اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بستر موثری برای مشق نظری

محمدسعید نقاشیان با تاکید براینکه مشق نظری از مشق عملی مهم‌تر است، گفت: زمانی که ما قصد داریم یک اثری هنری را خلق کنیم، باید کار و تلاش بسیاری کرده باشیم. مشق نظری در حوزه خوشنویسی، اساس و پایه‌ خلق اثر است و نمایشگاه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در زمینه مشق نظری مدرسین و غیرمدرسین و مخاطب عام و خاص بسیار تاثیرگذار است.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بستر موثری برای مشق نظری

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، محمدسعید نقاشیان، مدرس گرایش‌های نوین خوشنویسی با‌ همراهی جمعی از هنرجویان و هنرمندان خوشنویسی، از آثار حاضر در نمایشگاه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که بخش‌های رقابتی(طوبای‌ زرین) و بازار هنر آن در مجموعه فرهنگی هنری صبا (فرهگستان هنر) روی دیوار رفته‌، دیدن کرد.

نقاشیان پس از بازدید از نمایشگاه، انتصاب امیر عبدالحسینی به‌عنوان دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را نقطه قوت این رویداد هنری دانست و گفت: آقای عبدالحسینی به‌جهت جهان‌شمولی شخصیت‌ و ارتباط گسترده‌ای که به‌صدق و صفا با هنرمندان دارند، به جشنواره هنرهای تجسمی فجر رونق بخشیده‌اند و امسال شاهد استقبال بیشتر و گسترده‌تر هنرمندان از رویداد فجر هستیم.

او خاطرنشان کرد: عبدالحسینی خود دانش‌آموخته هنر است و ذهن جهان‌شمول او باعث شده تا این نمایشگاه به نمایشگاهی ویژه بدل شود و (category) طبقه‌بندی‌های مختلف از هنر نو تا هنر کهن در کنار هم جمع شوند. خطوط ثلث، نسخ و نستعلیقی که به‌معنای کهن به‌شیوه‌های مختلف شکسته تا خط معلی در خوشنویسی رسیده است، نیازمند ذهنی است که پرورش‌یافته آموزه‌های مختلف در حوزه هنر به‌معنای گسترده و عمیق باشد. از این جهت‌، نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر حائز اهمیت است؛ زیرا اعضای آن از دبیرکل تا دبیرها و داوران همگی متخصص هستند و چنین نیست که کسی که کاربلند نیست، دبیر باشد.

این مدرس گرایش‌های نوین خوشنویسی افزود: من دانش‌آموخته رشته نستعلیق هستم و از سال ۱۳۶۹ خوشنویسی را شروع کرده‌ام. سال ۱۳۷۷ درجه ممتاز نستعلیق را در خدمت استاد عجمی و استاد غلامی دریافت کردم و سال ۱۳۷۶ با خط معلی آشنا شدم و معلی‌نویس شدم. تا سال ۱۳۸۹ نمایشگاه‌های مختلفی از خط معلی داشتم و از سال ۱۳۹۰ تا امروز مشغول فضاهای شخصی خود بوده‌ام و چند قلم و فونت‌های خوشنویسی جدید را برای خود و مجموعه‌ام آماده و تدریس کرده‌ام؛ قلم‌های نشاط، جانان و شمسا، عمودی‌نویسی، رهانویسی و فرم‌های مختلفی را شامل می‌شود.

نقاشیان ادامه داد: امسال از طرف موسسه نام به سرپرستی آقایان زرویی نصرآباد و عبدالحسینی، یکی از کارهای بنده به‌نام «گنبد مینا» به طول و عرض ۲ متر در ۲۰ متر با مضمون گنبد مینا و در طبقه‌بندی ماندالا که هفت مرحله از سلوک عرفانی را مطرح می‌کند، در نمایشگاه فجر روی دیوار رفته است. اکنون با جمعی از هنرجویان به این نمایشگاه آمدیم و دو تن از هنرجویان بنده در بخش نقاشی‌خط و خوشنویسی فجر شانزدهم شرکت کرده‌اند که امیدواریم اقبال به آن‌ها وجود داشته باشد.

او با تاکید بر اهمیت مشق نظری در خوشنویسی گفت: مشق نظری از مشق عملی مهم‌تر است. زمانی که ما قصد داریم اثری را خلق کنیم، باید کار و تلاش بسیار کرده باشیم. مشق نظری در حوزه خوشنویسی اساس و پایه‌ خلق اثر است. من به تمام هنرجویانم تاکید می‌کنم که تا می‌توانید، کار ببینید. از دوران سلجوقی تا قبل اسلام و دوران ساسانی و نرمش‌های خطوط پهلوی را باید هنرمندان ببینند و آن‌ها را بررسی کنند. اگر این‌گونه بررسی‌ها انجام شد، تازه هنرجویان می‌توانند داده‌ها را ذخیره کنند و آن را هرمس‌وار به اثر هنری تبدیل و خلق کنند. هنرآموز باید ابتدا گذشته هنر را بشناسد تا به بیان شخصی برسد؛ لازمه بیان شخصی این است که هنرجو آثار مختلف را دیده باشد و هنری که توسط بزرگان خلق شده است را کاملا درک کند و ببیند و بداند، سپس دست به تکوین و خلق ببرد.

این مدرس گرایش‌های نوین خوشنویسی، به هنرجویان توصیه کرد برای پیشرفت باید حتما کارهای هنری زیادی را ببینند و سپس ادامه داد: نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر که در دوره شانزدهم شکل گرفته است، دربرگیرنده جمیع جهات است؛ یعنی هرکس در آن قرار گیرد، اقناع می‌شود. در نگارگری، گل و مرغ، خوشنویسی، ثلث، نسخ و همه گرایش‌های هنری که وجود دارند. این‌گونه نیست که بگوییم شیوه هنری استاد امیرخانی هست و شیوه استاد دیگری نیست؛ همه اینجا جمع هستند و کسی که در این جمع قرار گیرد، اقناع می‌شود. این اتفاق بسیار مهمی است و این مجموعه در زمینه مشق نظری مدرسین و غیرمدرسین و مخاطبان عام و خاص بسیار تاثیرگذار است.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۸ بهمن به دبیری امیر عبدالحسینی در موزه هنرهای معاصر تهران و موسسیه فرهنگی هنری صبا در حال برگزاری است و تا ۳ اسفندماه ادامه دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول