان کرد: به این دوستان پوینده و همراه نیز باید یادآوری کرد که مقاله خود را نقطه آغاز یک فرایند مستمر مطالعه و مطالبه لوازم و راهبردهای تحقق نظام انقلابی قرار دهند.


ضمیریان خبر داد: اکنون چهار مقاله برتر حسب نمره‌های اعضای کمیته‌های علمی آماده ارائه در نوبت صبح هستند و در نوبت عصر امروز نیز قریب ۱۶ مقاله از مجموعه ۱۰۸ مقاله تایید شده در کارگروه‌های تخصصی ارائه و بررسی و مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

گفتنی است این همایش تا بعد ظهر امروز (دوشنبه) ادامه خواهد داشت و نویسندگان به شرح مقاله خود می‌پردازند و مورد داوری قرار می‌گیرند.

نمایشگاه و فروشگاه بیانیه گام دوم انقلاب و انتشارات انقلاب اسلامی نیز در این همایش به فروش کتاب و لوازم فرهنگی مرتبط در مجموعه فرهنگی سرچشمه مشغول هستند.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول