اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

لیگ فوتبالی برای در جا زدن!

مربی فوتبال زنجانی گفت: ورزش استان به ویژه فوتبال نیاز به توجه و برنامه‌ریزی مناسب دارد و تنها با پر کردن تقویم و اجرای لیگ‌های بی‌کیفیت و سَمبَل کردن مسابقات راه به جایی نخواهد برد.

لیگ فوتبالی برای در جا زدن!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یکی از موضوعاتی که پرداختن به آن حائز اهمیت است بحث شناسایی استعدادهای ورزشی در مناطق مختلف کشور است تا زمینه شناسایی و پرورش استعدادها برای تشکیل تیم‌های قوی و توانمند فراهم شود و رعایت عدالت برای فوتبال دوستان اجرا شود.

فوتبال یکی از رشته‌هایی است که موضوع استعدادیابی در آن می‌تواند در توسعه و ترنسفر ورزشکاران توانمند موثر باشد، شاید پرداختن به این ورزش و بسترسازی برای فعالیت علاقه‌مندان به این رشته زمینه آن را فراهم کند که کودکان و نوجوانان بیشتری به رویای خود برای فوتبالیست شدن، برسند.
به همین مناسبت گفت‌و‌گویی با علی بیگدلی فوتبالیست و ورزشکار زنجانی که اکنون مربی‌گری را ادامه می‌دهد، داریم تا وی از بالا و پایین‌های این رشته ورزشی در استان زنجان و کشور به ما بگوید.


فارس: خودتان را معرفی بفرمایید و اینکه کار خود در حوزه ورزش از کجا آغاز کرده‌اید؟
مربی تیم فوتبال: اینجانب علی بیگدلی متولد سال ۱۳۵۳، فوتبال خود را از باشگاه محلی اتحاد آغاز کردم و با بازیکنان برجسته‌ای مثل مجید خوشکلام، مجید ولی دروی، کاظم عزمی و رسول گلپسند آغاز کردم، سپس چند سالی در پایه‌های تیم‌های پیام و خیبر فوتبال بازی کردم و با درخواست علی مرادی به باشگاه استقلال زنجان رفتم که جا دارد از اکبر کاوندی، محمود کریمی و علی مرادی که حق استادی برگردن بنده دارند، سپاس فراوان داشته باشم.
بنده در ادامه در مسابقات آموزشگاهی با مرحوم اسماعیل ثقفی یکی از اسطوره‌های فوتبال زنجان به مسابقات کشوری رفتیم و افتخار داشتم با ناصر حسینی یکی از مربیان شاخص آن زمان در مسابقات آموزشگاهی حضور داشته باشم، در ادامه برای تحصیل به قزوین رفته و عضو تیم‌های دانشگاهی در مسابقات مناطق و کشوری بودم و بعدا ز مراجعت به زنجان یک سال در تیم بسیج کالسیمین با جلیل ریحانی کار کردم و سپس به عضویت تیم سهیل زنجان درآمدم و فوتبال خود را در این باشگاه به پایان رساندم.

                                                               تیم پیشکسوتان استقلال زنجان

فارس: نحوه ورودتان به عرضه مربی‌گری چگونه بود؟
علی بیگدلی: پس از پایان عمر ورزشکاری، مربی‌گری را با همراهی مهدی پاک‌نژاد از باشگاه سهیل شروع کردم و با حمایت مرحوم زعفر نجفی، مدیرعامل باشگاه در سال ۱۳۷۹ در کلاس‌های مربیگری کلاس D آسیا شرکت کردم و موفق شدم در سال ۱۳۸۴ مدرک مربی‌گری  B آسیا را در حضور ملی پوشان زیادی با موفقیت دریافت کنم، بعد از سهیل یک سال در پایه‌های شهرداری مربی‌گری کردم و در سال ۱۳۸۲ به مربی‌گری تیم پایه‌های پرافتخار ستاره سرخ زنجان را برعهده گرفتم، با تیم ستاره سرخ پس از تیم سپاهان اصفهان به عنوان نایب قهرمان لیگ برتر نونهالان ایران را کسب کردم و سال بعد با همان تیم و بازیکنان به جمع چهار تیم برتر نوجوانان برتر ایران راه یافتیم و در ادامه با تیم ستاره سرخ در لیگ برتر جوانان ایران جزو هشت تیم پایانی قرار گرفتیم، چندین سال با بازیکنان به عنوان قهرمان لیگ برتر بزرگسالان استان زنجان را کسب کرده و افتخار داشتم تا چندین سال متوالی در معیت آقایان هوشنگی، رضا علومی، بهمن عمولر، بهروز کاوندی، صیاد بهرامی و محمد قاسمی در مسابقات لیگ ۳ کشور به عنوان مربی حضور داشته باشم.
در اواخر دهه ۸۰ پس از یک دهه مربی‌گری در ستاره سرخ به ابهر رفتم و با مهدی پاک‌نژاد تیم خوب و جوانی درست کردیم و با عنوان ابهررود در لیگ برتر استان نتایج درخشانی کسب کردم.

همچنین طی این سال‌ها به عنوان مربی تیم فوتبال آموزشگاهی استان زنجان چندین دوره به المپیاد کشوری اعزام شدم، در سال ۱۳۹۸ پس از وقفه چند ساله که حاصل بی‌مهری دوستان هیئت فوتبال زنجان بودم، موفق شدم مدرک مربیگری A کنفدراسیون آسیا را کسب کنم.
در این چند ساله با تیم شهباز طلایی و با همراهی دوستان مهدی رضایی و داود عبدی به عنوان مدعی در رده سنی نونهالان و نوجوانان و جوانان موفق به کسب قهرمانی‌های متعدد شدیم و راهی مسابقات کشوری شدیم و پس از ۶ سال دوباره به ابهر رفته و در سال‌جاری با این تیم در مسابقات جوانان و امید قهرمان استان شدیم و به مسابقات کشوری راه یافتیم و همینک چند ماهی است به تهران مهاجرت کرده و در یکی از تیم های تهران مشغول هستم.


 فارس: از افتخارات و توفیقات دوران بازیگری و مربی‌گری خود بفرمایید؟
بیگدلی: قهرمانی چندین دوره جوانان استان، قهرمانی چندین دوره نوجوانان استان، قهرمانی چندین دوره امیدهای استان، قهرمانی چندین دوره لیگ برتر بزرگسالان استان، حضور به عنوان مربی فوتسال در لیگ یک کشور با تیم سهیل زنجان، حضور به عنوان مربی در لیگ ۳ بزرگسالان کشور، حضور در لیگ جوانان کشور لیگ برتر نوجوانان کشور لیگ برتر نونهالان کشور به عنوان سرمربی، حضور در مسابقات آموزشگاهی متوسطه دوم در المپیاد کشوری چندین دوره به عنوان سرمربی، حضور به عنوان سرمربی تیم فوتسال کارکنان آموزش و پرورش و قهرمانی استان و حضور در مسابقات کشوری و سرمربی‌گری تیم دانشگاه فرهنگیان قزوین و زنجان در مسابقات کشور بخشی از تلاش چند ساله بنده است.

فارس: نظرتان در مورد وضعیت ورزش استان به ویژه فوتبال چیست؟
علی بیگدلی: متاسفانه ورزش استان با وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوان به دلیل عدم برنامه‌ریزی و عدم حمایت‌های صنایع پیشرفت قابل توجهی نداشته و به جرات می‌توانم بگویم که فوتبال استان به غیر از فعالیت‌های چشمگیر برخی از دوستان همچون صیاد بهرامی و آقای نجفی در کمیته جوانان در سایر حوزه‌ها فعالیت خوبی نداشته و حتی نسبت به دهه‌های قبل فوتبال شهر زنجان افت چشمگیری کرده است که امیدوارم با ورود نسل جدید حاصل فعالیت کمیته جوانان شاهد تحولی مثبت باشیم.

                                                                      علی بیگدلی

فارس: به غیر مربیگری به چه شغلی مشغول هستید؟ و برنامه شما برای آینده ورزش چیست؟
علی بیگدلی: بنده مدیر دبیرستان هستم و به امید خدا امسال بازنشسته خواهم شد و فعلا در تهران به عنوان سرمربی تیم امید مشغول هستم تا ببینم خدا چه می‌خواهد.


فارس: تاکنون بازیکنی به تیم‌های مطرح کشور معرفی کرده‌اید؟
مربی فوتبال: بله طی سال‌های گذشته به جرأت می‌توانم بگویم مربی مصرف کننده نبودم و شاید بالغ بر ۲۰۰ بازیکن سرشناس به فوتبال معرفی کرده‌ام و همه اینها را از آموزشگاه استعدادیابی و شناسایی کرده و تعدادی از این بازیکنان را به تیم های تراکتورسازی تبریز، فجرسپاسی، استقلال تهران، سپاهان اصفهان و پگاه گیلان و باشگاه‌های دیگر معرفی کرده‌ام که تنها دو سه نفر شرایط خوبی داشته و حتی دو تن از بازیکنان در لیگ‌های پایین کشور آلمان مشغول هستند.


فارس: نقش ورزش در کاهش آسیب‌های اجتماعی را چطور می‌بینید؟
مربی فوتبال: ورزش بی‌گمان نقش تعیین کننده‌ای در سلامت جامعه دارد، همین که ما یک نوجوان و جوان را روزی چند ساعت به لحاظ ذهنی و فیزیکی درگیر ورزش می‌کنیم و از جاذبه‌های خطرناک دیگر دورشان می‌کنیم بسیار ارزشمند است، ورزش اخلاق و تحصیل مکمل همدیگرند و اگر بکوشیم انرژی و بودجه خود را صرف این سه معقوله بکنیم به جامعه متعالی نزدیک‌تر خواهیم شد.


فارس:  حرف آخر؟
علی بیگدلی: ورزش استان به ویژه فوتبال نیاز به توجه و برنامه‌ریزی مناسبی می‌خواهد و تنها پر کردن تقویم و اجرای لیگ‌های بی‌کیفیت و سَنبَل کردن مسابقات، درجا زدن هست و گامی به عقب،پس باید با تدوین قوانین مناسب، برنامه‌ریزی و بسته‌های تشویقی به باشگاه‌‌دارها انگیزه داده و با به کارگیری نیروهای کارآمد نسبت به تدوین برنامه سالیانه لیگ‌های پایه و غیره همت کرده و با درگیر کردن مدیران صنعتی و مسئولان استان و نمایندگان استان در ورزش و فوتبال موجبات تحول اساسی را در ورزش بوجود بیاورند.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول