اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

درخواست چهره‌های سیاسی و فرهنگی مصر از السیسی درباره رفح: فورا کاری کن

چهره‌های سیاسی و فرهنگی مصر از رئیس‌جمهور این کشور خواستند که اقدامی فوری برای توقف حمله رژیم صهیونیستی به رفح انجام دهد و با ارسال پیام بازدارنده‌ای به این رژیم بفهماند که قاهره در قبال این حمله دست‌بسته نخواهد ماند.

درخواست چهره‌های سیاسی و فرهنگی مصر از السیسی درباره رفح: فورا کاری کن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی حمله بامداد دوشنبه (۱۲ فوریه) رژیم صهیونیستی به رفح و به شهادت رساندن بیش از ۱۰۰ شهروند فلسطینی، چهره‌های سیاسی و فرهنگی مصر از رئیس‌جمهور این کشور عبدالفتاح السیسی خواستند که به جهانیان اعلام کند که در صورت تداوم حملات اسرائیل به رفح و نزدیک شدن به مرزهای مصر، قاهره دست بسته و ساکت نخواهد ماند. 

استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره حسن نافعه با اشاره به این‌که ساعت تعیین کننده غزه نزدیک است و نتانیاهو پس از اخراج اجباری بیش از یک میلیون فلسطینی بر حمله به رفح اصرار دارد، تصریح کرد: «فورا کاری بکنید...موضع مصر و اعراب هنوز در سطح این رویداد خطرناک نرسیده، رئیس جمهور موظف است شخصاً پیام بازدارنده‌ای ارسال کند و بگوید که مصر دست‌بسته نخواهد ماند و در عین حال خواستاربرگزاری نشست اضطراری سران کشورهای عربی شود».

اسامه الالفی نویسنده مصری نیز خواستار بازدید عبدالفتاح السیسی از گذرگاه رفح و اعلام همبستگی دولت و ملت مصر با مبارزه و احقاق حقوق ملت فلسطین و ابطال شایعات اسرائیلی درباره موافقت قاهره با نابودی مقاومت شد.

در همین راستا رئیس سابق اتحادیه روزنامه‌نگاران مصرممدوح الولی از کسانی که هنوز توهم مداخله مصری، عربی، اسلامی، آمریکایی یا اروپایی برای حفاظت از ساکنان جنوب غزه را دارند پرسید که همه این طرف‌ها برای حمایت از ساکنان شمال و مرکز غزه که بیش از چهار ماه است در معرض نسل‌کشی قرار دارند، چه کردند؟

مصطفی بکری روزنامه‌نگار و از افراد نزدیک به دولت مصر نیز گفت که بمباران هوایی، زمینی و دریایی علیه مردم ما در رفح آغاز شد و صدها شهید و مجروح برجای گذاشت.آتش زبانه می‌کشد . کودکان بی‌خانمان هستند و مرگ همه جا از شمال تا جنوب آنها را تعقیب می‌کند. ارتش ما برای مقابله با هر تحولی، در حالت آماده‌باش قرار دارد و امنیت ملی و مرزهای مصر، خط قرمز است و تمام مردم مصر از ارتش خود و فرمانده کل قوا حمایت می کنند.
وی تصریح کرد: «خاک ما مقدس است و ما به غرب و آمریکا دل نبسته‌ایم بلکه در حفاظت از خاک ملی خود و رد نابودی آرمان فلسطین بر روی خود و ارتش بزرگمان حساب می‌کنیم. آنچه در غزه اتفاق می افتد یک "هولوکاست" است که در تاریخ معاصر بی‌سابقه و مایه شرمساری تمام جهان است و نشانگر سقوط همه سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی است».

دبیرکل کنفرانس ملی عربی و از سیاستمداران برجسته مصری حمدین صباحی، پیشتر در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرده بود که مصر زیر بار حمله به رفح نخواهد رفت زیرا این تجاوز به مثابه تجاوز به مصر است. اگر ارتش اسرائیل به رفح تجاوز کند به معنای تجاوز به اراده مصر خواهد بود و اگر عملیات نظامی علیه رفح گسترده شود، معاهده کمپ دیوید پاره خواهد شد.

اما در مقابل برخی از شخصیت‌های مصری در گفت‌وگو با رأی الیوم تصریح کردند که در سایه تداوم اصرار تل‌آویو بر حمله به رفح پاره کردن پیمان کمپ دیوید در مقابل عملیات نظامی اسرائیل در مرزهای مصر ارزشی ندارد.  برخی دیگر نیز انتظار دارند که دیوار مرزی برای باز کردن دالان‌ها و راه‌هایی برای فرار فلسطینی‌ها به سمت مصر بمباران شود که این اقدام در صورت انجام، بدترین و تحقیرآمیزترین سناریوی تل‌آویو علیه قاهره خواهد بود. 

با این حال دو مقام مصری و یک دیپلمات غربی روز یکشنبه پیش به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که در صورت حمله نظامیان اسرائیلی به رفح، مصر ممکن است معاهده صلح کمپ دیوید را تعلیق کند. معاهده‌ای که با وجود دو قیام فلسطینی‌ و چندین جنگ میان اسرائیل و حماس باز هم محفوظ ماند اما این‌بار با وعده‌ی بنیامین نتانیاهو برای اعزام نیروهای اسرائیلی به شهر رفح در مرز با مصر شرایط فرق می‌کند و دولت مصر تهدید کرده است که در این صورت توافق صلح کمپ دیوید را لغو خواهد کرد.

اما هنوز نتانیاهو بر این باور است که شهر رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه، آخرین پایگاه نیروهای حماس است و اعزام نیروی زمینی برای شکست این گروه ضروری است. هرچند که قاهره با هر اقدامی که موجب شود فلسطینی‌ها مجبور شوند برای زنده ماندن به مصر فرار کنند، مخالف است.  شهر رفح نه تنها آخرین پناهگاه آوارگان کل نوار غزه است، بلکه نقطه اصلی ورود کمک‌های بشردوستانه به کل منطقه محاصره شده نوار غزه نیز هست و هرگونه حمله احتمالی اسرائیل به رفح  موجب توقف روند تحویل تجهیزات و کمک‌های اساسی به فلسطینیان خواهد شد. 

* فتانه غلامی

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول